انجمنهای علمی تخصصی از مظاهر و زمینهساز وحدت حوزه و دانشگاه هستند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، غلامعلی حدادعادل شامگاه شنبه در آیین پاسداشت روز ۲۷ آذر سالروز شهادت دکتر مفتح و روز "وحدت حوزه و دانشگاه" که به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در باغموزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه، شعار وحدت حوزه و دانشگاه از شعارهای اساسی انقلاب بوده است افزود: وحدت حوزه و دانشگاه شعاری راهبردی و مربوط به زمان و مکان خاصی نیست که کهنه شود و هرچه همزمان میگذرد ما به اهمیت این بحث بیشتر واقف میشویم.
وی در این آیین که با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، حجتالاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دکتر عیناللهی وزیر بهداشت، حجتالاسلام رشاد رییس شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه استان تهران و محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه همراه بود، با بیان اینکه، مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه مهربانی یا نزاع با یکدیگر نیست افزود:اینها خوب است اما وحدت حوزه و دانشگاه در واقع پاسخی به یک نظریه مهم دیگری است که اقتضاء آن جدایی حوزه و دانشگاه است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر اینکه، مسئله مهم مربوط به ارتباط حوزه و دانشگاه در حقیقت جدایی دین از سیاست است، افزود: اگر در جامعهای جدایی دین از سیاست حاکم باشد جدایی حوزه و دانشگاه نیز طبیعی است.
وی با بیان اینکه، آن نظریه عمومی که امروز در این دوران تجدد یعنی مدرنیتیه درباره دین وجود دارد، نظریه جدایی دین از سیاست است، خاطرنشان کرد:از لحاظ تاریخی نیز سقوط امپراتوری عثمانی در ۱۰۳ سال پیش در ۱۹۱۸ میلادی پایان دورانی است که در بین مسلمان حکومتی به نام دین، مشروعیت به خود داده بود، چراکه حکومت عثمانی مشروعیت خود را از دین گرفته بود.
وی افزود:شکست امپراتوری عثمانی در واقع یعنی آغاز سکولاریسه کردن همه کشورهای اسلامی، از پایان جنگ اول جهانی به بعد هیچ دولتی دیگر با تسلط استعمار و غرب اجازه نداشته است که مشروعیت خود را از دین بگیرد و به دین اجازه ورود به سیاست داده نشد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یادآور شد:تمام تحولاتی سیاسی در مصر، ایران، ترکیه، افغانستان و غرب آسیا و خاورمیانه بر مبنای یک الگوی واحد که همان سکولار بوده است اتفاق افتاد که در کشورمان نیز با حکومت رضاخان این مسئله شروع شد و تمامی بیاحترامیها رضاخان به روحانیت به این نظریه بازمی گردد.
حدادعادل با اشاره به ورود خود به دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۲ افزود:در آن سالها که درس میخواندیم تصور و تفکر عمومی این بود که یک عده برای اداره دنیا به دانشگاه وارد میشوند و عدهای نیز برای آخرت مردم تربیت میشوند که بایستی این دسته از افراد هم برای بحثهای مربوط به انسان و خدا به حوزههای علمیه بروند.
وی با بیان اینکه، تصور سکولار بر مبنای جدایی دین و دانشگاه است تأکید کرد:بزرگترین خطر برای استکبار در حال حاضر سیاسی شدن توده های دینی در عالم اسلام است و بر همین اساس همانطور که رهبری فرمودند که امروز اگر انتخابات آزاد در جهان اسلام برگزار شود در همه جا اسلام گرایان پیروز میشوند.
وی با تأکید بر اینکه، اصل پیروزی انقلاب اسلامی بر مبنای وحدت حوزه و دانشگاه بوده است، تاکیدکرد:یکی از تفاوت های ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در تبلوریافتن وحدت حوزه و دانشگاه بوده است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه، در طول ۴۳ سال گذشته کشورهای استکبار با انجام بسیاری از اقدامات از جمله راه اندازی جنگ، تحریم اقتصادی و شبهه فراکنی قصد داشته اند که به دنیا ثابت کنند که الگوی ضدسکولار حکومت ایران به موفقیت نرسیده است و اینطور القاء کنند که برگشت به حکومت دینی عین ارتجا است و انقلاب اسلامی نیز درصدد است که این باور قطعی و مسلم غرب را ابطال کند.
وی گفت: وظیفه ما در دانشگاهها این است که باید فکرکنیم که حکومت دینی باید چه کاری کند که موفق شود، روحانیون باید پاسخ چه شبهاتی را بدهند.
حداد عادل گفت:امروز یک سلسله سوالاتی و شبهه افکنی هایی از جمله در اصل معنویت و حتی اصل خدا ایجاد کرده اند و تیشه به ریشه دین می زنند و اینطور القاء می کنند که دین مخالف آزادی است و جامعه را با علم باید اداره کرد و در جامعه مسئله طرح می کنند که شما روحانیون چطور می خواهید با احکام ۱۴۰۰ سال پیش دنیا را اداره کنید و لذاوحدت حوزه و دانشگاه را باید در چنین چشم اندازی بحث و ارزیابی کنیم.
وی گفت:در این ۴۳ سال زمینه های وحدت حوزه و دانشگاه مقداری بهتر از اول انقلاب است و آن نتیجه مهاجرت معکوس دانشگاهیان به حوزه بوده است، چراکه در دوران رضاخان شاهد مهاجرت حوزیان به دانشگاه بودیم و آنها سکولار شدند.
حداد عادل با بیان اینکه، امروز یکی از مظاهر و زمینه ساز وحدت حوزه و دانشگاه، انجمن های علمی تخصصی است، افزود: ما در شورای تحول علوم انسانی دانشگاهها هر برنامه علوم انسانی که طراحی می شود، به معاونت حوزی شورای تحول ارسال می شود و در آنجا طلبه های دوگانه که هم دانشگاهی بودند هم حوزوی کاملا با هم می توانند در این ارتباط گفت وگو کنند و یک مورد تاکنون به مشکل برنخورده است و این امکان فراهم شده است.
وی تأکید کرد: اصل بحث حوزه و دانشگاه در واقع این است که این مهم هنگامی که سیاسیون سکولار در جامعه حاکم شوند منتفی و تحقق نخواهد یافت و شرط تحقق آن نیز درک درست معنی سکولاریسم است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/