کم بودن تعداد دانشبنیانها تحریمها را اثر گذارتر میکند
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون علمی و فناوری و معاون اقتصادی ریاست جمهوری از نمایشگاه محصولات دانشبنیان منتخب صادراتی ایرانساخت در حوزه انرژی بازدید کرد. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که شرکتهای دانشبنیان و خلاقی که محصول ایرانساخت با کیفیت تولید کنند برای ورود به بازارهای صادراتی حمایت میشوند، ادامه داد: هرجایی که تعداد شرکتهای دانشبنیان کم است، تحریمها اثرگذارتر است. مثلاً در حوزه کشاورزی که هنوز تعداد شرکتهای دانشبنیان ورود کرده به آن در حد قابل قبولی نیست، مشکلات بیشتری وجود دارد و این صنعت هنوز با فناوری و نوآوری کاملاً عجین نشده و اقدامات بهسازی در این مسیر را آغاز کردهایم.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به توانمندی شرکتهای دانشبنیان در حوزه بهینهسازی انرژی گفت: علاوه بر توانمندی این شرکتها در صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی از جمله تأمین نیاز به کاتالیستها، تجهیزات سرچاهی و بسیاری از فناوریهای دیگر، امروز شرکتهای دانشبنیان توانستهاند عرصه مصرف انرژی را در سطح مصارف تجاری و خانگی با فناوریهای هوشمند و تجهیزات دانشبنیان و کم مصرف پیوند بزنند. فناوریها و ابزارهایی که برای توسعه عمومی آنها نیازمند فرهنگسازی از یک سو و ایجاد فضای تسهیل تولید و بازارسازی از سوی دیگر هستیم.
ستاری، با اشاره به در اولویت قرار داشتن تأمین زنجیره ارزش و افزایش تابآوری فناورانه در حوزه کشاورزی و تأمین غذا افزود: البته در حوزه امنیت غذایی با ورود معاونت علمی و فناوری طرحهایی در حال اجرا است، اما برای توسعه این حوزه نیازمند مشارکت بیشتر شرکتهای دانشبنیان و خلاقیتهای آنها هستیم. مثلاً با ورود به حوزه تولید دانه های روغنی توانستیم بخشی از نیاز بازار داخلی را تأمین کنیم. به طور مثال در حوزه مرغ لاین برنامه مفصلی داریم. در این حوزه جای کار بسیاری وجود دارد و باید با حمایت از شرکتهای دانشبنیان این زنجیره در داخل کشور تأمین شود؛ چرا که سالیانه ۵/۳ میلیارد دلار واردات داریم که شرکتهای داخلی میتوانند سدی بر مسیر این ارزبری باشند در حالی که توانمندی شرکتهای دانشبنیان برای تولید این محصول و تأمین بازار بالا است. باید به سمتی پیش برویم که این محصولات بتوانند بخش بزرگی از نیاز کشور را تأمین کنند. محصولاتی که با اتکا به توان داخلی و با بومیسازی فناوریها تولید شدهاند.
محسن رضایی معاون اقتصادی رئیسجمهوری نیز در این بازدید با اشاره به اقدامات اثرگذار و توسعهبخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ایجاد پل میان نوآوری، فناوری و صنعت گفت: زحمات بسیاری توسط دکتر ستاری کشیده شده است و از اقدامات صورت گرفته و همکاریها در این زمینه تشکر میکنم. استمرار این روند حرکتی میتواند به رشد متوازن و همتراز نوآوری و اقتصاد روبه رشد منجر شود. پشتوانه تولید دانشبنیان، نوآوری و خط مقدم آن تجاریسازی و پیوند با صنعت و تجارت است. باید زمینهای فراهم شود تا این نوآوریها و محصولات دانشبنیان، به صنعت و تجارت پیوند بخورد. محصولاتی که به خارج از کشور صادر شود در داخل نیز بازار خواهد داشت و بنابراین باید نگاه قبلی مبنی بر این که کالای ایرانی نمیتواند با بازارهای رقابتی بین المللی حضور داشته باشد را کنار بگذاریم و بازارهای بینالمللی را در تولیداتمان اولویت ببخشیم.
معاون اقتصادی رئیسجمهوری، با بیان این که تکامل ارتباط میان ایدههای نوآورانه و صنعت نیازمند وجود حلقههای پیوند دهنده و تکمیل زنجیره دانش تا بازار است ادامه داد: باید تحولی اساسی در فرآیند تولید محصول و تولید ثروت صورت بگیرد و باید این فرآیند را از ابتدا تا انتها بازسازی کنیم. از تبدیل ایده به محصول بخشهای مختلفی مانند تولید نمونه اولیه، برندینگ، بازاریابی، اقدامات دیپلماتیک برای حمایت از تجّار و فناوران و رایزنیهای اقصادی نقش آفرین هستند که همگی به مثابه حلقههای این زنجیره، باید مورد توجه قرار بگیرند.
رضایی ادامه داد: خوشبختانه در ابتدای مسیر که فناوری و نوآوری پایه است، جهشهای خوبی میبینیم اما لازم است این نوآوری با حلقههای به هم پیوسته با تولید صنعتی پیوند خورده و به بازارهای بین المللی برسد به طوری که جزیرههای دانش و فناوری با جزیره صنعت به دنیای بازارهای بین المللی وصل شوند. یکی از موانع مهم فراروی این مسیر سازوکارهای بروکراتیک و نوع مواجهه دولت با بخشهای نوآورانه و دانشبنیان اقتصادی است. موانع، قوانین و مقرراتی وجود دارد که باید اصلاح شود تا ارتباط صنایع، دانش و بخش خصوصی سهلتر شده و سرعت بگیرد.
معاون اقتصادی رئیسجمهوری یکی از ضرورتها را ایجاد تعامل میان حلقههای زنجیره اقتصاد دانست و افزود: ایجاد بستر ارتباط میان بانکها، محیط زیست، بخشهای قانونی و نظارتی با بخش خصوصی باید تقویت شود.یکی دیگر از بخشهایی که به تقویت و توجه جدی نیاز دارد، کسب و کارهای پارکهای علم و فناوری، شتابدهندهها، مراکز نوآوری و شرکتهای خلاق است که نیاز به حمایت، هدایت و تقویت دارند تا در محیطی مساعد به بلوغ رسیده و روی پای خودشان بایستند. این شرکتها به محض آن که به بلوغ نسبی برسند خودشان میتوانند راه خود را در بازار داخلی بین المللی پیدا کنند، به تولید انبوه برسند و ارزش افزوده خلق کنند.
پرویز کرمی دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق با اشاره به ایجاد مسیر صادراتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای محصولات ایرانساخت شرکتهای دانشبنیان و خلاق گفت: خانههای نوآوری و صادرات فناوری ایرانساخت، ویترین محصولاتی هستند که به بازار تجاری راه یافته و از قابلیت ورود به بازارهای بینالمللی برخوردارند. این خانهها در کشورهای مختلفی مانند کنیا، روسیه، چین و سوریه راه اندازی شده است و بستری برای معرفی توانمندیهای شرکتهای دانشبنیان و خلاق ایرانساخت و نیز پیوند میان زیستبوم فناوری و نوآوری ایران با سایر کشورها است.
در بخش دیگری از این مراسم، سید محمد بهشتی سرپرست معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که یکی از بخشهای اولویت دار این معاونت، مرکز طرحهای کلان ملی فناوری است، ادامه داد: در این طرحها، اولویتهای بالای کشور مانند سلامت، امنیت غذا، صنایع دارویی و بهداشتی، محیطزیست و انرژی مورد توجه و حمایت قرار گرفتهاند و نیازهای کشور در بخشهای یادشده، احصا شده است. بهشتی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرای این طرحها توسط بخش خصوصی گفت: محوریت اصلی طرحهای کلان با شرکتهای خصوصی است و محصول تا رسیدن به آستانه تولید انبوه حمایت میشود. حمایتهایی در قالب تسهیلات ارائه میشود تا محصول به نمونه اولیه صنعتی برسد و پس از آن برای تولید انبوه، صندوقهای سرمایهگذاری و حمایتی نقش آفرینی خواهند کرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/