دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1400 - 00:07
آنا گزارش می‌دهد؛

درهای باز فناوری به‌سوی زنان باردار/ سونوگرام؛ شریک لحظه‌های هیجان‌انگیز مادران

سونوگرافی نوعی تصویربرداری است که برای تشخیص بیماری‌هایی مانند توده‌ها، تومورها و همچنین تشخیص جنین و مدت زمان فعالیت و رشد و نمو آن حیاتی به کار می‌رود.
کد خبر : 633721
سونوگرافی

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، دستگاه سونوگرافی از تجهیزات پرکاربرد در زمینه تصویربرداری محسوب می‌شود. سونوگرافی نوعی تصویربرداری است که این روش برای تشخیص بیماری‌هایی مانند توده‌ها، تومورها و همچنین تشخیص جنین و مدت زمان فعالیت و رشد و نمو آن حیاتی است. تمام مردم واژه سونوگرافی را تقریبا شنیده‌اند، اما امکان دارد که میان کلمات سونوگرام و سونوگرافی ابهام ایجاد شود و افراد این دو کلمه را با یکدیگر اشتباه بگیرند. در این گزارش به تفاوت و معنای این تکنولوژی بسیار حیاتی می‌پردازیم. همچنین در این گزارش مفهوم کلمات سونوگرام و اولتراسوند را که به‌راحتی اشتباه گرفته می‌شود، نیز روشن می‌کنیم. اگرچه سونوگرام و اولتراسوند هر دو برای هدف واحد استفاده می‌شود، اما مفهوم متفاوتی دارد و این گزارش درخصوص بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌ها و نحوه عملکرد این دو تکنولوژی تهیه شده است.


سونوگرام چیست؟


سونوگرام تصویری است که توسط اولتراسوند تولید می‌شود. به معنای دیگر سونوگرام خود روش نیست، بلکه محصول تولیدشده از این تکنولوژی است. برای مثال، بسیاری از والدین می‌توانند لحظه هیجان‌انگیز را به‌یاد آورند که نوزاد خود را روی مانیتور اولتراسوند دیدند و سپس سونوگرام چاپ شده به آن‌ها داده می‌شود تا در خانه نیز داشته باشند. سونوگرام تصویر سیاه، سفید و خاکستری است که جنین را در رحم نشان می‌دهد. همچنین امکان دارد کلمه سونوگرافی را در مواجهه با معاینه اولتراسوند شنیده باشید. سونوگرافی به عمل استفاده از دستگاه اولتراسوند برای تولید سونوگرام گفته می‌شود. به کسی که از این تجهیزات استفاده می‌کند و مهارت لازم را نیز دارد، سونوگرافیست می‌گویند.


امواج صوتی از مایعات عبور می‌کند


سونوگرام توسط امواج صوتی تولید می‌شود. در طول اولتراسوند، تکنسین امواج صوتی را با استفاده از پروب‌های سونوگرافی به بخش مورد بررسی بدن ارسال می‌کند. امواج صوتی پس از تماس با بافت‌های مورد مطالعه از مبدل عبور کرده و وارد دستگاه اولتراسوند می‌شود. کامپیوتر امواج صوتی را نیز پردازش می‌کند و آن‌ها را به تصویر تبدیل می‌کند، که بیمار و تکنسین آن را روی مانیتور اولتراسوند مشاهده کنند. امواج صوتی تنها زمانی تصاویر را به‌طور واضح ایجاد می‌کند، که بتواند از یک سطح منعکس شود. برای مثال، امواج صوتی به‌راحتی از میان مایعات عبور می‌کند و از آب، ادرار یا مایعات دیگر خارج نمی‌شود؛ بنابراین تصاویر این قسمت‌ها در سونوگرافی سیاه ظاهر می‌شود.


درهای باز فناوری به‌سوی زنان باردار/ سونوگرام؛ شریک لحظه‌های هیجان‌انگیز مادران




بیشتر بخوانید:


سپر فناوری برای پزشکان/ کار مدافعان سلامت با علم روز آسان‌تر می‌شود


درمان متهم ردیف اول ناباروری/ آندومتریوز چیست؟




زمانی‌که امواج صوتی در بدن به بافت برخورد می‌کند، بسته به‌ شدت امواج صوتی، دوباره به دستگاه اولتراسوند منعکس می‌شود و به تصویری سفید یا خاکستری تبدیل می‌شود. همچنین بافت‌های بسیار متراکم از جمله استخوان‌ها و سنگ‌های کلیه به‌راحتی پژواک تولید می‌کنند و در سونوگرام به‌صورت سفید روشن ظاهر می‌شود. سونوگرام به پزشکان کمک می‌کند تا اعضای بدن را از نظر عفونت، آسیب یا بیماری ارزیابی کنند. فرآیند اولتراسوند به پزشک اجازه می‌دهد تا رشد و سلامت نوزاد را به‌دقت بررسی کند.


اولتراسوند؛ روشی ایمن و بدون درد


اولتراسوند پزشکی، نوعی آزمایش تصویربرداری است. برخلاف بسیاری از آزمایش‌های تصویربرداری دیگر، اولتراسوند از اشعه برای تولید تصاویر از بدن استفاده نمی‌کند. درعوض، اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کند. اولتراسوند، روشی ایمن، بدون درد و غیرتهاجمی برای بیماران است و از دهه ۱۹۵۰ در پزشکی استفاده می‌شود. دستگاه اولتراسوند شامل کامپیوتر، مانیتور، چاپگر و مبدل دستی است که امواج صوتی را ارسال و دریافت می‌کند. دستگاه اولتراسوند امواج صوتی را که از بافت‌های داخلی بدن منعکس شده است، اندازه‌گیری می‌کند. کامپیوتر اولتراسوند این امواج صوتی را نیز پردازش کرده و آنها را به تصاویر تبدیل می‌کند. تکنسین قبل از انجام اولتراسوند، ژل مخصوصی را روی ناحیه مورد مطالعه اعمال می‌کند. ژل بخش مهمی از روش اولتراسوند است، زیرا امواج صوتی به‌خوبی در هوا حرکت نمی‌کند و این ماده به حذف هوا و اتصال مبدل به پوست کمک می‌کند.




بیشتر بخوانید:


مامایی و دنیای شیرین مادر شدن به روش طبیعی/ با کلیشه «مامای عبوس» خداحافظی کنید!


فناوری در خدمت بدن انسان/ پیوند هوش مصنوعی با پزشکی در «رادیولوژی»




تکنسین، مبدل را روی ناحیه پوشیده شده با ژل روی پوست بیمار فشار می‌دهد. مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا را به بدن ارسال می‌کند. همان‌طور که امواج صوتی از اندام‌ها، بافت‌ها و مایعات منعکس می‌شود، مبدل تغییرات ظریفی را در زیروبم صدا و جهت امواج صوتی دریافت می‌کند. این اطلاعات به‌سرعت اندازه‌گیری می‌شود و در رایانه نمایش داده می‌شود. رادیولوژیست، برای تجزیه و تحلیل نتایج تصویربرداری، سونوگرام را به‌دقت تفسیر می‌کند. سپس یافته‌های خود را با پزشک در میان می‌گذارد. روش اولتراسوند، بسیار سریع و بدون درد است و نیاز به آمادگی کمی دارد. تمامی این فرآیند طی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام می‌شود.


انتهای پیام/۳۰۰۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته