دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1401 - 00:02
آنا گزارش می‌دهد؛

قطار تهران-مسکو روی ریل همکاری‌های دوجانبه/ روسیه ارزش مقاومت ایران را برابر آمریکا می‌داند

یکی از تحولات مهم، سفر سال گذشته رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور بود که نقش ارزنده‌ای در افزایش تعاملات دوجانبه داشته است.
کد خبر : 637524
رئیسی پوتین



گروه جهان خبرگزاری آنا - مجتبی اسماعیلی، روسیه به‌عنوان یک ابرقدرت و بازیگر مهم جهانی در دوره پوتین، توانست جایگاه خود را در معادلات جهانی تثبیت کند، در حال حاضر با تحولات سیاسی جهان هم‌گرایی خوبی دارد و واقع‌بینانه برخورد می‌کند. یکی از اصول سیاست خارجی روسیه چندجانبه‌گرایی و ارتباط با قدرت‌های نوظهور در عرصه جهانی است؛ هر چند در جنگ سرد با غرب به‌سر می‌برد، ولی با کشورهای دیگر به‌دنبال ارتباط منطقی و روابط گسترده است.


غرب در سال‌های گذشته به انحای مختلف، با تحریم و فشارهای دیگر قصد داشت قدرت روسیه را کم کند، ولی روسیه پوتین توانست خود را بازیابد و این در حالی است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و جو بایدن به‌تدریج شاهد افول هژمونی آمریکا و افزایش قدرت‌ کشورهای نوظهور در جهان هستیم.



قطار تهران-مسکو روی ریل همکاری‌های دوجانبه/ روسیه ارزش مقاومت ایران را برابر آمریکا می‌داند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه


دایره وسعت حیاط خلوت آمریکا در آمریکای لاتین، جنوب شرقی آسیا، غرب آسیا و حتی افغانستان بسیار کاهش یافته است، از نفوذ غرب در منطقه کم می‌شود و نیروهای آمریکایی درحال ترک این مناطق هستند و این تحولات نشان می‌دهد قدرت کشورهای دیگر در حال افزایش است.



مهم‌ترین رویکرد دولت سیزدهم، مقاومت در مقابل غرب و شرطی نکردن اقتصاد و امور کشور به رابطه با غرب و اروپاست



یکی از تحولاتی که در ماه‌های اخیر به سرتیتر رسانه‌های جهان تبدیل شد، سفر حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور بود. سفری که دستاوردهای زیادی داشت و دشمنان انقلاب اسلامی را عصبانی کرد. غربی‌ها با مانور رسانه‌ای تلاش کردند آن را به حاشیه برانند و به‌جای پرداختن به اصل موضوع که هم‌گرایی دو قدرت بزرگ منطقه یعنی ایران و روسیه بود، به برخی مسائل سطحی پرداختند.


چرا غرب از هم‌گرایی ایران و روسیه عصبانی است؟


غربی‌ها به‌ویژه آمریکا و صهیونیسم در چند سال گذشته تلاش بسیاری کردند جمهوری اسلامی ایران را منزوی نشان دهند، تهران را به کُرنش در برابر خواسته‌های خود وادارند و امتیاز بگیرند، اما مقاومت مردم و مسئولان عالی‌رتبه ایران ترفند و اقدامات فریبکارانه آمریکا و غرب را با چالش مواجه کرد. کشورمان با روابط گسترده خود و پیگیری عضویت دائم در پیمان شانگهای و امضای سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله با روسیه تمام حربه‌های غرب را خنثی کرد.




بیشتر بخوانید:


سفر آیت‌الله رئیسی بیانگر اهمیت روابط با روسیه برای ایران است


تثبیت توافقنامه همکاری راهبردی ۲۰ ساله با روسیه در دستورکار آیت‌الله رئیسی قرار دارد/ نگاه نگران آمریکا و اسرائیل به مسکو




اکنون جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای نقش مهمی دارد؛ از سویی قدرت میدان جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته و از سوی دیگر به پشتوانه قدرت میدان، دیپلماسی ایرانی مقتدرتر شده است. نمونه عینی آن تسلیم شدن غرب در برابر خواسته‌های به‌حق ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین است.


منصور صالح فرد، کارشناس امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجه گروه جهان خبرگزاری آنا گفت‌: آمریکایی‌ها و غربی‌ها از انزوای جمهوری اسلامی ایران ناامید و ناتوان شده‌اند و روز به روز شاهد افزایش قدرت کشورمان در حل معادلات منطقه‌ای هستند. ایران پس از سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو جایگاه اصلی خود را بازیافت و با اولویت دادن به سیاست حسن همجواری، اعتماد کشورهای شرقی‌ و همسایه را به خود جلب کرده است.



قطار تهران-مسکو روی ریل همکاری‌های دوجانبه/ روسیه ارزش مقاومت ایران را برابر آمریکا می‌داند

منصور صالح فرد، کارشناس امور بین‌الملل


وی افزود: موقعیت و جایگاه کنونی ایران برای روسیه بسیار مهم است و مسکو در دولت سیزدهم به این باور رسیده که تهران به‌دنبال ارتباط با همسایگان، رفع تنش‌زدایی، همکاری در معادلات منطقه‌ای و گسترش روابط در چارچوب پیمان شانگهای و کشورهای قدرتمند نوظهور است.


صالح فرد عنوان کرد: مهم‌ترین رویکردی که دولت سیزدهم در هشت ماه اخیر نشان داد، مقاومت در مقابل غرب و شرطی نکردن اقتصاد و امور کشور به رابطه با غرب و اروپاست. این موضوع در تعامل با روسیه حکم نگاهی راهبردی دارد و می‌تواند به تقویت روابط و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بینجامد.


به گزارش آنا، پروپاگاندای رسانه‌ای غرب به صورتی است که به‌دنبال کاهش قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی روسیه در جهان هستند، ولی با توجه به اینکه شاهد افول هژمونی آمریکا در منطقه و جهان هستیم، تعامل با مسکو و کشورهای مورد تحریم غرب بیش از پیش حائز اهمیت می‌نماید.



دولت سیزدهم به‌طور عملی توجه به غرب و اروپا را کنار گذاشت و وارد تعاملات سیاسی و روابط با دیگر طرفها شد



علاوه بر این، گسترش روابط با کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین، جنوب شرقی آسیا و همچنین آسیای مرکزی و قراردادهای درازمدت با چین نشان می‌دهد روسیه از جایگاه رفیعی در معادلات منطقه‌ای برخوردار است و همکاری ایران با روس‌ها می‌تواند به تقویت روابط کشورهای منطقه و حُسن همجواری و سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران بینجامد.


چرا روسیه به تعامل با ایران نیاز دارد؟


جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در خط مقدم جبهه مبارزه با غرب و صهیونیسم قرار دارد و لذا روسیه نیازمند رفتار و مواضع جمهوری اسلامی ایران و مقاومت در مقابل غرب است. روسیه می‌داند ایران درصدد به خاک مالیدن پشت آمریکا و صهیونیسم و اخراج نیروهای آمریکایی از غرب آسیاست، لذا روس‌ها به تعامل با جمهوری اسلامی ایران نیاز دارند.


دولت سیزدهم برخلاف دولت‌های گذشته که شعار می‌دادند، به‌طور عملی توجه به غرب و اروپا را کنار گذاشت و با اتخاذ اولویت سیاست همسایگی و نگاه به شرق، وارد تعاملات سیاسی و روابط با دیگر طرفها شده است. روس‌ها به این نکته خیلی توجه دارند که بعد از مدت‌ها دولت ایران در سیاست داخلی و خارجی، هماهنگ و همگام به‌دنبال تحقق منویات مقام معظم رهبری است. این سیاست هماهنگ و یکپارچه برای روسیه بسیار اهمیت دارد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته