دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پژمان بازغی:

بار فیلم «ناهید» به دوش ساره بیات بود/ اساس‌نامه جشنواره فیلم فجر نیاز به بازنگری دارد

پژمان بازغی که تجربه زیادی در بازی در فیلم‌های اول دارد، معتقد است اساس‌نامه جشنواره فیلم فجر به ویژه در بخش فیلم‌های اول و نگاه نو نیاز به بازنگری دارد.
کد خبر : 62656

پژمان بازغی که نقش مسعود را در فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده بازی کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره این فیلم گفت: «با کارگردان این فیلم خیلی غریبه نبودم. در دوره‌ای که فلیم‌های کوتاه می‌ساخت و چند تجربه فیلم بلند ویدئویی که داشت، دورادور در جریان کارهایش بودم.»


وی ادامه داد: «مرداد ماه سال 92 فیلمنامه «ناهید» را برای من فرستادند. وقتی فیلمنامه را خواندم، نتوانستم به ایشان و آقای امیری زنگ نزنم و نگویم که فیلمنامه خیلی خوبی بود. همانجا اعلام کردم که پای این فیلم هستم. یک سال گذشت و با تمام مشقات موجود، خانم پناهنده و آقای امیری با همراهی آقای امکانیان توانستند این فیلم را تهیه کنند.»


بازغی اظهار کرد: «نقشم در «ناهید» را خیلی دوست داشتم. کارگردانی و مدیریت آیدا پناهنده و گروه این فیلم را هم خیلی دوست داشتم و از کار کردن در کنار دو جوان که متعلق به دو نسل بعد از من هستند لذت بردم.»


وی در مورد سایر بازیگران این فیلم افزود: «نوید محمدزاده بازیگر بسیار بااستعدادی است و ساره بیات، که تاکنون با هم همکاری نداشتیم ولی از قدیم آشنایی داشتیم. بار عمده فیلم به دوش ساره بیات بود ولی همه‌ ما سعی کردیم فیلم آن گونه که باید و شاید و بر اساس آن چیزی که روی کاغذ نوشته شده بود، به تصویر کشیده شود.»


وی همچنین در مورد فیلم «خنده‌های آتوسا» بیان کرد: « «خنده‌های آتوسا» در یک سکوت خبری از جشنواره سال گذشته کنار گذاشته شد. من فکر می‌کنم داوری در سینما قضاوت نیست، بلکه سلیقه است. ما نمی‌توانیم بگوییم که داوری و قضاوت در سینما بر اساس یک حکم مشخصی انجام می‌شود، بلکه تجمیع چند سلیقه در کنار هم است. فیلم «خنده‌های آتوسا» ساخته علیرضا فرید هم فیلم بسیار متفاوتی بود. ما چهار روز با یک گروه کاملا حرفه‌ای در قطار کار کردیم. «خنده‌های آتوسا» فیلم قرص و محکمی است و حرف‌هایی برای گفتن دارد. تعدادی جوان تازه‌کار که در تئاتر و تلویزیون فعالیت دارند، در کنار تجربه من، محمدرضا فروتن و باران کوثری در این فیلم کار کرده‌اند. من توصیه می‌کنم این فیلم را ببینند و حمایت کنند.»


این بازیگر در مورد فیلم «این سیب هم برای تو» ساخته سیروس الوند نیز گفت: «خیلی دوست داشتم با سیروس الوند کار کنم. او سالیان سال است که در این سینما فعالیت می‌کند و دوست داشتم کار کردن در کنار او را تجربه کنم.»


بازغی در مورد مسائل سینما اظهار کرد: «مسائل و مشکلات بسیار زیادی در سینما وجود دارد، از جمله تامین هزینه فیلم‌ها و پیدا کردن تهیه‌کننده‌ای که به فیلمساز اعتماد کند. متاسفانه در چند وقت گذشته اتفاقی که افتاده این است که تصمیم‌گیرنده شورای نمایش، وزارت ارشاد نیست. امیدوارم دولت و مجلس یک تصمیمی برای اینکه چه کسی متولی فرهنگ این مملکت است، بگیرند.»


وی بیان کرد: «کسانی هستند که از راه سینما ارتزاق می‌کنند و زندگی‌شان از همین راه می‌گذرد، نه تنها من بازیگر، حتی آن خدماتی که به من پیامک می‌زند که بیکارم. این وضع به این دلیل است که تهیه‌کننده به اکران فیلمش در آینده اطمینان ندارد و این نشانه خوبی برای سینما نیست. من به جرأت می‌توانم بگویم به عنوان کسی که 21 سال است به شکل حرفه‌ای در سینما کار می‌کند، واقعا از این قضیه غمگینم و متاسفانه می‌بینم که هیچ تمهیدی برای این مساله وجود ندارد.»


بازیگر فیلم «ناهید» همچنین در مورد جشنواره فیلم فجر گفت: «پیشنهاد من این است که یک بازنگری در اساس‌نامه جشنواره فیلم فجر صورت بگیرد. من فکر می‌کنم در نگاه نو باید اتفاقات دیگری صورت بگیرد زیرا آدم‌هایی که در فیلم‌های اول کار می‌کنند آدم‌های حرفه‌ای هستند و اگر آدم‌های حرفه‌ای ببینند جایگاهی برای اکران فیلمشان وجود ندارد، ترجیح می‌دهند که دیگر کار نکنند و این زنگ خطر و هشداری برای آینده سینمای ماست.»


وی افزود: «من به عنوان کسی که می‌توانم بگویم رکورد ایفای نقش در فیلم‌های اول را دارم، کم‌کم دارم ناامید می‌شوم. ما در دهه 60 این قدر فیلمساز و این قدر تولید نداشتیم، در دهه 70 فیلمسازی ما رشد کرد، در دهه 80 به اوج رسید و در دهه 90 می‌بینیم که تعداد زیادی فیلمساز جوان وارد سینمای می‌شوند، چه در عرصه بازیگری، چه در عرصه کارگردانی و چه در عرصه‌های فنی.»


وی ادامه داد: «کسانی مثل روزبه رایگا، مرتضی قیدی، هومن بهمنش و... در کجا باید دیده شوند؟ قطعا یک جایی برای دیده شدن این افراد باید فراهم شود. جوانان این عرصه باسوادتر و با تکنولوژی آشناتر هستند و جرات و انرژی بیشتری دارند. به عنوان نمونه قسمت زیادی از فیلم «ناهید» روی دست فیلمبرداری شده ولی شما اصلا چنین چیزی را احساس نمی‌کنید. همچنین می‌بینید که فیلم صاحب یک رنگ و لعاب مناسبی است و این توانایی فیلمبردار را نسبت به ابزاری که با آن کار می‌کند، نشان می‌دهد. این مساله در مورد تمامی عوامل مثل طراح صحنه، طراح چهره‌پردازی و... نیز وجود دارد. این جوانان می‌خواهند کارشان در جایی دیده شود، در کنار پیشکسوتانی مثل جهانگیر میرشکاری. به اعتقاد من فیلم‌های اول و نگاه نو ترکیبی از باتجربه‌ها و جوانان است که نیاز به توجه بیشتر دارد، بنابراین امیدوارم یک بازنگری در مورد این بخش صورت بگیرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب