مدارس باید دانشآموزان را مهارتمحور پرورش دهند/ دانشبنیانها مرزهای صادرات را جابهجا میکنند
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، اهمیت محصولات دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست. امروزه، سوق دادن دانش آموزان به سمت فعالیت های خلاقانه و ترغیب آنان به سمت تولید محصول ازجمله برنامههایی است که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال میشود.
پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق، در گفتوگو با خبرنگار گروه علم وفناوری خبرگزاری آنا، در خصوص دلایل به تولید انبوه نرسیدن برخی از محصولات دانشبنیان در کشور اظهار کرد: ایران در گذشته یک کشور وارداتمحور و نفتپایه بوده است و قوانینمان، مدیرانمان و حتی مردم عادت کردهاند به اینکه برای تهیه چیزی که نیاز دارند از خارج از کشور اقدام کنند و این واقعیت در ذهنشان ملکه شده و همچنین برندها و نشانهای تجاری در ذهن آنها حک بسته است. در این راستا مردم فکر میکنند که هر محصولی که خارجی باشد، خوب است.
وی افزود: در سالهای اخیر واژهای بر واژگانمان تحت عنوان«محصولات و کالاهای دانشبنیان ایرانساخت»اضافه شده است. دانشبنیانها ثابت کردهاند که میتوانند کالاها و ملزومات مورد نیاز کشور را تأمین کنند. مؤید این واقعیت موضوعی است که در دوران کرونا همهگیر شد و در دنیا همه گرفتارش شدند. کرونا موضوعی نبود که افراد از قبل نسبت به آن آگاهی داشته باشند و تجهیزات، لوازم، مکملها و کمکهای پزشکی را از قبل برای این موضوع آماده کنند. کرونا به شکل یکسان در تمام جهان آمد و کشورهایی توانستند با آن مقابله کنند،از پس آن برآیند و کشورشان را در برابر این مشکل واکسینه کنند که از پیشینه علمی، فناوری و تولیدی بالایی برخوردار بودهاند.
مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد:همین ماسک که مورد استفاده همه مردم قرار میگیرد و شاید چیز پیشپا افتادهای باشد، بحرانی بود که در کشورها ایجاد شده بود و کشورها از همدیگر ماسک میدزدیدند. ولی کشورمان ایران به پشتوانه علمی و فناوری که شرکتهای دانشبنیان داشتند همان ماههای اول توانست ماسک را تولید کند، دستگاهای مورد نیاز برای تولید ماسک را بسازد و دستگاههای ونتیلاتور را ساخته، سپس همپای با دنیا کیتهای تشخیص کرونا را هم تولید کردند، همچنین داروهای مکمل را ساخته و همپای با دنیا واکسنها را هم ساختیم.
کرمی تصریح کرد: حال سؤال این است که چرا این محصولات به مرحله تولید انبوه نمیرسد؟ در پاسخ باید گفت حمایت بازار داخلی از تولیدات دانشبنیان ایرانساخت یکی از مسائل مهم در این زمینه است. برای مثال اگر کشوری تیم ملی داشته باشد و این تیم ملی در درون کشور حمایت نشود، توان مقابله با تیمهای بینالمللی را ندارد و تیمهای بینالمللی همیشه دیده میشوند. لذا اینجاست که رسانهها، حاکمیت و مردم باید کمک کنند از طریق برنامهریزیها، حمایتها، هدایتها وسیاستگذاریها این تولیدات روزبهروز بیشتر دیده و بیشتر مطالبه شود و به مرحله تولید انبوه این محصولات دانشبنیان ایرانساخت برسیم.
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق در ادامه تشریح کرد: در مورد مسائل گفته شده بخش خصوصی فعالیت خود انجام میدهد لیکن باید کمک کنیم در ساختارهای دولتی و حاکمیتی که خرید محصولات دانشبنیان بیشتر از این حدی که هست مورد توجه قرار گیرد. هنوز وقتی با شرکت دانشبنیانی صحبت میشود اظهار میکنند که کالایی را ساختیم ولی مردم این کالا را خریداری نمیکنند و مشابه خارجی آن را خریداری میکنند. این مسئله بر میگردد به آن نگاه نفتی و فرهنگی که میگوید همه چیز را باید از خارج کشور تهیه کرد. لذا توجه مردم، مسئولان و حامیان حاکمیتی در این موضوع حائز اهمیت است. البته باید کسانیکه در حوزه تولید کالاهای ایرانی دانشبنیان فعالیت میکنند هم روزبه روز کیفیت کالاهایشان را ارتقا دهند، تکریم مشتری داشته باشند، از مشتریهایشان حمایت کنند، خدمات پس از فروش داشته و به این شکل نباشد که برای مثال شخصی کالایی ایرانی خریداری کند و بعد در کیفیت، خدمات پس از فروش و مواردی دیگر به مشکل بربخورد. در مجموع کالاهای هایتک دانشبنیان ایرانساخت، خوشبختانه در حال حاضر به فراسوی مرزها صادر میشود.
وی در پایان تصریح کرد: برای اینکه تفکر دانشبنیان و زیستبوم فناوری از مدارس و پایه آغاز شود، فرهنگسازی، ساختارسازی و نهادسازی از مسائل و نکات مهم و حیاتی است. کاری که در افتتاح خانه خلاق و نوآوری دانشآموزی آیندهسازان انجام دادیم همین است. خانههای خلاق و نوآوری موضوعی است که در حال حاضر در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته که در افتتاح اولین خانه خلاق و نوآوری دانشآموزی شاهدش بودیم. وقتی تأکید میکنیم که مدارس باید دانشآموزان را همزمان باهم مهارتمحور و علم محور پرورش دهد باید چنین ساختاری هم وجود داشته باشد. در خانه خلاق و نوآوری دانشآموزی منتورهایی قرار دارند که مربیان مدارس هستند. همچنین در این خانههای خلاق دانشآموزان همسالان خودشان را میبینند و در این مکان چرخه ایده تا محصول شکل میگیرد. به طور قطع قرار نیست که تمام دانشآموزان کارآفرین شوند ولی همه آنها باید در زندگی خود حداقل یک مهارتی را کسب کنند و خانه خلق و نوآوری دانشآموزی مهارتهای لازم برای زندگی، کار و تحصیل را به آنها عطا میکند. در خانه خلاق دانش آموزان به اندازه یک خیابان تا دانشگاه تهران فاصله داریم. این به این معناست که دانشآموزان دبیرستانی در آیندهای نزدیک باید به دانشگاه بروند. فرد باید قبل از ورود به دانشگاه بداند که در دانشگاه چه چیزی انتظار آن را میکشد. نه اینکه صرفاً مباحث تئوریک و علمی را در دانشگاه کسب کند بلکه باید مهارتهای لازم را کسب کند. این مهارتها میتواند مهارتهای زندگی یا تحصیل و یا کسبوکار باشد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/