ورود به عصر نوین فناوریهای هوشمند/ هوش مصنوعی چالشهای امنیتی بانکها را برطرف میسازد
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، معرفی و توسعه فناوریهای نظیر اینترنت نسل پنجم اهمیت ورود به حوزه اینترنت اشیا(IOT) را دوچندان ساخته است و از همین رو بزرگترین شرکتهای فناوری در سراسر دنیا با سرمایهگذاری گسترده در زمینه اینترنت اشیا میکوشند سهم خود را از بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات جهانی افرایش دهند.
اکنون دیگر اینترنت صرفاً ابزاری برای ارائه سرویسهای آنلاین و اطلاعات به انسانها نیست و به واسطه ظهور فناوری 5G دستگاهها نیز به عنوان خدماتگیرنده از اپراتورها محسوب میشوند. در نسل جدید شبکههای ارتباطی اپراتورها سرویسهای خود را به طور مستقیم به دستگاههای هوشمند ارائه داده و این ماشینهای الکترونیکی با پردازش دقیق اطلاعات خدمات مطلوبی را به کاربران ارائه میدهند. در موارد زیادی ممکن است کاربر هیچ گونه تماس و ارتباطی با دستگاه خدمات گیرنده از اپراتور نداشته باشد ولی پس از انتقال اطلاعات بین چند ماشین مختلف در نهایت پیام یا سرویس مورد نظر به کاربر ارائه میشود.
بیشتر بخوانید:
طبق آخرین آمار بینالمللی که مربوط به نخستین ماه سال ۲۰۲۱ است بیش از ۵.۲۲ میلیارد کاربر تلفن همراه، ۴.۶۶ میلیارد کاربر اینترنت و ۴.۲ میلیارد کاربر شبکههای اجتماعی در سراسر دنیا وجود دارد. توجه به این آمار به روشنی نشان میدهد که در حال حاضر اکثریت مردم جهان به حضور در فضای مجازی و استفاده از سرویسهای هوشمند تمایل دارند. در چنین شرایطی دولتها با حمایت از دانشبنیانها و استارتاپهای خلاق میتوانند زمینه نقشآفرینی شرکتهای بومی در عرصههای بینالمللی را فراهم کنند. در همین رابطه و برای درک بیشتر تأثیرگذاری فناوری هوش مصنوعی بر صنعت فناوری اطلاعات با محمد قیصری مدیر گروه محصولات هوش مصنوعی یکی از اپراتورهای کشور گفتوگو کردیم. در ادامه مشروح این گفتوگو را مشاهده میکنید:
افزایش بازدهی بانکها با بهرهگیری از هوش مصنوعی
آنا: فناوری هوش مصنوعی چه تأثیری بر صنعت فناوری اطلاعات کشور گذاشته است و شرکت شما چه خدماتی را در این زمینه ارائه میدهد؟
قیصری: این مجموعه به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در حوزه فناوریهای ارتباطی در چند سال اخیر تصمیم گرفته است غیر از خدمات ارتباطی گامهایی در حوزه خدمات دیجیتال نیز بردارد و سرویسهایی را در این زمینه ارائه کند. در واقع میکوشیم به عنوان یک ارائه دهنده خدمات دیجیتال در کشور شناخته شویم. باتوجه به اینکه بستر و پلتفرمهای لازم برای ارائه خدمات دیجیتال در این شرکت فراهم است میتوانیم به عنوان بزرگترین سرویس دهنده خدمات دیجیتال در کشور باشیم.
این پروژه طی دو سال گذشته همزمان با توسعه محصولات مبتنی بر فناوریهای نوین مثل اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی گسترش یافت و به جایی رسیدیم که اکنون این شرکت با پلتفرمهای بومی خدمات متنوعی را به صنایع مختلف کشور به ویژه صنعت بانکی و صنعت بیمه ارائه میدهد. در این مورد یکی از بزرگترین اقدامات این شرکت سرویسهای کانکتد برند است که مفهومی بسیار بزرگ در دنیا حساب میشود و پوشش دهنده سازمانهایی است که تعداد زیادی شعبه دارد. لذا اولین گام این شرکت ارائه خدمات آنلاین به مشترکان است و یکی از این خدمات سرویسهای ایمنی محیطی بانکها محسوب میشود. این سرویس شرایطی را مهیا میسازد که دسترسیهای هر کدام از کارمندان بانک به گاوصندوق و سیستمهای امنیتی بررسی شود، اطلاع از زمان دقیق باز و بسته شدن صندوقها و افرادی که اقدام به این کار کردند، ایمنی در برابر آتش سوزی و اعلام هرگونه ورود غیرمجاز از جمله مسائلی است که به راحتی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی امکان کنترل آنها وجود دارد.
معمولاً وقتی صحبت از بانکها میشود یکی از مسائل مهم و مورد توجه مردم بازدهی نیروی انسانی شاغل در بانک است. هوش مصنوعی به طور دقیق حضور کارمندان بانک در محل کار خود و میزان خدماتدهی به مشتریان را بررسی میکند و پلتفرم ارائه شده از سوی این شرکت راهکارهایی را به مدیران بانکی ارائه میدهد که بالاترین بازدهی را از کارمندان در طول ساعتهای کاری داشته باشند.
رعایت عدالت در ارائه خدمات بیمه به مشتریان با استفاده از سرویسهای هوشمند
آنا: سرویسهای هوش مصنوعی این شرکت محدود به مواردی است که بیان کردید یا خدمات دیگری را نیز ارائه میدهید؟
قیصری: یکی دیگر از موضوعات مورد توجه دستاندرکاران این شرکت ایمنی خودروهای حمل پول است. ایمنی خودرو، کیسههای پول و افرادی که پول را حمل میکنند همواره جزو چالشهای بانکها محسوب میشود. خوشبختانه با استفاده از پلتفرم هماهنگ شده با اینترنت اشیای این شرکت، مدیران بانکها میتوانند نظارت دقیق و لحظهای بر عملکرد مأموران حمل پول و وضعیت و موقعیت کیسههای پول و خودرو حمل کیسهها داشته باشند.
این پلتفرم ضمن اتصال به دستگاههای خودپرداز(ATM) هرگونه آسیب به این دستگاهها را فوراً اطلاع میدهد. یکی از چالشهای بزرگ صنعت بانکی کشور که این روزها صحبتهای زیادی در مورد آن میشود تشخیص مالکیت و ردیابی دستگاههای کارت خوان است. با اتصال این دستگاهها به شبکه اینترنت اشیای این شرکت دستگاههای کارتخوان همیشه قابل ردیابی هستند. درآمدهای اشتباه یا درآمدهای که به ضرر مردم است در این پلتفرم شناسایی و ردیابی میشود.
بیمه هوشمند خودرو یکی از موارد مورد نیاز کشور است. یعنی خدمات بیمهای به هر فرد باتوجه به شیوه رانندگی او ارائه شود. در واقع با استفاده از بیمه هوشمند پوشش مالی بیمه که شرکت بیمهگذار به مشتریان خود ارائه میکند متناسب با مواردی از قبیل رانندگی پرخطر، سرقت از خودرو و میزان صدمات وارد شده به خودرو تغییر میکند. بدون شک در این شیوه رانندگانی که به طور ایمن رانندگی میکنند بیشترین سهم را از خدمات بیمه خواهند داشت.
یکی دیگر از مواردی که این شرکت روی آن تمرکز دارد خدمات هوشمندی است که با استفاده از دوربینهای کنترل ترافیک ارائه میشود. تصور عمومی این است که دوربینها صرفاً ضبط کننده تصاویر هستند در حالی که با بهرهگیری از ظرفیتهای هوش مصنوعی اطلاعات زیادی را از تصاویر موجود در این دوربینها میتوان بهدست آوردند. به عنوان مثال میتوان در محدودهای مشخص اطلاعات خودرو یا پلاکی معین را به هوش مصنوعی داد تا این فناوری با دقت تعداد ورود و خروج خودرو مورد نظر به آن محدوده، محلهای توقف و وسایلی که به وسیله آن خودرو حمل میشود را اعلام کند. اگر تمامی مواردی را که عرض کردم کنار هم قرار دادیم این شرکت را به عنوان شاخصترین خدمات دهنده سرویسهای دیجیتال در کشور شتاخته میشود.
ایجاد بازار مبتنی بر فناوریهای هوشمند
آنا: باتوجه به سابقه فعالیت این شرکت در حوزه شبکههای ارتباطی آماده بودن بستر لازم برای ارائه خدمات دیجیتال به کاربران را چگونه ارزیابی میکنید؟
قیصری: این اپراتور تا چند سال پیش صرفاً خدمات ارتباطی و دیتا سنتر به مشتریان خود ارائه میداد ولی با تغییر سیاستهای مدیریتی این شرکت تمامی امکانات موجود برای عرضه خدمات دیجیتال بهکارگیری شد. در واقع این شرکت از ظرفیتهای موجود در مجموعه خود برای ارائه خدمات بیشتر و متنوعتر به مردم استفاده میکند. بسیاری از شرکتهای فناوری بزرگ دنیا بعد از مدتی که فعالیت خود را آغاز کردند متوجه شدند صرف ارائه خدمات ارتباطی آنها را به مقصد و هدف مورد نظرشان نمیرساند لذا باید به سمت عرضه خدمات دیجیتال حرکت کنند.
ورود به این حوزه بدون مشکل نیست و این شرکت با چالشهای زیادی روبهرو است که یکی از مهمترین آنها کمبود پلتفرمهای بومی ارائه خدمات دیجیتال است. در نتیجه مهندسان این شرکت با شناسایی پلتفرمهای هوش مصنوعی، واقعیت افروده و واقعیت مجازی و همچنین برقراری ارتباط با استارتآپهایی که در این زمینه کار کرده بودند خدمات گستردهای را به مشتریان عرضه میکند. با این اقدامات در حال حاضر اکنون بازار خدمات دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی در کشور فراهم شده است و شرکتهای مختلف میتوانند ضمن ارائه سرویسهای خود با دیگر بازیگران این حوزه رقابت کنند.
تعامل با دستگاههای دولتی برای دریافت دادههای کاربردی
آنا:سازمانهای دولتی از لحاظ اشتراکگذاری داده تا چه میزان با این شرکت همکاری میکنند؟ آیا دادههای لازم برای ارائه خدمات مطلوب در حوزههایی را که نام بردید در اختیار دارید؟
قیصری: این شرکت معمولاً فعالیتهای خود را به صورت پروژهای انجام میدهد. از همین رو وقتی فعالیت در پروژهای را آغاز میکنیم مجموعه درخواست کننده هم با مهندسان این شرکت همکاری میکند. برای مثال این شرکت اخیراً به عنوان اولین اپراتور حریق کشور شناخته شد و پلتفرم این شرکت میتواند با شناسایی نشانههای آتشسوزی به سرعت هشدارهای لازم را ارسال کند. در قرارداد راهاندازی این پلتفرم تمام اطلاعاتی که از ساختمانها احتیاج داشتیم را از سازمان آتشنشانی و سایر دستگاههای مربوطه دریافت کردیم.
بیشترد بخوانید:
تلاش برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات/ منابع مالی لازم برای تکمیل پروژه فیبر نوری چیست؟
این شرکت در هر پروژه همکاری خود با دستگاههای مختلف را افزایش میدهد البته ممکن است گاهی برای دریافت اطلاعات لازم در پروژهای خاص با چالش مواجه باشیم ولی در مسیرهایی که با بنبست مواجه میشویم سریعاً دیتاهای جایگزین را شناسایی و از آنها استفاده میکنیم و از همی رو پروژه به هیچ وجه متوقف نمیشود.
انتهای پیام/۴۱۴۴/
انتهای پیام/