مهارت علمی و عملی دانشجو آبرو و اعتبار دانشگاه است
رؤیا بخشی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در نراق، حضور در آزمون جامع مهارتهای بالینی را شرط فارغالتحصیلی دانشجویان پرستاری دانست و اظهار کرد: طبق سرفصل مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از سال ۱۳۹۳ به بعد دانشجویان پرستاری باید در آزمون جامع مهارتهای بالینی شرکت کرده و حداقل نمره قبولی ۱۴ را در هر ایستگاه کسب کنند تا بتوانند فارغالتحصیل شوند و کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره نشوند یک فرصت دیگر به آنها داده میشود که در آزمون مجدداً شرکت کنند.(بیشتر بخوانید)
وی افزود: آزمون آسکی برای چهارمین سال برای ۲۴ نفر از دانشجویان پرستاری ورودی ۱۳۹۶ در مرکز مهارتهای بالینی دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق برگزار شد.
مدیرگروه پرستاری دانشگاه آزاد نراق اضافه کرد: آزمون آسکی آزمون فینال و نهایی رشته پرستاری در مقطع کارشناسی است که در واقع سنجش عملکردهای مهارتی بالینی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار میدهد؛ هدف از برگزاری این آزمون این است که اطمینان برای مربیان حاصل شود که دانشجو میخواهد وارد بیمارستان شود و طرح خود را آغاز کند؛ مهارتها و پروسیجرهای لازم(آمادگیهای لازم برای خدمات تشخیصی ) را کسب کرده باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق ادامه داد: این آزمون در هشت ایستگاه، شرح حال و معاینه فیزیکی، ساکشن و اکسیژن درمانی، CPR، ترزیقات وریدی و عضلانی، انفوزیون وریدی، پانسمان، سونداژو NGT با حضور ممتحنین مدعو از کاشان و دلیجان و اعضای هیئت علمی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق انجام شد.
بخشی در تشریح ایستگاههای آزمون آسکی بیان کرد: یکی ایستگاه مادر و نوزادان است که معاینه فیزیکی و شیوه لولهگذاری دستگاه گوارش در شیرخوار و پارامترهایی از بدو تولد و سلامت نوزاد را مورد ارزیابی و سنجش قرار میدهند.
وی یادآور شد: در ایستگاه ساکشن و اکسیژن درمانی بهصورت عملی و تئوری از دانشجویان پرسش میشود و ایستگاه دیگر فوریتهای پزشکی CPR احیای قلبی و ریوی است و در ایستگاه پانسمان هم تکنیک اصولی استریل پانسمان و هم انواع زخمها و ریزفاکتورهایی مانند زخمهای دیابتی که بسیار شایع است، مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرد.
مدیرگروه پرستاری دانشگاه آزاد نراق توضیح داد: ایستگاه سونداژ جزء پروسیجرهای پرکاربرد در بیمارستانها است که نحوه سوندگذاری دائم مثانه در آقایان و خانمها و نحوه مراقبتها از سونادژ فولی و عوارض سوند فولی از دانشجو پرسش و مورد سنجش میشود. از دیگر موارد آزمون آسکی دستگاه NGT است که دستگاه لولهگذاری گوارش است و هدف آن لاواژ و گاواژ و واحدهای قبل از لاواژ و گاواژ است که همه این موارد از دانشجو طی مراحل ۶ گانه پرسش میشود.
بخشی تأکید کرد: توصیه من به دانشجویان این است که آزمون آسکی را جدی بگیرند و از همان ترم اول خود را آماده این آزمون کنند؛ پراتیک دانشگاه آزاد نراق بسیار مجهر است؛ اگر فکر میکنند که پروسیجری را در بیمارستانها کمتر انجام دادهاند یا شرایط انجام دادن موردی برای آنها فراهم نشده است؛ ما این فرصت را در اختیارشان قرار میدهیم که بتوانند با حضور مربی این توانایی را پیدا کنند و مهارتهای خود را تکمیل کنند، در بیمارستان کسی نیست که این مهارتها را آموزش دهد؛ وقتی دانشجو وارد طرح میشود طرح بهصورت Case metod است که هر پرستار باید ۶ یا ۷ بیمار را پرستاری کند و خود بهتنهایی باید از عهده تمام پروسییجرها و مهارتهای پرستاری برآید و انجام دهد.
وی بیان کرد: اکنون بهترین فرصت برای فراگیری مهارتهاست؛ در این چهارساله تئوری، کارآموزی و کارورزی تمام این مهارتها را به خوبی کسب کنند تا وقتی که وارد بیمارستان میشوند، دچار مشکل نشوند.
مدیرگروه پرستاری دانشگاه آزاد نراق گفت: هرچهقدر که دانشجو از لحاظ علمی و عملی مهارت داشته باشد، اگر وارد بیمارستان شود؛ اعتبار و آبروی دانشگاه محسوب میشود و نشان میدهد که دانشجو در دوران تحصیلش دورهها را بهخوبی فراگرفته و بر برنامههای آنها نظارت وجود داشته است.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/