دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در واکنش به انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب

اعظم کیان‌افراز: رفتن به شهر آفتاب، باعث مرگ نمایشگاه کتاب می‌شود

مدیر انتشارات افراز انتقال نمایشگاه کتاب تهران از مصلا به شهر آفتاب را با توجه به شرایط بحرانی بازار نشر و مخاطبان در حال ریزش کتاب، منطقی نمی‌داند و می‌گوید: «باید دسترسی به کتاب را تسهیل کرد، نه اینکه آن را از دسترس علاقه‌مندان دور کنیم.»
کد خبر : 62419

اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات افراز، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر انتقال نمایشگاه کتاب تهران به شهر آفتاب، گفت: «به نظر من مهم‌ترین مساله‌ای که با این تصمیم متوجه علاقه‌مندان به مطالعه، ناشران و اقتصاد نشر خواهد شد، دوری این محل و دشواری دسترسی به آن است.»


وی ضمن بیان این مطلب که معمولا متراژ پایین غرفه‌ها، ناشران را مجبور به حمل‌ونقل مداوم کتاب به نمایشگاه می‌کند، ادامه داد: «ما ناچاریم برای جابه‌جایی کتاب‌هامان از خودروی شخصی استفاده کنیم بنابراین مترو به کار ما نمی‌آید. از طرفی فکر نمی‌کنم بار ترافیکی مسیر شهر آفتاب که در ابتدای اتوبان قم قرار دارد، به ما این اجازه را بدهد.»


این ناشر تخصصی کتاب‌های حوزه تئاتر ادامه داد: «به نظر من درست است که مصلای تهران برای نمایشگاه ساخته نشده و معضلات زیادی را برای برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کرد اما به لحاظ دسترسی خیلی شرایط خوبی دارد؛ خصوصا که به بزرگراه‌ها و خیابان‌های متعددی معطوف می‌شود که بار ترافیکی را کاهش می‌دهد. اما در مورد شهر آفتاب نمی‌دانم با بار ترافیکی مسافران، دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و شاهد، جمعیتی که قصد زیارت قبور درگذشتگان خود در بهشت زهرا را دارند و... چه باید کرد؟»


کیان‌افراز همچنین درباره شرایط حضور و بازگشت غرفه‌داران گفت: «فکرش را بکنید غرفه‌داران باید ساعت 9 شب نمایشگاه را ترک کنند؛ چه ساعتی به منزل‌شان در تهران می‌رسند؟ صبح هم که باید مجددا برگردند به نمایشگاه! این رفت و آمدها جز خستگی و هزینه چیزی برای ما ندارد. چه بسا مجبور شویم از دو شیفت فروشنده استفاده کنیم.»


وی با اشاره به اقتصاد در آستانه ورشکستگی نشر خاطرنشان کرد: «ما در مصلای تهران هم که در ایام نمایشگاه به پاتوق و محل گردشگری تبدیل شده، به‌سختی می‌توانیم مردم را به خرید کتاب مجاب کنیم، حالا در شهر آفتاب که قطعا جمعیت به مراتب کمتری به آنجا خواهد آمد، چه باید بکنیم؟»


این ناشر اظهار داشت: «به نظر من این نقل مکان نتیجه‌ای جز دامن زدن به قهر مردم با کتاب و کتاب‌خوانی به همراه نخواهد داشت.»


وی گفت: «در شرایط موجود، تصمیمات باید مبتنی بر رویکرد تسهیل در دسترسی به کتاب اتخاذ شوند، نه اینکه کتاب را از دسترس علاقه‌مندان دور کنیم. برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب، میل مردم به حضور را کم خواهد کرد. همانطور که همین الان این خبر روی میلِ منِ ناشر تاثیر گذاشته و نمی‌دانم شرکت در نمایشگاه بعدی، در شرایط موجود به نفع است یا به ضرر؟»


کیان‌افزار تاکید کرد: «ما باید شرایط را بسنجیم و ببینیم در مقابل مخاطره‌های مالی که در این مسیر وجود دارد، شرکت در نمایشگاه کتاب شهر آفتاب، چه مزایایی دارد؟ مثلا اگر قرار باشد همان متراژ محدود همیشگی با همان اجاره‌بهای سابق را بپردازیم، ضرورت حضور در نمایشگاه سال بعد جای بررسی خواهد داشت.»


وی با اشاره به چرخه مالی نشر و جایگاه نمایشگاه کتاب در زنده‌ ماندن نشر کشور افزود: «به دلیل بازار آشفته و نابسامان کتاب، مهم‌ترین منبع تامین نقدینگی برای ناشران،‌ شرکت در نمایشگاه کتاب تهران است. به همین خاطر اگر با نقل مکان دادن نمایشگاه به شهر آفتاب، این امکان به هر دلیل به مخاطره بیفتد، چه بسا این تصمیم به قیمت مرگ نمایشگاه کتاب و آسیب دیدن چرخه نشر در کشور بینجامد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته