دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1401 - 10:24
با تلاش مهندسان صورت گرفت؛

رفع محدودیت برای ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی در شب

مهندسان دانشگاه استنفورد نوعی پنل‌های خورشید اختراع کردند که در شب نیز قادر به ذخیره‌سازی و تولید انرژی الکتریکی هستند.
کد خبر : 651000
پنل خورشیدی



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، یکی از در دسترس‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های تولید انرژی الکتریکی استفاده از نور خورشید است. تا کنون امکان ذخیره‌سازی نور خورشید در روز و تا پیش از غروب فراهم بود ولی حالا گروهی از مهندسان دانشگاه استنفورد نوعی پنل اختراع کردند که امکان ذخیره‌سازی نور خورشید در شب را دارد.


بررسی‌های محققان حاکی از آن است که در شب نیز پرتوهای دارای انرژی خورشید در کیهان وجود دارد و در صورتی که امکانات لازم برای دریافت این امواج را در اختیار داشت می‌توان انرژی موجود در آن‌ها را ذخیره‌سازی کرد. پنل‌های خورشیدی در طول روز به دلیل انجام مداوم فعالیت شیمیایی داغ شده و از خود نور مادون قرمز ساطع می‌کنند. پنل‌های خورشیدی ساخته شده در دانشگاه استنفورد علاوه بر ذخیره‌سازی پرتوهای خورشیدی موجود در فضا نور و انرژی که از خود پنل ساطع می‌شود را دریافت و ذخیره می‌کنند تا مقدار بیشتری انرژی الکتریکی را تولید کنند.




بیشتر بخوانید:


تولید آب آشامیدنی از هوا با دستگاه ایرانی/ مایه حیات در دستان نانو




این پنل‌ها مجهز به ژنراتورهایی هستند که گرما را تبدیل به برق می‌کنند. با این شیوه حتی در صورت عدم دسترسی به پرتوهای خورشیدی و نور نیز می‌توان انرژی الکتریکی تولید کرد. کارشناسان حوزه انرژی معتقدند تولید برق از پنل‌های خورشیدی در شب ایده بسیار کاربردی و مفیدی است زیرا انرژی خورشید یکی از پاک‌ترین انواع انرژی‌های تجدیدپذیر است که و با استفاده از این منبع انرژی به راحتی و بدون هیچ گونه آسیبی می‌توان برق مورد نیاز تعداد زیادی واحد مسکونی و صنعتی را تهیه کرد. یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ پنل‌های خورشیدی نسل جدید امکان بهره‌مندی از آن‌ها در شرایط آب‌وهوایی بارانی است. این پنل‌ها تقریباً در تمامی ساعات شبانه‌روز و هر منطقه جغرافیایی قادر به ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی هستند.


انتهای پیام/۴۱۴



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته