دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 دی 1400 - 19:32

برگزاری رویداد استارت‌آپی ایده شو باعنوان “رویداد اکوسیستم فناوری در شهر هوشمند” در واحد تهران مرکزی

به همت دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این واحد دانشگاهی رویداد استارت آپی ایده شو باعنوان “رویداد اکوسیستم فناوری در شهر هوشمند” در آمفی تاتر بزرگ مجتمع دانشگاهی آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.
کد خبر : 632071
1



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا محسن جهانشاهی دبیر علمی رویداد، رئیس دانشکده فنی و مهندسی واحد تهران مرکزی و عضو ارشد موسسه بین المللی IEEE به‌عنوان اولین سخنران این رویداد، ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین، به بررسی اهداف رویداد پرداخت و افزود: اخیرا در کشور ما همگام با دنیا، فضای هوش مصنوعی بطور جدی مورد توجه قرار گرفته است. وی افزود: از طرف دیگر دغدغه اعضاء کمیته علمی این رویداد این است که در کشور ما هر سازمان و وزاتخانه تنها وظایف سازمانی خودش را انجام می دهد و متاسفانه نتایج حاصله را در اختیار سازمان های دیگر قرار نمی دهد. در واقع هیچ نگاه اکو سیستمی در کشور وجود ندارد و بعضا این موضوع منجر به موازی کاری و اتلاف هزینه های اقتصادی و زمانی در کشور می شود. بنابراین ترویج نگرش اکو سیستمی یکی از اهداف این رویداد است.


رئیس دانشکده فنی و مهندسی با اشاره به سایر اهداف رویداد استارت آپی ایده شو اظهار کرد: از اهداف دیگر این رویداد استارت آپی تحقق کارآفرینی و اشتغال زایی است. یعنی باید ضمن تشویق دانشجویان و ایجاد روحیه صبوری و پشتکار در کنار تحصیل تخصص و آموزش کار گروهی، محصولاتی را ارایه دهیم که نهایتا رفاه در جامعه را به‌همراه داشته باشد. عضو ارشد موسسه بین الملللی IEEE در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: “اینجانب فرار مغزها را اصطلاح خوبی نمیبینم. در واقع (فرار سرمایه‌ها) عبارت مناسب‌تری است، چون هر کسی که از کشور خارج می‌شود لزوما “مغز” نیست. ولی از کودکی تا جوانی بر روی شخص در هر سطحی سرمایه گذاری شده است که می بایستی تدبیری اندیشه شود.


در ادامه جهانشاهی ضمن معرفی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی عنوان کرد: دانشکده فنی و مهندسی واحد تهران مرکزی با دارا بودن 114 عضو هیئت علمی متخصص و متعهد و همچنین آزمایشگاه‌های متعدد و مدرن که حتی دانشگاه‌های دولتی از آن بی بهره اند یکی از بهترین مراکز تحقیقاتی کشور می باشد. استادان بسیار خوبی در این دانشگاه وجود دارند که چندین پروژه علمی و کاربردی را در کشور عملیاتی نموده اند و وظیفه ما برقراری ارتباط بین این اعضای هیئت علمی و دانشجویان مستعد از یک سو و صنعت از سوی دیگر است. وی با تاکید بر نهادینه کردن کار تیمی در دانشگاه‌ها گفتند: برای نگرش اکو سیستمی باید بیش از پیش کار تیمی را در سطوح فردی، سازمانی و وزات خانه‌ای آموزش ببینیم و این موضوع را نهادینه کنیم. کار تیمی در خارج از کشور پارامتر مهمی برای پیشرفت شان است و ما نیز باید به این مهم اهمیت بدهیم.


این گزارش حاکی است، سردار احمد دولتخواه معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات انتظامی به‌عنوان سخنران دوم این رویداد در خصوص هوشمندسازی پلیس به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با تشریح شاخصه های پلیس هوشمند به‌عنوان بخش مهمی از اکوسیستم شهر هوشمند،‌ چرایی و چگونگی حرکت به سمت هوشمندسازی و الزامات آن را شرح داد و در ادامه بر لزوم مشارت و همکاری جامعه علمی و دانشگاهی کشور جهت ارتقاء و توسعه خدمات و ماموریت های انتظامی و هوشمندسازی پلیس تاکید کرد.


در ادامه نوید هاشمی طبا سخنران دیگر رویداد ایده شو با موضوع شهرهای هوشمند: چالش‌ها، موانع و فرصت‌ها سخنرانی کرد. وی سخنان خود با ارائه تعریفی جامع از شهرهوشمند و سپس نگاهی سریع به کنفرانس‌های علمی و پژوهشی برگزار شده در کشور طی دهه گذشته آغاز کرد. سپس با ارائه آمارهای رسمی مرتبط با سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف شهرهای هوشمند و برآوردهای مربوط به رشد دو برابری آنها طی ۴ سال آینده لزوم توجه به زمینه های مختلف را در ارایه ایده‌ها بیان نمود. پس از آن، در دو محور انواع چالشها (اعم از زیرساخت‌ها، نیروی خبره، امنیت و حریم خصوصی) و موانع (دولتی، محیطی، قانونی، اقتصادی و حقوقی) بررسی شد. نهایتا انواع فرصت‌ها و راهکارها برای دستیابی به اهداف شهرهای هوشمند با غلبه بر موانع و کنترل و مدیریت چالش‌ها از الگوبرداری طرح‌های موفق جهانی و بومی سازی آنها تا اتخاذ سیاست‌های حمایت‌گر و از ‌استفاده مناسب فناوری‌های نوین و مطمئن تا تمرکز بر امنیت سایبری مورد بحث و بررسی واقع شدند.


بر اساس این گزارش رامین نصیری از دیگر سخنران‌های این رویداد با عنوان مقدمه‌ای بر شهر فرودگاهی هوشمند؛ فرصت‌ها و چالش‌ها بوده است.


وی گفت: شهر فرودگاهی(Aerotropolis) یکی از فراروندهای نوظهور قرن 21 بوده که ترسیم کننده اکوسیستمی بر سه پایه مدیریت نوآوری و کارآفرینی، اقتصاد اجتماعی(Socio-economics) و فناوری‌های تحول آفرین بوده و سهم بزرگی در تولید ثروت ملی، ایجاد اشتغال و توسعه تجارت بر پایه فعالیت‌های دانش بنیان ایفاء می نماید. نام شهر فرودگاهی (Aerotropolis) از ادغام دو واژه (Aero) به معنای هواپیمایی/هوانوردی و Metroplois به معنای کلانشهر گرفته شده که برای نخستین بار توسط یک معمار هنرمند نیویورکی به نام Nicholas DeSantis با طراحی یک آسمانخراش با یک فرودگاه در پشت بام به‌کار برده شد. در دنیای امروز شهر فرودگاهی معرف یک کلان‌شهر بوده که در آن طرح‌ها زیربنایی اقتصادی ‌و تجاری همگی با محوریت ترابری فرودگاهی شکل گرفته‌اند. فرودگاه هسته مرکزی را تشکیل داده و کلیه بنگاه‌های کسب و کار، مراکز تجاری، هتل‌ها و اماکن اقامتی و سیاحتی، پژوهشگاه‌ها و موسسات دانشگاهی، پارک‌های علم وفناوری، انبارها و بنگاه‌های حمل و نقل ترکیبی، مناطق آزاد اقتصادی و غیره حول آن جانمایی و احداث و راه اندازی می‌شوند. امروزه قریب به یکصد شهر فرودگاهی در اقصاء نقاط جهان ایجاد شده که برخی از کشورهای از جمله آمریکا، چین، هلند و فرانسه در صدر کشورهای موفق در بهره گیری از منافع شگفت انگیز آن قرار می‌گیرند. تنها در یکی از شهرهای فرودگاهی چین در سال 2017 شاهد ایجاد درامدی معادل پنجاه میلیارد دلار و اشتغالی بالغ بر دویست هزار نفر هستیم. اولین طرح جامع شهر فرودگاهی کشور ما در سال 1397 در منطقه فرودگاه امام (ره) با ترسیم برنامه 30 ساله و به‌عنوان اولین نمونه در کشور ایجاد گردید که با عنایت به موقعیت ممتار ژئوپولیتیک کشور و نیز قرارگرفتن در مسیر راه ابریشم می‌تواند نقش بسزائی در تولید ثروت ملی، کارآفرینی و اشتغال مولد و فزاینده در کنار ارتقاء امنیت ملی و نقش افرینی در عرصه منطقه و بین الملل ایفاء نماید. متاسفانه عدم اشراف کافی مدیران ذی‌ربط به مختصات و مولفه‌های شهر فرودگاهی و عدم استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاه و صنایع تحول آفرین پیشرفت این طرح ملی را با کندی و عقب ماندگی زیادی مواجه نموده است. ایشان بر آشنایی دانشجویان و نخبگان با این اکوسیستم ثروت افرین و استفاده عاجل از فرصت طلایی موجود با عنایت به موقعیت ژئوپولیتیک ممتاز کشور در کنار نیروهای متخصص و تحصیلکرده جوان و خلاق تاکید نمودند.


هاتفی معاون مقررات نظارت بانک مرکزی سخنران بعدی این رویداد بودند. وی با تاکید با امکانات متعدد پشتیبانی مالی طرح‌ها، نکات مهمی را در خصوص نظارت بانک مرکزی و لزوم تبعیت از قوانین موضوعه بیان داشتند. وی اظهار کردکه هنگام پیاده سازی موفقیت آمیز و همزمان با سودآور شدن طرح‌ها باید دغدغه های مالیاتی نیز مدنظر باشند و تراکنش‌های مالی بزرگ باید همراه با دقت و ممیزی همراه باشد.


حجت الاسلام و المسلمین شیخ ستار عبد پور دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی هسته‌ای – مهندسی راکتور به‌عنوان سخنران افتتاحیه رویداد استارت آپی اکو سیستم فناوری در شهر هوشمند در جمع اساتید و دانشجویان اظهار کردند: امروز صنعت درکشور ما دچار مشکل شده و بسیاری از مراکز صنعتی ما تعطیل شدند و این موضوع سبب بیکاری جوانان عزیز شده است. که یکی از دلایل آن عدم استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها در اجرای طرح‌های صنعتی است. در صورتی‌که وزرا و مسئولان کشور در همین دانشگاه‌ها درس خواندند و به سبب تحصیلات دانشگاهی خود عهده دار مسئولیت در کشور عزیزمان شده‌اند. جای بسی تعجب و تاسف است که برخی از مسئولان کشور که روزی خودشان دانشجو بوده و از فرزندان دانشگاه‌ها بوده‌اند امروز دانشگاه را فراموش کرده‌اند. تنها راه نجات صنعت کشور، اشتغال جوانان و مشارکت دانشگاه‌ها در اجرای طرح‌های صنعتی است به‌عنوان مثال یکی از علائم پیشرفت صنعت در کشور آلمان این است که دولت آلمان اجرای تمام طرح‌های صنعتی را با حضور و مشارکت دانشگاه‌ها امکان پذیر ساخته است. امروز در کشور با بی عدالتی در نظام آموزشی در سطح وزارت آموزش و پرورش مواجه هستیم. چرا باید در آموزش و پرورش جهت یادگیری علم در سطح مدارس با بی عدالتی و فاصله طبقاتی و تبعیض مواجه باشیم. چرا دانش آموزان فقیر و بی بضاعت در مدارس دولتی درس بخوانند و دانش آموزان دارای توان مالی بالا در مدارس غیر انتفاعی تحصیل کنند. اگر جلو بی عدالتی‌ها، تبعیض و فاصله طبقاتی به‌وجود آمده در نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش در بخش مدارس و دانش آموزان در زمینه مدارس غیر انتفاعی گرفته نشود در آینده همین بی عدالتی‌ها در نظام آموزشی در سطح دانشگاه‌ها مشکلاتی را به‌وجود خواهد آورد. ولی مشاهده می‌کنید که دانشگاه برخلاف آموزش و پرورش عمل کرده است. امروز در دانشگاه‌ها در حوزه های آموزشی فاصله طبقاتی نداریم و تمام دانشجویان چه توانمند و چه بی بضاعت از امکانات یکسان استفاده می نمایند. در پایان دو درخواست از رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران آیت الله دکتر رئیسی داریم و امیدواریم ترتیبی اتخاذ فرمایند تا اولا: با بی عدالتی در نظام آموزشی که زمینه راه اندازی مدارس غیر انتفاعی و فاصله طبقاتی و تبعیض که در وزارت آموزش و پرورش بوجود آمده و نارضایتی خانواده ها و دانش آموزان را فراهم نموده برخورد شود. ثانیا: جهت نجات صنعت کشور و اشتغال جوانان و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات به وزرا و مسئولان دستور اکید داده شود تا اجرای طرح‌های صنعتی در کارخانجات فقط با مشارکت دانشگاه ها عملیاتی شود. در پایان حجت الاسلام شیخ ستار عبد پور گفت: تنها راه نجات صنعت کشور و اشتغال جوانان و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات مشارکت دانشگاه‌ها در اجرای طرح‌های صنعتی می باشد.


در این خصوص جلال نبهانی زاده نیز به ایراد سخنرانی در زمینه هوشمندسازی و دیجیتالی کردن صنایع و ساختمان‌ها اشاره داشتند. تحقق هدف شهر هوشمند بدون نوسازی ساختمان های حال حاضر و ارتقا با آخرین نوآوری‌های جهانی در صنعت هوشمندسازی امکان پذیر نیست. در این راستا ایده‌هایی که مرتبط با کسب و کار هوشمندسازی ساختمان هستند آینده بسیار روشنی خواهند داشت و چه در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی و مواد در توسعه ساختمان‌های شهری و چه در زمینه ایجاد فضایی مناسب برای زندگی شهروندان اثرگذار خواهد بود. در این سخنرانی ضمن معرفی آخرین استانداردها در زمینه BMS و تجهیزات مرتبط، در رابطه با چند کالا و خدمات در صنعت هوشمندسازی ساختمان ارزشمندی که جوانان و محققین می‌توانند در آن ها ایده پردازی کنند بحث شد.


در ادامه غلام نژاد سخنرانی خود را با عنوان معرفی فناوری‌های نو پدید در هوش مصنوعی در سال 2021 آغاز نمودند. وی مفاهیم Robotic process automation, Text Analysis and NLP, Biometric, Cyber Defense, Decision Management, Digital Twin, Industrial IoT, Virtual Agents, Augmented Reality را به تفصیل مورد بررسی قرار دادند که هر یک از آنها در شهر هوشمند می‌تواند در ایجاد و خلق فناوری‌های نوین اثر بخش باشد.


در این رویداد 10نفر از استادان برجسته کشور به سخنرانی با موضوعات مرتبط با رویداد استارت آپی ایده شو با رویکرد(رویداد اکوسیستم فناوری در شهر هوشمند) پرداختند که از جمله می‌توان به سخنرانی آیت ا... مصباحی مقدم استاد حوزه و دانشگاه عضو خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با عنوان اقتصاد شهر و سخنرانی سید محمد موسوی رئیس هیئت امنای خانه صنعتگران ایران با عنوان شهر صنعتی و سخنرانی حامد عباسی نامی با عنوان مدل‌های کسب و کارهای استارت آپی اشاره کرد.


انتهای پیام/4127



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته