توجه دانشگاه آزاد اسلامی به محیط تربیتی/ دانشگاه «تقریب مذاهب» و «امامت و مهدویت» را پیگیری میکند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سومین جلسه اتحادیه واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی شرق کشور که صبح امروز در واحد بیرجند برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که فرصتی به دست آمد تا بتوانیم در راه انجام خدمت، به منطقهای بیاییم که کانون تمدن و ولایت است. آمدهایم تا با یکدیگر بیندیشیم که برای توسعه و پیشرفت این منطقه چه باید کرد.
وی با قدردانی از استانهای پیشتاز در حوزه برنامههای جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: بحثی که دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تقریب مذاهب و امامت و مهدویت در پیش گرفته، مسئله روز است، چراکه دانشگاه در غرب از ۵۰ سال پیش و در دوران مدرنیته سازمانیافته و بنا را بر این نهاد که در جهت ارزشآفرینی فرهنگی حرکت کند و این ارزشآفرینی تحت عنوان ملت دولت و نظام شهروندی شکل گرفت که بهزعم خودشان به دنبال توسعه دموکراسی بودند، اما در حقیقت فرهنگ ملل را نشانه رفته بودند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه در فروپاشی شوروی اتفاق افتاد، کارکرد این نگاه و القای مباحث حقوق بشر بود، البته شوروی همانگونه که امام خمینی (ره) پیشبینی کرده بودند، ازلحاظ تئوریک به شکست رسیده بود، اما غرب هم در این فروپاشی، از ابزارهایی که ایجاد کرده بود، استفاده کرد.
دکتر طهرانچی ادامه داد: پس از گسترش و پررنگتر شدن فضای مجازی و یکپارچگی فرهنگی که غرب به دنبال آن است، اکنون دانشگاههای آنها مفهوم شهروند تکنولوژیک جهانی را پیگیری میکنند. از این رو اگر دانشگاههای ما به این موضوع دقت نداشته باشند، گرفتار آن خواهند شد؛ همانطور که اکنون نیز بسیاری از مباحثی که ناخواسته در فرهنگ دانشگاه قالب شده، تحت تأثیر فرهنگ شهروند تکنولوژیک است.
وی با بیان اینکه دانشگاه غرب در نیمه دوم قرن بیستم با عبور از دین و خانواده، به سمت شهروندی حرکت کرد و اکنون نیز عبور از ملیت و هویت را از طریق فضای مجازی و دانشگاه در پیش گرفته است، گفت: هدف دانشگاه آزاد اسلامی که به محیط تربیتی توجه ویژه دارد و مباحث تقریب مذاهب و امامت و مهدویت را پیگیری میکند، مقابله با همین جریان عبور از ملیت و هویت است.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تحولات جهانی و داخلی را تحلیل کرده و بر اساس آن میخواهیم دانشگاه را به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی تبدیل کنیم. در این مسیر «مودت فیالقربی» مدل یکپارچگی اجتماعی ماست که یک پرچم و دو مخاطب دارد. پرچم این مدل، مودت فیالقربی است و دو مخاطب پیروان مذهب جعفری و مذاهب چهارگانه هستند. دانشگاه آزاد اسلامی برای مخاطبان مذهب جعفری برنامههای امامت و مهدویت از ۱۳ رجب تا ۱۵ شعبان و برای مخاطبان مذاهب چهارگانه بحث تقریب مذاهب اسلامی را برنامهریزی و اجرایی کرده است.
وی ادامه داد: برخی میگویند این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی کار دانشگاهی نیست، در حالی که یکی از رسالتهای مهم دانشگاه، پرداختن به چنین موضوعاتی است و معتقدیم پرچم امامت و مهدویت و تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی، پرچم ترویج مدل یکپارچگی اجتماعی دنیای اسلام است. از تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی میخواهم در حوزههای علمی، فرهنگی و هویتی با تمام توان به این مسئله بپردازند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از قالب شدن فرهنگسازمانی بر محیط آموزشی، گفت: پیشازاین، اساتید در محیط آموزشی دانشگاه قرار داشتند و شاگردپروری اتفاق میافتاد، اما اکنون اساتید به محیط سازمانی منتقل شده و در محیط آموزشی حضور چندانی ندارند. در این مسیر، علم از یک خیر عمومی به کالای تملکپذیر تبدیل شده است.
دکتر طهرانچی با اشاره به پیامدهای تخصصی شدن دانشگاه، اظهار داشت: عدم تولید الگوهای فرهنگی، چندپاره شدن تدریس، بروکراتیزه شدن دانشگاه، تغییر روابط میان استاد و دانشجو، تغییر تعریف مقام استادی در دانشگاه از کیفی به کمی، تغییر کارکرد دانشی از روشنگری معنوی به رفاه فناوریپایه از جمله پیامدهای تخصصی شدن دانشگاه است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان، توضیحاتی درخصوص لزوم توجه به علم مقرون به عمل، توجه استانها به حرکت در جهت تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین برنامهها بر اساس آمایش استانی و... ارائه کرد.
در ادامه این جلسه، دکتر سعید صابونی رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی توضیحاتی درخصوص ساخت مسکن برای کارکنان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین تشکیل تعاونیهای مسکن در واحدها و سید جواد جعفری مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت گزارشی از برنامههای جشنواره امامت و مهدویت در استانها ارائه کرد.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/