دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1394 - 09:26

قارچ‌ها در شرایط شبه مریخی زنده می‌مانند

آژانس فضایی اروپا پس از 18 ماه تحقیق و بررسی دریافتند که نوعی قارچ در شرایط شبیه‌سازی‌شده مریخ قادر به ادامه زندگی است.
کد خبر : 65027

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، محققان موسسه ملی فناوری هوا و فضای اسپانیا (INTA) در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با استفاده از امکانات به مطالعه مقاومت گونه‌های مختلف قارچ‌های فانگی می‌پردازند. این قارچ‌ها از قطب جنوب جمع‌آوری شده‌اند و تحت شرایط شبیه‌سازی‌شده مریخی قرار دارند. نتایج این آزمایش به دانشمندان کمک می‌کند تا به بینشی دست یابند که مرتبط با جست‌وجوی حیات روی سیاره سرخ است.


ایستگاه فضایی بین‌المللی بستری برای مطالعات درون‌بینانه و پذیرای آزمایش‌های متعددی است که به طوری قابل توجهی درک انسان از آثار طولانی‌مدت پرواز فضایی را بهبود می‌بخشد. این آژانس هفته گذشته نتایج مطالعاتی از جمله سرعت نزول دارو در فضا و آثار میکروجاذبه بر سیستم دفاعی انسان را منتشر کرد.


مطالعه جدید که در ژورنال اختر زیست‌شناسی منتشر شده، روی دو گونه قارچ به نام «Cryomyces antarcticus» و «Cryomyces minteri» متمرکز شده است. این قارچ‌ها که جزو میکروارگانیسم‌های «cryptoendolithic» به شمار می‌روند از شکاف‌های موجود در سنگ‌های دره خشک مک موردو واقع در ویکتوریا لند، یکی از خشک‌ترین و خصمانه‌ترین محیط‌های موجود بر سیاره، قطب جنوب جمع‌آوری شده‌اند.


سپس این نمونه‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل شدند و به مدت 18 ماه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتند. هر سلول به صورت مجزا دارای قطری 1/4 سانتی‌متری است. این قارچ‌ها که توسط آژانس فضایی اروپا به ایستگاه فضایی فرستاده شده، در پلتفورم آزمایشی EXPOSE-E توسعه یافته است. خود این پلتفورم خارج از ماژول کلمبوس (آزمایشگاه فضایی) در ایستگاه فضایی قرار دارد. این پژوهش جز برنامه عظیم آزمایش گل‌سنگ‌ها و قارچ‌ها محسوب می‌شود که هدفش بررسی چگونگی مقابله ارگانیسم‌های مختلف در شرایط سخت موجود در فضاست.


در طی یک دوره یک سال و نیم، قارچ‌ها در معرض شرایط مشابه مریخ، جوی متشکل از 95 درصد دی‌اکسید کربن و فشاری هزار پاسکالی قرار گرفتند. دانشمندان با استفاده از فیلترهای نوری به برخی از نمونه‌ها تشعشعات نور فرابنفش، مشابه با نور سیاره سرخ، تاباندند. این در حالی است که به برخی از نمونه‌ها مقدار کمتری نور فرابنفش تابانده شد و به بعضی دیگر به عنوان گروه کنترل هیچ نور فرابنفشی تابانده نشد.


وقتی که آزمایش تکمیل شد، دانشمندان متوجه شدند 60 درصد از سلول‌های قارچی از شرایط شبه مریخی جان سالم به در برده‌اند و DNA سلولی آنها سالم باقی مانده است. این یافته‌ها اطلاعات جدیدی را برای دانشمندان فراهم کرده است که به پروژه جست‌وجوی حیات در مریخ نیز کمک خواهد کرد.


روزا دلا توره، یکی از محققین این پژوهش، در این باره می‌گوید: «این نتایج کمک بسزایی در ارزیابی توانایی بقا و ثبات طولانی‌مدت در میکروارگانیسم‌ها و آگه‌سازه‌ها (نوعی ارگانیسم) در سطح مریخ می‌کند. اینها اطلاعاتی بنیادی هستند که با جست‌وجوی حیات روی سیاره سرخ نیز ارتباط دارند».


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته