تعمیق ارتباطات بروندانشگاهی با تشکیل دفتر تقریب و مهدویت
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ آستارا شهری بندری در ساحل غربی دریای خزر (کاسپین)، شمالیترین نقطه استان گیلان، آخرین نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و از نظر جغرافیایی در مرکز تالش بزرگ (شامل تالش جنوبی در خاک ایران و تالش شمالی در خاک جمهوری آذربایجان) قرار دارد.
آستارا از شرق به دریای خزر، شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش در استان گیلان محدود شده است.
آستارا در قانون تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶ خورشیدی به یکی از بخشهای شهرستان اردبیل در شرق استان آذربایجان شرقی و سال ۱۳۳۶ آستارا با تأسیس فرمانداری به یکی از شهرستانهای استان آذربایجانشرقی تبدیل شد تا اینکه بعدها به برخی دلایل و از جمله تشابهات اقلیمی از خرداد سال ۱۳۳۹ خورشیدی دوباره به زادگاه اصلی خود استان گیلان ملحق شد.
جمعیت آستارا براساس منابع موثق از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.
براین اساس با آغاز فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آستارا با همت اهالی فرهنگپرور این شهرستان، سال ۱۳۶۶ با دو رشته تحصیلی الهیات در مقطع کارشناسی و کشاورزی در مقطع کاردانی با ۲۵۸ دانشجو راهاندازی شد.
بیشتر بخوانید:
گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است؟
دولت آینده به کارآفرینی دانشگاهها کمک کند
اکنون رشتههای تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در گرایشهای مختلف علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و علوم پزشکی به ۷۲ رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی و ۲۶ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و هفت رشته در مقطع دکتری افزایش یافته است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا براساس آمار دانشجویی ۱۸ هزار دانشآموخته داشته و دی ۱۳۹۰ نخستین مجله علمی و پژوهشی این دانشگاه با عنوان «زن و بهداشت» به تصویب رسید.
دانشگاه آزاد اسلامی آستارا اکنون یکی از واحدهای مهم و قطب علمی منطقه ۱۷ دانشگاه آزاد اسلامی در غرب استان گیلان محسوب میشود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا سال گذشته (۱۴۰۰) در پی نامگذاری آن به سال «تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها» از سوی مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را برای تحقق این شعار در این واحد علمی بهکار گرفت.
این دانشگاه در حوزه فرهنگی حرکت خود را به سمت دانشافزایی، ایمانافزایی و مهارتآموزی تسریع بخشید تا به سهم خود نقش بسزایی در تحقق شعار سال داشته باشد.
راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی اقدام دیگری بود که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا را بر آن داشت تا در راستای جلوگیری از بیکاری در جامعه دانشگاهی گام بردارد و این مهارتها را به سمت مدارس سوق دهد.
اجرای طرح «الف» و «ب» اعضای هیئت علمی در حوزه آموزش و تلاش در راستای اجرای گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله اقداماتی بود که دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در سال گذشته (۱۴۰۰) انجام داد.
دانشافزایی و مهارتآموزی؛ ایده عملی دانشگاه آزاد اسلامی آستارا
مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا با تداوم شیوع کرونا و سویه امیکرون با وجود مجازی شدن کلاسها و آزمونها، سعی کردند تا حد امکان فضای کیفی این دانشگاه را حفظ کنند، هرچند در این مسیر دچار مشکلاتی شدند؛ اما به هر صورت با وجود محدودیتها عزم خود را برای پیشرفت علمی دانشجویان جزم کردند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در راستای شعار سال جدید برای تبیین اهداف راهبردی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، کرسیهای آزاداندیشی و کارگروههای مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی را تشکیل و اجرایی خواهد کرد.بر این اساس، خبرنگار خبرگزاری آنا برای بررسی و ارزیابی دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در سال ۱۴۰۰ با تأکید بر شعار سال و برنامههای دانشگاه در سال ۱۴۰۱ گفتوگویی را با اورنگ استقامت رئیس این دانشگاه ترتیب داده است.
استقامت در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره برجستهترین فعالیت سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی استان آستارا در حوزه فرهنگی و دانشجویی و برنامه این دانشگاه در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: برنامههای حوزه فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه حرکت به سمت دانشافزایی، ایمانافزایی و مهارتآموزی با محور فرهنگکاوی و گفتوگومحوری کارگاهی در حوزههای مهندسی فرهنگی، سواد رسانه و سواد فرهنگی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در حوزه نوآوری به سمت ایجاد و راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی در آستارا حرکت کرده است، ادامه داد: این موضوع موجب میشود توانمندسازی مهارتی دانشجویان از ضریب بالایی در سالهای آینده برخوردار باشد و این محور در سال ۱۴۰۱ به سمت استفاده از ظرفیت سازمانهای تخصصی و اثرگذار سوق داده میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا درباره فعالیت این دانشگاه در حوزه آموزش در سال گذشته (۱۴۰۰) تبیین کرد: در حوزه آموزش حرکت این دانشگاه به سمت نظارت و پایش اعضای هیئت علمی، اجرای مدل «الف» و «ب»، ارتباط و تعامل بیشتر دانشجویان و استادان، حفظ کرامت اعضای هیئت علمی، حرکت به سمت رفتار سازمانی دانش و آموزشمحور بود و در سال ۱۴۰۱ نیز این رویه تداوم خواهد داشت.
استقامت تأکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در راستای شعار سال جدید برای تبیین اهداف راهبردی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، کرسیهای آزاداندیشی و کارگروههای مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی را تشکیل و اجرایی خواهد کرد.
تربیت نسل فرهیخته متخصص و فناور؛ اهداف بلندمدت واحد آستارا
وی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اسلام با تغییر رویکرد صرفاً آموزشمحوری به سمت دانشگاه فناور در حال حرکت است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا توضیح داد: ابلاغ سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و رویداد ملی گام دوم موجی از تلاش و تکاپو را در راستای اجرای این دو سند مهم در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به راه انداخته است.
استقامت بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به رسالت خود در حوزه آموزش و تربیت نسل آینده کشور و تأثیر بیماری کرونا در حوزه آموزش با به تعطیلی کشاندن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در دوران پساکرونا و تغییر رویکرد سعی در تربیت نسل فرهیخته متخصص و فناور دارد تا بتواند در آینده پاسخگوی نیاز کشور باشد.
وی بیان کرد: امیدواریم با تلاش مجموعه دانشگاه آزاد اعم از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی گامهای مؤثری در راستای اجرای این طرحها داشته باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در پاسخ به این سؤال که بهترین رخداد این دانشگاه در سال گذشته (۱۴۰۰) چه بود؟ به آنا گفت: تشکیل دفتر تقریب و مهدویت بهترین رخداد در دانشگاه بود که قطعاً به بسط و تعمیق ارتباطات بروندانشگاهی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در ابعاد منطقهای و بهبود مستمر کیفیت برنامههای مختلف دانشگاه و سازمانهای اثرگذار منجر خواهد شد.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/