دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 دی 1400 - 11:44

درمان دردهای مزمن با متخصص درد

در اغلب مواقع زمانی که دچار درد می‌شویم، ابتدا راهکارهای خانگی را برای تسکین درد در نظر می‌گیریم که معمولا راهکارهایی مانند مصرف مسکن‌های بدون نسخه، استفاده از کمپرس گرم و سرد و.... موثر عمل می‌کنند.
کد خبر : 631947
رپرتاژ




به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، در اغلب مواقع زمانی که دچار درد می‌شویم، ابتدا راهکارهای خانگی را برای تسکین درد در نظر می‌گیریم که معمولا راهکارهایی مانند مصرف مسکن‌های بدون نسخه، استفاده از کمپرس گرم و سرد و.... موثر عمل می‌کنند.


مطالب برگرفته از سایت دکتر محمد حسین دلشاد متخصص درد: https://drdelshadfoundation.com/


زمانی که دردهای مزمن مانند سردرد و کمردرد طی طولانی مدت رخ دهد و موجب آزار و کاهش کیفیت زندگی ‌شود، باید به متخصص درد جهت درمان حرفه‌ای مراجعه کرد.


پزشکان متخصص درد ابتدا بررسی‌های لازم را با روش‌های تشخیصی مختلف، برای به کارگیری از بهترین روش درمانی غیر جراحی انجام می‌دهد.


جهت شروع درمان، از روش‌های درمانی ابتدایی مانند تجویز داروی مسکن در نظر می‌شود و در صورت عدم تاثیرگذاری، روش‌های موثرتری را به کار می‌گیرند. در ادامه توضیحات بیشتری در این باره به شما خواهیم داد.


چه نوع درمان‌هایی توسط متخصص درد انجام می‌شود؟


به طور کلی بیماران دچار درد حاد ( ایجاد درد کمتر سه ماه) یا درد مزمن (بیشتر از سه ماه) به متخصص درد ارجاع داده می‌شوند. پزشک با توجه به نوع و شدت درد، درمان‌های مختلفی را برای بیمار در نظر خواهد گرفت.


پزشک سعی بر این دارد که بیمار تنها با مصرف دارو درمان شود، در غیر این صورت درمان‌های پیشرفته‌تری برای او در نظر گرفته خواهد شد. به طور کلی راهکارهای درمانی به شرح زیر است:



  • تجویز دارو

  • تزریق به مفصل

  • بلوک عصبی دردناک

  • لیزر درمانی

  • رادیوفرکوئنسی یا RF

  • و در نهایت ایمپلنت‌هایی برای تسکین درد مزمن


این موارد نام برده شده از سوی پزشک تقسیم بندی می‌شوند. به طور مثال در ابتدا داروهای ضد التهاب و شل کننده‌های عضلانی از جمله داروهایی هستند که از سوی پزشک تجویز می‌شود، در صورت عدم تاثیرگذاری، تزریق داروهای استروئیدی و بلوک‌ عصبی برای بیماران انجام خواهد گرفت.


از دیگر روش‌های درمانی پیشرفته که در کلینیک درد برای بیماران انجام می‌شود، می‌توان به رادیوفرکوئنسی و لیزر درمانی اشاره کرد.


در نهایت برای بیمارانی که شرایط پیچیده‌ای دارند و هیچ یک از این موارد راهکاری موثر و کارساز واقع نمی‌شود، اقداماتی از جمله ایمپلنت با پمپ درد در نظر گرفته خواهد شد.


تمامی این راهکارها به این هدف در نظر گرفته شده است که بیماران بتوانند به روش‌های غیر جراحی تسکین درد را تجربه کنند و دچار عوارض ناشی از اقدامات تهاجمی برای درمان نشوند.


تکنیک‌هایی که برای کنترل درد به کار گرفته می‌شود:


از طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها برای کنترل درد به کار گرفته می‌شود از جمله انجام تزریق دیسکوژل. برخی از این موارد را در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد.


متخصص درد


فارماکولوژیک:


مسکن‌ها همراه با طیف وسیعی از داروهای کمکی برای سندرم‌های درد طولانی به کار گرفته می‌شود.


بی دردی:


ترکیبی از مسکن‌ها با توجه به شرایط بیمار در نظر گرفته خواهد شد.


تکنیک‌های مداخله‌ای:


متخصص درد ممکن است تزریقاتی به عضلات، مفاصل، ستون فقرات و اطراف اعصاب برای تسکین موقت، انجام دهد.


فیزیوتراپی:


این روش درمانی به هدف ایجاد قدرت، انعطاف‌پذیری، بهبود در تحرک و افزایش توانایی است.


درمان روانشناختی


طی جلسات آموزشی نکات لازم را برای کاهش تاثیر درد، بر خلق و خوی بیمار گفته خواهد شد.


متخصص درد در چه کلینیک فعالیت می‌کند؟


بسیاری از افراد زمانی که دچار درد مزمن می‌شوند، سردرگم هستند که باید برای درمان خود به چه مراکز درمانی یا متخصصی مراجعه کنند.


متخصص درد در کلینیک درد، با دیگر کادر درمانی مشغول به درمان بیماران هستند و تمامی خدمات درمانی در کلینیک درد برای بیماران در نظر گرفته شده است.


کلینیک درد (https://maryamhospital.ir/pain-clinic/) از تجهیزات، امکانات لازم و خوبی جهت درمان درد بیماران برخوردار است. از دیگر افرادی که در کلینیک درد مشغول به درمان هستند، می‌توان به فیزیوتراپیست، متخصص تغذیه، روانشناسان و... اشاره کرد.


چه دردهایی توسط متخصص درد درمان می‌شود؟


انواع دردها از جمله آسیب‌ بافتی، آسیب عصبی و ترکیبی از این دو مورد توسط متخصص درد قابل درمان است. از آسیب‌های بافتی می‌توان به استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، آسیب نخاعی، اختلالات عصبی، اسکلروز چندگانه، دردهای پس از سکته مغزی، گردن درد، کمردرد، نوروپاتی و... اشاره کرد.


متخصص درد دکتر دلشاد


چه زمانی باید به متخصص درد مراجعه کرد؟


در اغلب مواقع دردهایی که در طول روز به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، موقتی و گذرا هستند که با راهکارهای خانگی بهبود پیدا می‌کند.


تنها در صورتی که درد به صورت مزمن و ادامه داشته باشد، نیاز به مراجعه به متخصص درد خواهد داشت. چندین علائم را برای شما ذکر خواهیم کرد که نشان می‌دهد شما نیاز به مراجعه متخصص درد دارید:



  • اگر با حرکت خاصی از بدن، درد احساس کنید.

  • اگر برای انجام حرکات روزمره دچار مشکل شده‌اید.

  • درد یا علائم دیگر مانند بی حسی و سوزن سوزن شدن در قسمت‌های دیگر بدن گسترش می‌یابد.

  • بیمارانی که تنها با مصرف داروی مسکن روزانه، تسکین درد را تجربه می‌کنند.

  • افرادی که به دلیل احساس درد، خواب کافی و خوبی ندارند.


اگر دچار چنین مشکلاتی هستید، باید به متخصص درد مراجعه کنید تا علت ایجاد درد را مشخص کند و با توجه به علت درد و شرایطی که دارید، بهترین راهکار درمانی غیر جراحی در نظر گرفته شود.


یکی از جدیدترین روش‌های غیرجراحی انجام لیزر دیسک کمر است که در این روش دیسک کمر به روش غیر تهاجمی عمل می‌شود.


انتهای پیام/ ر




انتهای پیام/

برچسب ها: متخصص درد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته