دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نرگس‌السادات اصفا *

تضارب «غیرمحرمانه» چند نگاه

تاکنون سه قسمت از مناظره «غیرمحرمانه» از شبکه دوم سیما پخش شده است. در این سه هفته، شاهد اتفاقات در نوع خود جدید و غیرمنتظره‌ای بوده‌ایم که در تاریخ تلویزیون ایران بی‌نظیر بوده است.
کد خبر : 63192

پرداختن به یک موضوع اجتماعی که عمدتا گروه کثیری از جامعه را درگیر کرده است کار آسانی نیست. از این جهت کار آسانی نیست که هر دغدغه ی اجتماعی لزوما با یک بخش از جامعه در ارتباط نیست و ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد. دیگر آنکه برای پرداختن به هر موضوع خاص بایستی طرف های مرتبط با آن موضوع حضور داشته باشند تا هر کدام از نگاه خود به بررسی موضوع بپرازند. نگاه های مختلف در کنار یکدیگر می تواند «درک جامع و کاملی» از یک موضوع و آسیب اجتماعی به دست دهد. در واقع می‌توان اولین فایده این مناظره را افزایش «خرد جمعی» در جامعه دانست. با این حال افزایش خرد جمعی اگرچه یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این مناظره است اما تنها شاخصه آن نیست.


از دیگر شاخصه‌های مهم و تاثیرگذار این مناظره می‌توان به شکل‌گیری سازوکاری برای «مطرح شدن دغدغه‌های اجتماعی عموم مردم» اشاره کرد. در واقع حاضران در استودیو که همان «مردم» هستند آزادانه سوال‌ها و دغدغه‌های خود را به‌صورت چهره‌به‌چهره با مسئولان مطرح می‌کند. این مناظره بستری مناسب برای طرح سوالات مردم با مسئولین فراهم آورده است. به‌عنوان نمونه در مناظره «مد و پوشاک»، تولیدکنندگان داخلی نگرانی‌ها و موانع پیش روی خود را با مسئولان این حوزه مطرح کردند. صرف‌نظر از نتیجه آن و این‌که آیا این تولیدکننده جواب قانع‌کننده‌ای دریافت کرده است یا خیر، می‌توان این موضوع را یک حرکت رو به جلو ارزیابی کرد. تولیدکننده پوشاک شاید هیچ‌گاه در مورد «قانون ساماندهی مد و لباس» چیزی نمی‌دانسته اما الان دیگر می‌داند که قانونی برای این موضوع هست که حقوق زیادی برای تولیدکننده در نظر گرفته است.


بسیاری از معضلات در جامعه بدین خاطر است که عموم مردم نسبت به حقوق و تکالیف خود اطلاعات چندانی ندارند و مطالبه‌گری صورت نمی‌گیرد. همین بی‌خبری مشکلات متعددی به‌همراه خواهد داشت.


از طرف دیگر، اجرا و مدیریت مناظره توسط دکتر احمدی افزادی رنگ و لعاب دیگری به مناظره داده است. دکتر احمدی، مجری کارشناس، از روش های جدیدی برای بهره‌وری هر چه بیشتر مناظره استفاده می‌کند. این روش جدید در قسمت سوم مناظره با محتوای «محیط زیست» بیشتر نمود پیدا کرد. زیبایی اجرا زمانی بیشتر به چشم آمد که همه ابزارها از دموکراتیک‌ترین تا اقتداگرای آن به‌کار گرفته شد. گاهی سکوت، قدم زدن برای آن که طرفین مناظره حرف‌های خود را بزنند و گاهی هم وقت دادن‌های مشخص و گرفتن میکروفون از حضار. در واقع یکی از مهم‌ترین واقعیات در مناظره بحث «غلبه» و «توجیه» است که طرف‌های مناظره به آن توسل پیدا می‌کنند و گریزی از آن نیست. «غیرمحرمانه» تضارب آرا را به صورت کاملاً «غیرمحرمانه» در قاب تلویزیون نشان می‌دهد و نتیجه بر عهده مردم خواهد بود.


* پژوهشگر


انتهای پیام/

برچسب ها: تلویزیون
ارسال نظر
قالیشویی ادیب