دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1393 - 11:58
در بخشنامه معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید شد

اعطای امتیازات حمایتی و تشویقی به کانون‌های فرهنگی دارای مجوز

دکتر طه هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه اعطای امتیازات حمایتی و تشویقی به کانون‌های فرهنگی دارای مجوز را به منظور تقویت مشارکت و همکاری دانشجویان در برنامه‌های کانون‌های فرهنگی ابلاغ کرد.
کد خبر : 6241

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است:


به منظور تقویت مشارکت و همکاری دانشجویان در برنامه‌های کانون‌های فرهنگی، دستورالعمل اعطای امتیازات حمایتی و تشویقی به کانون‌های فرهنگی (دارای مجوز از شورای فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز دانشگاهی) که در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی- مذهبی، هنری و ادبی فعالیت می‌نمایند، به پیوست ارسال می‌گردد.


از این رو، دانشجویان مخاطب بخشنامه‌های: شماره 83775/11 مورخ 9/9/93 با عنوان «نحوه فعالیت و تشکیل کانون‌های فرهنگی»، شماره 82987/11 مورخ 5/9/93 با عنوان «نحوه تشکیل انجمن‌ها، کانون‌های فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموختگان» و شماره 370/11/ص/93 مورخ 7/11/93 با موضوع «اساسنامه تشکیل کانون‌های تعامل خانواده و دانشگاه» می‌توانند از مزایا و امتیازات مندرج در دستورالعمل فوق بهره‌مند شوند.


ضمناً با تأکید بر ماده 4 «تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و جمعیت هلال احمر»، امتیازات ذکر شده در این بخشنامه مشمول تمامی کانون‌های هلال احمر در واحدها و مراکز دانشگاهی نیز می‌باشد.


مقتضی است دستور فرمایید تمامی واحدها و مراکز آموزشی موضوع بخشنامه را در اولین جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز دانشگاهی مطرح و با نظارت شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی استان نسبت به اجرای مفاد آن اقدام نمایند. مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه به عهده رؤسای واحدها و مراکز دانشگاهی می‌باشد.


همچنین ترتیبی اتخاذ گردد تا مفاد بخشنامه از طریق سایت واحد/مرکز ، نشریات دانشگاهی و تابلو اعلانات دانشکده‌ها به اطلاع دانشجویان برسد و گزارش آماری از اقدامات صورت گرفته بعد از سه ماه از ابلاغ این بخشنامه به اداره کل فرهنگی و اجتماعی ارسال شود.


مفاد این بخشنامه در تاریخ 8/12/93 به تأیید ریاست محترم دانشگاه رسیده است.


دکترسید طه هاشمی


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه








حداقل ده درصد از بودجه فرهنگی و اجتماعی واحدها و مراکز دانشگاهی می‌تواند ویژه‌ برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هزینه شود

متن بخشنامه به شرح زیر است:


باسمه‌تعالی


دستورالعمل اعطای امتیازات حمایتی و تشویقی به کانون‌های فرهنگی دارای مجوز


1-برای انجام فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی فعال و دارای مجوز، حداقل یک اتاق کار با مساحت مناسب برای تمامی کانون‌ها و میزکار جداگانه برای هر کانون و اتاق جلسات برای استفاده عمومی کانون‌های فرهنگی در هر دانشکده‌ی واحدهای آموزشی جامع و بسیار بزرگ اختصاص یابد.


واحدهای بزرگ، متوسط، کوچک و مراکز دانشگاهی نیز حتی‌الامکان اتاق کار و جلسات کانون‌های فرهنگی را تأمین نمایند.


2- حداقل ده درصد از بودجه فرهنگی و اجتماعی واحدها و مراکز دانشگاهی می‌تواند ویژه‌ برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هزینه شود. از این رو، معاونت فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز دانشگاهی مسئول تأمین بودجه برنامه‌های کانون‌های فرهنگی بوده و لازم است بودجه و اعتبارات مورد نیاز برنامه‌ها و طرح‌های مصوب کانون‌های فرهنگی دارای مجوز را در بودجه تفصیلی فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز پیش‌بینی نمایند.


3- کانون‌های فرهنگی دارای مجوز با ارائه برنامه‌های خود و در صورت نیاز می‌توانند با نظر شورای فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز از بودجه جاری نیز استفاده نمایند.


4-دبیر هر کانون فرهنگی دارای مجوز، پاسخگوی هزینه‌کرد و تسویه مالی هر برنامه‌ی اجرا شده می‌باشد.


5- دانشجویان فعال و عضو کانون‌های فرهنگی دارای مجوز واحد یا مرکز دانشگاهی می‌توانند از حداکثر 10 درصد تخفیف شهریه در مقطع کارشناسی(حداکثر 4 ترم تحصیلی)، حداکثر 5 درصد تخفیف شهریه در مقطع کارشناسی ارشد (حداکثر 2 ترم تحصیلی) و پنج درصد در مقطع دکتری (حداکثر یک ترم تحصیلی) برخوردار شوند. هر دانشجوی فعال می‌تواند در این خصوص درخواست خود را به همراه مستندات به معاونت فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز دانشگاهی ارائه نماید. درخواست تخفیف شهریه پس از تأیید رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز اعمال می‌گردد.


‌6-سهمیه حج عمره به تعدادی از دانشجویان (مرد) عضو فعال کانون‌های فرهنگی و برگزیده جشنواره‌ها و همایش‌های مرتبط با کانون‌ها تعلق می‌گیرد.


یادآوری می‌شود به دلیل ممنوعیت عربستان از حضور خانم‌های مجرد برای زیارت مکه مکرمه و مدینه منوره، فقط دانشجویان مرد می‌توانند از این سهمیه استفاده نمایند.


*معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه طبق بخشنامه شماره 25372/11 مورخ 10/2/93، اردوهای زیارتی و سیاحتی را برای دانشجویان اعم از خانم‌ها یا آقایان تدارک دیده که در طول سال برگزار خواهد شد.


7- به پیشنهاد معاونت فرهنگی و اجتماعی یا دفتر فرهنگ اسلامی واحد یا مرکز دانشگاهی، دبیر و اعضای اصلی شورای مرکزی کانون‌های دارای مجوز «از مزایای شرکت در اردوی منتخبین فرهنگی واحد یا استان» و دانشجویان فعال و عضو کانون‌های فرهنگی دارای مجوز «از پنجاه درصد تخفیف هزینه سهم دانشجو در اردوهای زیارتی و سیاحتی» 2 بار در سال بهره‌مند ‌می‌شوند.


8- تولیدات کانون‌های فرهنگی اعم از آثار مکتوب شامل: نشریات یا فصلنامه‌های تخصصی کانون و... و آثار غیرمکتوب شامل: امور اجرایی مانند تئاتر دانشجویی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، برگزاری همایش‌های علمی‌، پژوهشی و... که موضوع آن‌ها مرتبط با رشته و دروس دانشجویان می‌باشد، پس از تأیید شورای فرهنگی و اجتماعی واحدها و مراکز دانشگاهی می‌تواند رسماً به عنوان مدارک مثبته برای کسب امتیازات فعالیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و ترویجی تحصیلی دانشجویان تلقی شود. شیوه و چگونگی اعمال امتیازات مذکور پس از تأیید و ابلاغ رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز دانشگاهی بر عهده معاونت آموزشی و گروه‌های آموزشی رشته تخصصی دانشجو است.


*شایان ذکر است به دلیل اینکه فعالیت‌های مکتوب و غیر مکتوب فوق به صورت گروهی انجام می‌شوند. حداکثر دو نفر از افراد مؤثر در عرضه تولیدات کانون می‌توانند مشمول دریافت مزایا و امتیازات مکتسبه شوند.


9- به منظور ارج نهادن به فعالیت دبیران کانون‌های فرهنگی فعال دارای مجوز، طبق بخشنامه‌های موضوع کار دانشجویی به شماره 224555/38 مورخ 23/06/88 و شماره 1614/38 مورخ 16/1/93 حق‌الزحمه ایشان پرداخت شود.








دانشجویان فعال و عضو کانون‌های فرهنگی دارای مجوز «از پنجاه درصد تخفیف هزینه سهم دانشجو در اردوهای زیارتی و سیاحتی» 2 بار در سال بهره‌مند ‌می‌شوند

10-انتخاب عضو فعال کانون‌های فرهنگی دارای مجوز به عهده معاونت فرهنگی و اجتماعی واحد و یا دفتر فرهنگ اسلامی واحد یا مرکز دانشگاهی بوده و معیار‌های انتخاب به این شرح می‌باشد:


الف-عضو اصلی کانون‌، حداقل شش‌ماه به عنوان دبیر یا عضو شورای مرکزی کانون فعالیت نماید.


ب- در تولید و عرضه آثار فرهنگی بدیع و فعالیت‌های کانون، مشارکت جدی داشته باشد.


ج- دارای اخلاق و منش اسلامی باشد.


د- در برنامه‌ریزی و اجرا توانمند و مؤثر بوده و کانون را در رسیدن به اهداف خود یاری نماید.


ه-در مدت زمان ساعات فرهنگی حضور مؤثر داشته و اجرای برنامه‌های کانون را تسهیل نماید.


و-از مهارت لازم در زمان‌بندی، تدوین برنامه‌ و اجرا برخوردار باشد.


ز- زمینه جذب حداقل 3 عضو فعال را به کانون‌ مربوطه فراهم کرده باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته