دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 فروردين 1401 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

مهم‌ترین ابزار دانشمندان برای پاسخ به ابهامات بشر/ بیشتر بپرسید تا زودتر دانشمند شوید

دانشمندان برای ارتقای آگاهی مردم از تحولات و فرایندهای جهان پریس‌های متعددی را طرح و می‌کوشند پاسخی دقیق برای آن‌ها ارائه کنند.
کد خبر : 645737
دانشمندان



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، همه دانشمندان برای مشارکت در پروژه‌های علمی و پاسخ به سؤال‌های مردم نیازمند ابزارهای مختلفی هستند. در واقع تحقیقات علمی بدون ابزارهای دقیق و کاربردی نتیجه‌ای مطلوب نخواهد داشت. در این گزارش می‌کوشیم بیان کنیم مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده دانشمندان چیست؟


یکی از ویژگی‌های بارز دانشمندان خلاقیت و توانایی بالای آن‌ها در طرح پرسش و ارائه پاسخ‌های دقیق است. این افراد همیشه توجه می‌کنند که مواردی زیادی برای یادگیری وجود دارد.


سؤال بپرسید


اغلب دانشمندان برای طرح پروژه‌های تحقیقاتی از اتفاق‌های در جریان الهام می‌گیرند و به دنبال پاسخی برای این پرسخ هستند که فرایندهای مختلف چگونه انجام می‌شود؟ به زبان ساده یعنی هر مسئله‌ای با یک سؤال آغاز می‌شود. پرسش‌های دانشمندان از کنجکاوی آن‌ها نشأت می‌گیرد و همین ویژگی اولین گام برای آغاز پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی است. به عنوان مثال ممکن است بارها با این سؤال‌ها مواجه شده باشید که چرا به نظر می‌رسد ستاره‌ها چشمک می‌زنند؟ یا چگونه می‌توانیم رودخانه‌ها را به دور از هرگونه آلودگی و مواد آسیب‌زننده به محیط زیست حفظ کنیم؟ یا برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی چه باید کرد؟ این سؤال‌ها و هزاران پرسش دیگر تنها بخشی از مسائلی هستند که دانشمندان می‌کوشند به آن‌ها پاسخ داده یا جواب‌های قبلی را تکمیل کنند.


تمامی پرسش‌های علمی دارای ویژگی مشترکی هستند و آن هدایت محققان و پژوهشگران به سمت تحقیقات گسترده است. دانشمندان از روش‌های مختلفی برای تحقیق استفاده می‌کنند. مشاهده رفتار حیوانات در طبیعت، اندازه‌گیری میزان و کیفیت رشد گیاهان، شبیه‌سازی سیاه‌چاله‌ها در رایانه از جمله اقدامات محققان برای رسیدن به دقیق‌ترین و جامع‌ترین پاسخ به سؤالات پرتکرار است. بدون شک یافتن پاسخ هر کدام از پرسش‌های مردم در مورد جهان و تحولات آن، آگاهی بشر را از محیط اطراف خود افزایش داده و بهتر و بیشتر از گذشته می‌توانیم آنچه هر لحظه در کره زمین و سایر نقاط کیهان رخ می‌دهد را درک کنیم.


مهم‌ترین ابزار دانشمندان برای پاسخ به ابهامات بشر/ بیشتر بپرسید تا زودتر دانشمند شوید


پاسخ‌ها را بیابید


پرسش‌های علمی باتوجه به موضوع آن‌ها پاسخ‌هایی متفاوت دارند و هرچه فرد طرح کننده سؤال کنجکاوتر باشد احتمالاً پاسخ نهایی دقیق‌تر و جامع‌تر خواهد بود. هنگام پاسخ دادن به هر سؤال باید به چرایی و چگونگی فرایند و پدیده‌ای که در مورد آن پرسیده شده است توجه کرد. به عنوان مثال چرا هنگام خرد کردن پیاز اشک از چشم جاری می‌شود؟ یا چرا مورچه‌ها می‌توانند بدون افتادن از دیوار کاملاً عمودی بالا بروند.


هرچند برای پاسخ به برخی از سؤال‌ها اطلاعاتی مشخصی در اختیار نیست و دانشمندان نمی‌توانند با استناد به یافته‌های گذشته پاسخ مطلوبی ارائه دهند ولی پژوهشگران هرگز از تحقیق و مطالعه دست نمی‌کشند و معمولاً آنچه به عنوان جواب ارائه می‌شود نوعی پیش‌بینی است. برای مثال اطلاعات موجود برای شمارش تعداد ستاره‌های کهکشان راه شیری و سایر کهکشان‌های کیهان بسیار ناقص است و تمامی اعدادی که تا این لحظه از سوی اخترشناسان در این مورد بیان شده است تقریبی و صرفاً در حد حدس و گمان هستند.




بیشتر بخوانید:


صدا، شاه‌کلید شناخت جهان/ تلاش محققان برای کشف جهان مرموز امواج صوتی همچنان ادامه دارد


سفر در زمان با عبور از سفیدچاله‌ها/ دانشمندان موفق به ردیابی دروازه حرکت در زمان می‌شوند؟


امواج غول‌پیکری که تلفات زیادی بر جای می‌گذارد/ فناوری در پیش‌بینی سونامی پیش‌قدم می‌شود




کسب آگاهی لازم برای پاسخ دادن به پرسش‌های علمی کار راحتی نیست و نیازمند سال‌ها تحصیل و مطالعه است. البته خلاقیت در تسهیل مسیر تبدیل شدن به یک دانشمندان تأثیر زیادی دارد. به طور کلی دستورالعمل ورود به عرصه‌های مختلف علم شامل مواردی نظیر پرسش سؤال، ارائه پاسخ‌های احتمالی، طرح نظریه، انجام آزمایش و انتقال آنچه آموخته‌اید به دیگران است. نباید فراموش کرد که همه پروژه‌های علمی با یک فرضیه آغاز نمی‌شوند ولی طرح سؤال بستر هر پرونده تحقیقاتی است.


همیشه مطالب زیادی برای یادگیری وجود دارد


اگر زندگی‌نامه یا مصاحبه‌های دانشمندان بزرگ در حوزه‌های مختلف علم را بخوانید اولین و شاید مهم‌ترین نکته‌ای که توجه شما را جلب می‌کند این است که حتی این افراد نخبه و صاحب نظر در رشته‌های تخصصی نیز همه چیز را نمی‌دانند ولی به جای ساده عبور کردن از کنار بسیاری از مسائل پیرامون خود به دنبال چرایی و چگونگی آن‌ها می‌روند. این افراد پیش از رسیدن به پاسخ تخیل خود را به‌کارگرفته و اطلاعات ناقصی را که در مورد موضوعی خاص وجود دارد در ذهن تکمیل می‌کنند. توجه کنید در هر زمینه‌ای افراد کاردان و آگاه وجود دارند که می‌توانید از تجربه آن‌ها استفاده کنید و به نظرشان احترام بگذارید. رابطه علم و حقیقت بسیار پیچیده است و دانشمندان قرن‌ها می‌کوشند پیچیدگی چنین رابطه‌ای را درک کنند. پس هیچگاه از یادگیری دست نکشید و به یاد داشته باشد مهم‌ترین ابزار دانشمندان ذهن خلاق و پرسشگر است.


انتهای پیام/۴۱۴۴



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته