دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

وجود ظرفیت‌های واقعی در اقتصاد برای تحقق درآمدهای مالیاتی

کارشناس اقتصادی گفت: دولت برای تحقق درآمدهای مالیاتی باید بانک اطلاعاتی دقیقی داشته باشد  چرا که ظرفیت های لازم برای تحقق این موضوع در اقتصاد کشور وجود دارد.
کد خبر : 628511
مالیات



به گزارش خبرنگار اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، بودجه سال ۱۴۰۱ در حالی این هفته از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد که در آن اعداد و ارقام قابل توجهی در اقتصاد به چشم می‌خورد که از جمله آن می‌توان به افزایش درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نفتی اشاره کرد.


هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا در خصوص تحقق بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از ابعاد مختلفی قابل نقد و بررسی است، مهمترین نقاط قوت بودجه سال آینده حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است چرا که رانت مربوطه به این ارز که به جیب یک سری افراد خاص می‌رفت از بین بین می‌رود.


وی در ادامه افزود: در شرایطی که درآمدهای نفتی کشور با مشکل مواجه می‌شود دولت برای جبران این درآمدها به سراغ سایر منابع می‌رود در حالی که تحریم‌ها به عنوان یک هزینه بالا برای بودجه کشور محسوب می‌شدند و تامین مالی بودجه را با مشکل مواجه کرده بودند اما از طرفی موجب ایجاد فرصت برای سایر منابع دولت جهت تأمین بودجه شدند یکی از این موارد درآمدهای مالیاتی است که در نسبت مالیات به درآمد ناخالص ملی عدد بسیار ناچیز بین ۵ تا ۶ درصد است در حالی که در کشورهای همسایه این رقم ۴ برابر است.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رقم مالیات ۳۲۵ هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ و رقم ۵۲۷ هزار میلیارد تومان برای بودجه سال آینده هردو اعداد کوچکی نسبت به تولید ناخالص ملی هستند اما نکته حائز اهمیت اینجاست که این رقم مالیات در سال ۱۴۰۱ باید از سوی افرادی که در سال ۱۴۰۰ مالیات دادند محقق شود یا دولت قرار است به سراغ فرار مالیاتی و گسترش پایه‌های مالیاتی برود.




بیشتر بخوانید:


نکات مهم درباره بودجه ۱۴۰۱ و شرایط ضد تحریمی آن




وی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی با گسترش پایه معاملاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی محقق نخواهد شد، تصریح کرد: تحقق درآمدهای مالیاتی از افرادی که در امسال مالیات پرداخت می کردند برای سال ۱۴۰۱ امری دور از دسترس خواهد بود چرا که باید دولت راهکارهای افزایش درآمد مالیاتی را در پیش بگیرد، میزان درآمد مردم در سال جاری آنقدر افزایش نداشته تا بتوانند در سال آینده افزایش مالیات ۶۰ درصدی را بپردازند.


حق شناس با اشاره به اینکه ظرفیت های تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۱ در کشور وجود دارد گفت: با توجه به شرایط کشور امکان تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۱ همچون سال ۱۴۰۰ وجود دارد اما دولت در این راستا باید از فرار مالیاتی جلوگیری کرده و پایه‌های مالیاتی را گسترش و معافیت‌های مالیاتی را کاهش دهد.


وی در خصوص راهکارهای جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان کرد: بهترین راهکار جلوگیری از فرار مالیاتی رونق و تولید در کشور است در این راستا باید شفافیت افزایش یابد.


حق‌شناس با بیان اینکه دولت در حال حاضر بانک‌های اطلاعاتی خوبی برای دریافت مالیات در اختیار دارد توضیح داد: دولت با در اختیار گذاشتن بانک‌های اطلاعاتی می تواند درآمدهای مالیاتی خود را محقق کند و در این راستا باید روش دریافت مالیات اصلاح شود.


وی خاطر نشان کرد: هرچقدر سازمان امور مالیاتی مجهز تر و کارکنان کارآمدتر شوند و در کنار آن دولت الکترونیک به صورت واقعی اجرایی و هرگونه معامله اقتصادی ثبت و ضبط شود قطعا منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت خواهد شد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته