دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای سند تحول و تعالی الگوی سرآمد آموزش عالی میشود/ پیادهسازی آرمانهای انقلاب در دانشگاه
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - لاله قلیپور؛ سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب برنامه پنجساله راهبردی عملیاتی (۱۴۰۰-۱۴۰۵) برای تحقق سند دانشگاه اسلامی و دیگر اسناد بالادستی تهیه و تدوین شد. این سند در حوزه علم و فناوری بهعنوان نقشه راه دانشگاه آزاد اسلامی در پنج سال آینده مبتنی بر اسناد بالادستی در راستای مطالبات مقام معظم رهبری برای تبدیل این دانشگاه به یکی از دانشگاههای بزرگ دنیا کاربرد خواهد داشت. سند تحول و تعالی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار و اجرای آن در تحول، تعالی و پیشرفت و آینده دانشگاه بسیار مؤثر است.
بنا بر تأکید و نظر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در افق سند ارزشمند تحول و تعالی دانشگاه مواردی ازجمله زمینهسازی تقویت نقش دانشگاه در تحقق آرمانهای انقلاب، ایفای نقش بیشتر دانشگاه در جامعه و کشور، ایجاد شبکه علمی تحولآفرین دانشگاه متعالی در راستای حل مسائل کشور، هدفگذاری در کاهش اتکا به درآمدهای شهریهای، ارتقای کاربردی رشتههای تحصیلی بر اساس انطباق رشته محلها و نیازهای آمایشی و ارتقای روزآمدی رشتههای تحصیلی و محتواهای آموزشی و غیره برنامهریزی و ریلگذاری شده است.
آنا در گزارش زیر به تشریح برخی نظرات دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص کاربردهای آیندهنگرانه این سند پرداخته است.
دانشگاه آزاد اسلامی به سمت «کارآمد سازی و پایدارسازی» گام برمیدارد
برنامه راهبردی عملیاتی پنجساله دانشگاه دارای سه محور راهبردی «پرورشگر و توسعهدهنده فضای انقلابی»، «سرآمد و پاسخگو» و «کارآمد و پایدار» است. به گفته دکتر طهرانچی؛ «معاونت توسعه و مدیریت منابع باید در هر سه محور نقشآفرینی داشته باشد که البته نقش این معاونت در کارآمد سازی و پایدارسازی دانشگاه آزاد اسلامی بسیار پررنگتر است و در این رویکرد باید به دنبال توسعه بلوغ سازمانی، چابک سازی، افزایش بهرهوری، پایداری اقتصادی، مولدسازی درآمدها، فعالیت منسجم و همافزایی شبکهای، تحول در فرهنگسازمانی و غیره باشد.»
وی ادامه میدهد: «معتقدیم دانشگاهی که حل مسئله را در دستور کار نداشته باشد و خود را به عمل نزدیک نکند، از مردم دور میشود. به همین دلیل شاهد آن هستیم که مردم از آموزش عالی قهر کردهاند، چون به این نتیجه رسیدهاند که دانشگاه مسائل آنها را حل نمیکند. نمونه این مورد این است که درحالیکه کشاورزی هنوز بهصورت سنتی انجام میشود، دانشگاهها دانشجویانی را تربیت میکنند که حتی با ابزارهای اولیه نیز آشنایی ندارند. دانشگاه آزاد اسلامی برای اصلاح این روند، محیطشناسی اقتصادی، فناوری و فرهنگی انجام داده و معتقدیم باید پوستاندازی کرده و خود را برای حل مسئله آماده کنیم.»
دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس بیانیه مأموریت «سند تحول و تعالی» شبکه علمی با کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری است
اگر شاکله هر سازمان تغییر نکند، تحول در فرهنگ سازمانی اتفاق نخواهد افتاد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با تغییر و تحول در دانشگاه آزاد اسلامی میگوید: «یکی از اقدامات مفیدی که دانشگاه آزاد اسلامی استانها انجام دادند، تهیه اطلس آمایش استانی است. بر اساس این اطلس که بهعنوان سند پشتیبان برنامه پنجساله راهبردی عملیاتی دانشگاه در نظر گرفتهشده، موارد مهمی ازجمله سهم آموزش در GDP استان، پراکندگی دانشجویان در رشتههای مختلف و غیره مورد بررسی قرارگرفته است. بهعنوانمثال تنظیم این سند در استان مرکزی نشان داد که تمایل دانشآموزان به سمت رشتههای فنی و حرفهای در حال افزایش است. ازاینرو نیازمند راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی در این استان هستیم تا بتوانیم برای تحصیل دانشجویان در رشتههای فنی و مهندسی آمادگی داشته باشیم. ازاینجهت، نام آموزشکدههای سما به دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تغییر پیداکرده تا بتوانیم با این تغییر شاکله، تحول را رقم بزنیم.»
«معتقدیم با ساختارهای کلیشهای نمیتوان به تحولآفرینی و تعالی رسید و ساختارها باید چابک و متناسب با اداره هر واحد باشد؛ بنابراین مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی را باید متناسب با جمعیت دانشجویی هر استان در نظر بگیریم، بهطوریکه در بخشنامهها و رفتار سازمانی تنوع داشته باشیم.»؛ دکتر طهرانچی ضمن اشاره بر این موضوع تأکید میکند که «دبیران هیئتهای امنای استانی بهعنوان معاونان هماهنگی و برنامهریزی استان و معاونان توسعه و مدیریت منابع توجه ویژهای به راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و توسعه طرح پویش اشتغال داشته باشند.»
بیشتر بخوانید:
- اجرای سند تحول در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟
- تغییر فرهنگ سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای «سند تحول و تعالی»/ وقتی رفع نیازهای روز جامعه در اولویت قرار میگیرد
- اجرای سند تحول و تعالی بر عهده نخبگان است
سند تحول زمینهساز تقویت نقش دانشگاه در تحقق آرمانهای انقلاب است
مواجهه نظام آموزشی اعم از آموزش عمومی، مهارتی و عالی برای پذیرش نقش موتور محرکه پیشرفت و توسعه کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند بهگونهای که پاسخگوی نیازهای حال و آینده باشند، جز با رویکردهای تحولی امکانپذیر نیست. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دراینباره یادآور میشود: «در برنامه تحولی که برای این دانشگاه داشتهایم، تنها به داخل واگن توجه نکردیم، بلکه بنای ما اصلاح ریل دانشگاه بود زیرا دانشگاه آزاد اسلامی علیرغم تأثیرات مختلفی که در فرهنگ و اجتماع داشت، اما در خدمت نیازهای کشور نبود و بهنوعی صرفاً به ارائه مدرک توجه داشت که این کار افزایش تحصیل کنندگان و بهتبع آن، بیکاری و ناامیدی آنها را به همراه داشت و باعث برخی از تأثیرات منفی در جامعه شده بود.»
تعلیم و تربیت از دیدگاه دکتر طهرانچی، مهمترین رکن تعالی و پیشرفت همهجانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی و اجتماعی کشور است لذا دراینباره میگوید: «تحقق آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی ایران همچون احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملتها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو استقرار نظام کارآمد آموزشوپرورش جهت تربیت انسانهای مؤمن، متقی، عالم، آزاده و اخلاقی است.»
شکی نیست که اتکای دانشگاه آزاد اسلامی به منابع مردم و خدمات گیرندگان، استقلال نسبی از قوانین اداری کشور، امکان ایجاد تغییر و تحول سریعتر برای کمک به حل مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، بهویژه از جهت امکان توجه خاص به فرصتها، مزیتها و مشکلات خاص هر منطقه، امتیازهای ارزشمندی است که این دانشگاه از آن برخوردار است. دکتر طهرانچی تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را از منظر رویکردهای تحولآفرین ضرورتی انکارناپذیر میداند و عنوان میکند: «این سند، تقویت نقش سازنده این شبکه عظیم علمی در راه آرمانهای بلند نظام اسلامی را در پی خواهد داشت. مخاطب قرار گرفتن جمع مسئولان، اساتید و کارکنان این سازمان عظیم آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برای تقویت فضای انقلابی در دانشگاه، رشد مستمر علمی و تقویت کیان دانشگاه آزاد از سوی مقام معظم رهبری، افتخاری است که برای تکتک مدیران دانشگاه مسئولیت خطیری را ایجاد کرده است.»
دانشگاهی که حل مسئله را در دستور کار نداشته باشد و خود را به عمل نزدیک نکند، از مردم دور میشود
وی ادامه میدهد: «انتظار معظم له این است که این نهاد تأثیرگذار علمی، فرهنگی-تربیتی الگویی شود برای پیشتازی در عملیاتیسازی راهبردهایی که در رابطه با علم، فناوری و فرهنگ در قالب سیاستهای کلی نظام، گام دوم انقلاب اسلامی، نقشه مهندسی فرهنگی، نقشه علمی کشور و بهویژه سند دانشگاه اسلامی به تصویب مراجع خاص خود رسیده است.»
تحقق انتظارات یادشده به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: «در قالب چرخشهای تحولآفرین که در سند حاضر آمده است، علاوه بر نیاز به رشد روزافزون آگاهیها، بصیرت انقلابی و انگیزه جهادی در بین تمامی مدیران، اساتید و سایر همکاران، مستلزم تدوین برنامهای است که بتواند اقدامات، تغییرات و نوآوریهای همکاران را در راستای تحقق راهبردهای کلان اسناد سابقالذکر انسجام بخشد و با تقویت شبکههای ارتباطی بین مجموعه ستاد و تمامی واحدها و مراکز، همافزایی ایجاد نموده و با بهرهگیری از خلاقیت و نوآوری همکاران، بهرهوری از منابع موجود و اثربخشی دانشگاه را ارتقا بخشد.»
بر اساس بیانیه مأموریت «سند تحول و تعالی»؛ دانشگاه آزاد اسلامی شبکه علمی، تربیتی و فرهنگی یکپارچه دارای توزیع جغرافیایی گسترده منطقهای و شهرپایه همراه با کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری است که بهواسطه اقبال مردمی و حضور فعال و هوشمندانه شعب آن در پهنههای جغرافیایی و اجتماعی سرزمینی و فراسرزمینی، فرصتهای برابر در رشتههای متنوع تحصیلی برای اقشار مختلف اجتماعی فراهم میکند. بر این اساس تدوین سندی تحولی در راستای رفع نیازهای جامعه میتواند مدیریت اثربخش و نقشآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی را ادامهدار کند چراکه بسیاری از کارکردها در دنیای امروز تغییر کرده و تحول در قوه عاقله نیز بسیار ضروری است.
گفتنی است، اگر سند تحول و تعالی در واحدهای دانشگاهی با پشتوانه آمایش استانی تحقق یابد، دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یک دانشگاه اجتماعی پیشرو به حل مسائل روی خواهد آورد.
انتهای پیام/۴۱۶۷/پ
انتهای پیام/