دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1394 - 14:06
یک متخصص ارتوپدی در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد:

ژنتیک و محیط عامل اصلی ابتلا به سرطان استخوان

یک متخصص ارتوپدی، عنوان کرد: نتایج برخی مطالعات نشان داده که ژنتیک و محیط از عوامل اصلی بروز سرطان استخوان است.
کد خبر : 64383

دکتر سیروس ملک‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا با بیان اینکه سرطان استخوان زمانی اتفاق می افتد که سلول‌های استخوان ساز دچار مشکل شوند، گفت: سرطان استخوان در جوانان شایع‌تر است و متاسفانه تاکنون علت دقیقی برای بروز آن شناسایی نشده است اما نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد ژنتیک و محیط از عوامل بروز این سرطان است.


وی افزود: اگر سلول‌های استخوان ساز بدن که به آنها استئوبلاست گفته می‌شود دچار تکثیر غیرعادی و غیر قابل کنترل شوند موجب ایجاد توده استخوانی در محل می‌شوند که به آن تومور استخوانی گفته می‌شود.


ملک‌پور یادآور شد: تومورهای استخوانی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند که هر کدام می‌تواند خوش‌خیم و یا بدخیم باشد.


این متخصص ارتوپدی درباره با بیان اینکه تومورهای استخوانی قابل درمان هستند، گفت: تومورها به کمک معاینه بالینی، تصویربرداری، ام آر آی و غیره قابل تشخیص است. زمانی که تومور تشخیص داده می‌شود در ابتدا باید برای تشخیص منشا آن نمونه‌گیری انجام شود و سپس مراحل درمان انجام شود.


ملک‌پور برداشت تومور را بهترین روش درمان سرطان استخوان دانست و افزود: این جراحی نیاز به همکاری گروهی متخصصان ارتوپدی، رادیولوژی، پاتولوژی، رادیولوژی، انکولوژیست و در صورت نیاز به سایر تخصص‌ها دارد.


وی یادآور شد: شیوع تومورهای خوش‌خیم استخوانی شایع‌تر از تومورهای بدخیم است که بیشتر استخوان‌های بازو و ران را گرفتار می‌کند و چون دارای علامت خاصی نیست در اکثر موارد به صورت اتفاقی شناسایی و تشخیص داده می‌شود که در اغلب موارد به صورت خود به خودی درمان می‌شوند و در صورت شدت تومور و تخریب استخوان فرد کاندید برای جراحی می‌شود.


این متخصص ارتوپدی درد را شایع‌ترین علامت بروز تومورهای بدخیم در استخوان دانست و یادآور شد: این دردها در هنگام استراحت و شب‌‌ها شدت می‌یابد.


انتهای پیام/

برچسب ها: تومور سرطان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته