دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1400 - 14:44
مسئول سرای فناوری های هوشمند و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خبر داد:

محمدحسین معطر مسئول سرای فناوری های هوشمند و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد//بوذری//بماند////

راه اندازی مرکز شتاب دهنده تخصصی فناوری سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
کد خبر : 630468
معطر مسئول سرای فناوری هوشمند و سلامت واحد مشهد




مسئول سرای فناوریهای هوشمند و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از اخذ مجوز و راه اندازی مرکز شتاب دهنده تخصصی فناوری سلامت در این دانشگاه خبر داد.


همزمان با راه اندازی مرکز شتاب دهنده تخصصی فناوری سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ،خبرنگار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خرسان رضوی گفتگویی با دکتر محمدحسین معطر مسئول سرای فناوری های هوشمند و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد انجام داده است که در زیر می خوانیم:



روابط عمومی: لطفا در مورد شتابدهنده تخصصی واحد مشهد و فرآیند کسب مجوز آن توضیحاتی ارائه فرمایید؟


دکتر معطر: استان خراسان رضوی و به خصوص شهر مقدّس مشهد دارای پتانسیل‌های بالایی در بحث رشد فناوری و صنعت است. یکی از زمینه‌های رشد منطقه، موضوع فناوری اطّلاعات و سیستم‌های هوشمند است.  همچنین شهر مشهد مراکز درمانی و بیمارستانی فراوانی دارد. برخی از این مراکز در سطح کشور و حتی کشورهای مجاور بسیار پیشرو هستند. به دلیل مجاورت با آستان مقدّس حضرت امام رضا (ع)، شهر مشهد به یکی از پایگاه‌های پذیرش گردشگر سلامت نیز تبدیل شده است. این دو امکان (وجود مراکز درمانی متعدّد و پیشرفته و بارگاه حضرت امام رضا (ع))، ورود موفّق به توسعه و تجاری‌سازی ایده‌های فناور و حمایت از مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان، در زمینه‌ی استفاده از فناوری اطّلاعات و هوشمندسازی در حوزه سلامت را می‌طلبد.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به عنوان اوّلین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در شمال شرق کشور دارای سرای نوآوری با عنوان سرای فناوری‌های هوشمند و سلامت است که به طور تخصصّی در زمینه سلامت فعالیت می‌کند و مرکز رشد واحد مشهد با رتبه الف کشوری، دارای هسته و تیم‌های بسیاری با تمرکز بر روی موضوعات هوشمندسازی و سلامت است.


علی رغم همکاری و مشارکت با شتابدهنده های برجسته استان، با توجّه به برنامه‌ی کلان دانشگاه در حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، لزوم تاسیس شتابدهنده تخصصی در واحد مشهد از ابتدای راه اندازی سرای نوآوری حس می شد.  لذا در خرداد ماه 1400 طرح توجیهی دریافت مجوز شتابدهنده فناوری سلامت به سازمان مرکزی دانشگاه ارسال گردید و پس از یک مرحله دفاع از طرح و بازنگری در شهریور ماه 1400، موضوع راه اندازی شتابدهنده تخصصی واحد مشهد مورد تصویب مدیریت کلی ایجاد و توسعه آموزشهای فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت.



روابط عمومی : وظیفه عمومی شتاب دهنده چیست؟


دکتر معطر: شتاب‌دهنده، مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکت‌های استارت‌آپی را مهیا می‌سازد. عملکرد شتابدهنده به این صورت است که چند استارت‌آپ به‌صورت همزمان وارد این مرکز می‌شدند و خدمات دریافت می‌کردند و پس از گذشت چند ماه، از آن خارج می‌شدند.این در حالی بود که مراکز رشد از نظر دوره زمانی ارائه خدمات به استارت‌آپ‌ها بسیار منعطف بودند. مجموعه های شتابدهنده جهت تقویت اقتصاد مبتنی بر فناوری که در کشور ما به اسم اقتصاد دانش بنیان شناخته شده است، به مساله تجاری سازی اختراعات و نوآوری ها می‌پردازند، از آنجایی که تعداد قابل توجهی از صاحبان ایده‌ها و نوآوری ها از جمله دانشجویان و اساتید هیات علمی از توانایی و قدرت مالی کافی و یا دانش و شبکه بازاریابی کافی برای توسعه کسب و کار خود برخوردار نیستند، شتاب‌دهنده  مجموعه‌ای کامل از خدمات مورد نیاز برای رشد یک کسب و کار نوپا را نظیر منابع مالی، انواع  مشاوره، فناوری‌ها و تجهیزات مختلف و همچنین فضایی را جهت استقرار شرکت نوپا در یک بازه زمانی تقریبا کوتاه در اختیار استارت‌آپ‌های نوپا قرار می‌دهد. اصلی‌ترین رسالت شتاب‌دهنده، تقویت یک استارت آپ و تبدیل کردن آن به شرکتی است که بعد از خروج از حمایت شتاب دهنده بتواند به تنهایی در بازار رقابت نموده و رشد کند.



روابط عمومی: لطفا موضوعات تخصصی شتاب دهنده را بیان فرمایید.


دکتر معطر: شتاب‌دهنده‌ی فناوری سلامت با هدف توسعه‌ی سیستم‌های کامپیوتر و فناوری‌های نوین با تأکید بر حوزه‌ی سلامت راه‌اندازی شده است. فناوری‌ها و محصولاتی که تمرکز اصلی بر روی آن خواهد بود شامل موارد ذیل است:


1- فناوری اطّلاعات و سیستم‌های اطّلاعاتی در راستای تأمین نیازها و ارائه‌ی سیستم جامع سلامت شامل: توسعه‌ی سیستم جامع مراقبت و پزشکی با ارائه‌ی سیستم جامع بایگانی ، توسعه‌ی سیستم‌هایی جهت تسهیل استفاده از خدمات درمانی در مناطق کمتربرخوردار با استفاده از فناوری اطّلاعات ، طرّاحی و توسعه‌ی رویکردهای تشخیصی و درمانی مبتنی بر هوش مصنوعی ، ارائه‌ی سیستم‌ها و رویکردهایی جهت ایجاد زمینه خدمات رقابتی و منصفانه در حوزه‌ی سلامت ، شبکه‌سازی گسترده‌ی فعّالان حوزه‌ی سلامت ، ارائه‌ی رویکردهایی برای تسریع و بهبود ارائه‌ی خدمات بیمه‌ای مبتنی بر فناوری اطّلاعات، سیستم جامع مراقبت سلامت برای افراد در معرض بیماری و سالمندان


2- فناوری اطّلاعات در راستای آموزش پزشکی شامل توسعه‌ی سیستم‌های آموزشی پیشرفته مبتنی بر رویکردهای نوین مانند واقعیت‌مجازی


3- فناوری اطّلاعات در خدمت سلامت عمومی شامل ارائه‌ی اپلیکیشین‌های موبایل در حوزه‌ی سلامت عمومی و حمایت از متخصّصان و شرکت‌های تهیه‌ی محتوا در راستای افزایش سلامت عمومی و سلامت روان



روابط عمومی: اهداف شتابدهنده فناوریهای سلامت را عنوان بفرمایید.


دکتر معطر: شتاب‌دهنده‌ی فناوری سلامت با هدف رسیدن به افق‌های زیر تأسیس شده است:


توسعه‌ی سیستم جامع سلامت، درمان و بیمه


2- ارائه‌ی فناوری‌های و رویکردهای نوین از جمله هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیاء و واقعیت‌مجازی در حوزه درمان


3- ارائه‌ی روش‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی مجازی در حوزه‌ی سلامت با توجّه به رشد روزافزون و استقبال مردم از این محیط‌ها


4- استفاده‌ی بهینه از امکانات نسبتاً مناسب مستقر در منطقه و واحد مشهد


5- ارائه‌ی سیستم‌ها و روش‌های فناور برای توسعه‌ی سلامت در جامعه


6- توسعه‌ی روش‌ها و فناوری‌های مرتبط با هدف بسط مرز دانش



روابط عمومی: در حوزه سلامت چه خلاهایی حس می شد که منجر به تصمیم برای راه اندازی این شتابدهنده گردید؟


دکتر معطر: از جمله‌ی خلأها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


1- توزیع غیریکنواخت خدمات درمانی در سطح کشور


2- عدم دسترسی به هر نوع خدمات اوّلیه‌ی تشخیص در برخی روستاها یا مناطق دورافتاده


3- استقبال افراد جامعه به خصوص جوانان و کودکان از شبکه‌های اجتماعی و مجازی و ضرورت تهیه‌ی محتوای آموزشی مناسب در این حوزه




روابط عمومی: فکر می کنید عوامل موفقیت این شتابدهنده در محیط دانشگاه چه خواهد بود؟


دکتر معطر: 1- وجود یکی از کامل‌ترین و متنوع‌ترین گروه‌های آموزشی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطّلاعات در سطح واحدهای دانشگاه آزاد


2- وجود یکی از بهترین و باسابقه‌ترین گروه‌های آموزشی مهندسی پزشکی در گرایش‌های مختلف در سطح واحدهای دانشگاه آزاد و منطقه


3- وجود یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های هیأت‌علمی در دانشکده علوم پزشکی واحد مشهد


4- وجود مرکزتحقیقات مهندسی پزشکی واحد مشهد به‌عنوان یک قطب پژوهشی، تحقیقاتی و توسعه‌ای در کشور


5- وجود تجهیزات پیشرفته با دامنه‌ی وسیعی از متقاضیان، در مرکز تحقیقات مهندسی پزشکی دانشگاه


6- مرکز تحقیقات نوآوری‌های پزشکی


7- وجود تعدادی از بهترین مراکز درمانی در سطح کشور در شهر مشهد و منطقه


8- استقبال فزاینده‌ی پزشکان در استفاده از فناوری‌های پیشرفته به خصوص فناوری اطّلاعات در مراحل مختلف درمان که این موضوع در تجربیات همکاری مستقیم درک شده است.


9- وجود هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بیان متعدد با رویکردهای متمرکز در حوزه سلامت، پزشکی و بهداشت در سطح منطقه، واحدهای مختلف دانشگاه آزاد و مرکز رشد واحد مشهد



روابط عمومی: پذیرش در شتابدهنده چگونه صورت می گیرد؟


دکتر معطر: شتاب‌دهنده‌ی فناوری سلامت به‌منظور معرفی خود به استارت‌آپ‌ها اقدام به برگزاری نشست‌های کارآفرینی، همکاری با دانشگاه‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی، ارتباط با نهادهای عمومی غیردولتی و حضور در شبکه‌های اجتماعی و ... می‌نماید. دراین‌راستا استفاده از موقعیت ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی استان و علی‌الخصوص واحد مشهد می‌تواند راهگشا باشد. کلیه‌ی صاحبان ایده می‌توانند اطّلاعات مرتبط با ایده‌ی خود را به همراه مربیان و مشاوران ما بررسی و با استفاده از نظرات مشورتی ایشان تکمیل نمایند.


در مرحله بعد استارتآپها به ترتیب وارد مراحل ثبت اطّلاعات استارت‌آپ، ارزیابی استارت‌آپ و اعلام نتیجه، جلسه‌ی مصاحبه، جمع‌بندی امتیازات، جلسه‌ی دفاع نهایی و در نهایت پذیرش در شتاب‌دهنده می شوند. پس از پذیرش استارآپ وارد فاز پیش شتابدهی می گردد. شتاب‌دهنده‌ی فناوری سلامت، خدمات خود را در یک دوره‌ی دو تا سه‌ماهه‌ی پیش‌شتاب‌دهی، متناسب با استارت‌آپ جذب شده به صورت رایگان ارائه می‌نماید تا بتوانند بوم کسب‌وکار خود را تعریف نمایند.



روابط عمومی: خدمات شتابدهنده در مرحله پیش شتابدهی به استارتآپها چیست؟


دکتر معطر: در این مرحله، از خدمات شتاب‌دهنده به شرح زیر استفاده می‌کنند:


فضای کار اشتراکی


اینترنت رایگان


کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز استارت‌آپ‌ها در مرحله‌ی پیش‌شتاب‌دهی


استفاده از نظر مشاورین و منتورها برای ارزیابی دقیق‌تر ایده جهت پیاده‌سازی


نشست‌های کارآفرینی برای تبادل نظر و کسب تجربه از مدیران استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های موفق


ورود به شبکه‌های ارتباطی مرتبط با استارت‌آپ در شتاب‌دهنده


بهره‌مندی از حمایت موثر مدیر شتاب‌دهنده



روابط عمومی: مرحله پس از پیش شتابدهی چیست؟


دکتر معطر: پس از پیش شتابدهی، استارتآپها وارد مرحله شتابدهی می پردند. استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند وارد مرحله شتاب‌دهی شوند می‌توانند با استفاده از مربیان شتاب‌دهنده، مسیر و اهداف دستیابی به محصول اوّلیه‌ی خود را با ایشان بررسی کنند تا  بتوانند مناسب‌ترین مسیر در رسیدن به موفّقیت را پیدا کنند .


مرحله شتاب‌دهی مهم‌ترین بخش کار شتاب‌دهنده است. تیم‌های استارت‌آپی که نمره‌ی کافی شاخص‌های خروج از مرحله پیش‌شتاب‌دهی را کسب کرده‌اند، از 3ماه تا 9ماه از امکانات و حمایت‌های شتاب‌دهنده بهره‌مند می‌شوند. بخشی از این حمایت‌ها شامل فضای کار اشتراکی، دوره‌های آموزشی، منتورینگ تخصّصی، تورهای بازدید از استارت‌آپ‌های موفّق و شرکت‌های بلوغ یافته مانند شرکت‌های دانش‌بنیان، معرّفی به سرمایه‌گزاران علاقه‌مند، خدمات رفاهی و مانند اینها است.


حمایت مالی شتاب‌دهنده نیز در همین‌مرحله صورت می‌پذیرد و قبل از شروع مرحله شتاب‌دهی متناسب با شرایط ایده، قراردادی با صاحبان کسب‌وکار تنظیم خواهد شد از آن‌ها حمایت خواهد شد.


در ادامه به منظور ورود به مرحله‌ی پایدارسازی کسب‌وکار، شرکت با بهره‌گیری از مربیان این شتاب‌دهنده، در زمینه‌ی هدایت سازمانی با شرایط پایداری کسب‌وکار و تجارت خود آشنا شده و آمادگی لازم را برای موفّقیت پایدار کسب می‌کنند. پس از این مرحله شرکت می تواند درخواست ورود به مرکز رشد یا سرای نوآوری دانشگاه را ارائه نماید.



روابط عمومی: لطفا برخی خدمات آموزشی شتابدهنده را نام ببرید.


دکتر معطر: در برنامه شتابدهنده برگزاری کارگاه های مانند تحلیل کسب‌وکار، بوم کسب‌وکار، تیم‌سازی، خلّاقیت و نوآوری، شناسایی نیازها و فرصت‌ها، اصول مذاکره، قوانین حقوقی، قیمت‌گذاری، حدّاقل محصول پذیرفتنی (MVP)، طرح تجاری (BP)، مدیریت منابع مالی، روش‌های اعتبارسنجی و .. در نظر گرفته شده است.



روابط عمومی: چه رویدادهایی برای شتابدهنده پیش بینی می شود؟


دکتر معطر: بعضی از رویدادهایی که شتاب‌دهنده‌ی فناوری سلامت پیش بینی می شود عبارتنداز:


رویداد شبکه‌سازی


 رویداد Demo Day


 رویداد شب کارآفرینی


 رویداد بازاریابی و مارکتینگ


 رویداد تحلیل مالی و اقتصادی


رویداد موفقیت و انگیزش


جشن شتاب‌دهی



روابط عمومی: خدمات مشاوره و منتورینگ در شتابدهنده توسط چه افرادی ارائه می گردد؟


دکتر معطر: به دلیل وجود زیست‌بوم کارآمد شتاب‌دهی و فناوری در سطح شهر مشهد و از طرفی روابطی که دانشگاه، سرای فناوری‌های هوشمند و سلامت واحد مشهد، مرکز رشد واحدهای فناور واحد مشهد و حوزه ارتباط با صنعت دارد؛ ارتباطات خوبی با شبکه منتورها و مشاوران تخصصّی وجود دارد. برای این منظور جمعی از افراد متخصّص حوزه‌ی شتاب‌دهی در شرکت‌های فناور، مراکز رشد، پارک علم‌وفناوری استان و همچنین برخی از اساتید دانشگاه مرتبط با موضوع، صحبت‌های اوّلیه انجام شده‌است.



روابط عمومی: وضعیت فعلی شتابدهنده از لحاظ فضا و سخت افزار به چه شکل است؟


دکتر معطر: با توجه به ضرورت نزدیک بودن شتابدهنده به جمعیت دانشجویی و خلاق و از طرفی تکمیل ظرفیت سرای نوآوری دانشگاه، تصمیم بر این شد که در همکاری با ریاست محترم دانشکده مهندسی، فضایی از این دانشکده در اختیار شتابدهنده و خدمات شتابدهی از جمله فضای کار اشتراکی قرار گیرد، تا به دلیل نزدیک بودن به فشر دانشجو، هم دانشجویان با ادبیات جدید آشنایی بیشتری پیدا کنند و هم استقبال بیشتری از شتابدهنده و خدمات آن توسط اساتید صورت پذیرد. برای این منظور صحبتهای اولیه جهت تخصیص و تجهیز فضایی در این دانشکده انجام شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب