سهم ۴۰۰ میلیون دلاری ایران از بازار ۵۳۰ میلیارد دلاری صنایع دستی
ستار کیانپور، مدیر یک خانه خلاق در اصفهان، در گفتوگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا با اشاره به این که یکی از برنامههای این خانه خلاق ایجاد ۱۰۰ شرکت خلاق طی سه سال آینده است، گفت: زیرساختی برای این خانه خلاق در قالب یک پلتفرم تعریف شده که تاکنون چند قسمت از آن فعال شده است. اولین فبلب صنایع دستی کشور با هدف خدمترسانی به فعالان این حوزه در این خانه خلاق راهاندازی شده است. این مرکز یکی از بزرگترین خانههای خلاق کشور در اصفهان قرار گرفته که به صورت متمرکز در حوزه گردشگری، صنایع دستی و مد و لباس فعالیت میکند.
وی افزود: مرکز تحقیق و پژوهش صنایع دستی کشور نیز به همت این خانه خلاق تشکیل شده و علاوهبراین یک شتابدهنده صنایع دستی نیز در این مرکز فعالیت میکند. فبلب و مرکز تحقیق در کنار شتابدهنده مانند بازوهای اصلی این خانه خلاق عمل میکنند. شتابدهنده شرکتها و استارتآپهای فعال در حوزه گردشگری، صنایع دستی و مد و لباس را جذب میکند تا وارد چرخه آموزش و آشنایی با زیستبوم شوند. تلوزیون تخصصی اینترنتی برای آموزش شرکتها و استارتآپها راهاندازی کردیم که به دو زبان فارسی و انگلیسی تولیدمحتوا میکند.
کیانپور با بیان این که تابستان گذشته برای استفاده از ظرفیتهای افراد باتجربه زیستبوم خلاق نخستین جشنواره بینالمللی صنایع دستی ایرانی را برگزار کردیم، بیان کرد: ایران یک سوم صنایع دستی جهان را در اختیار دارد بنابراین لازم بود که در این حوزه جایزه بینالمللی داشته باشیم. ۶۲۰ محصول در این نمایشگاه به نمایش درآمد، ۵۶ نفر به عنوان شرکتکننده معرفی شدند که ۶ نفر از آنها افراد خارجی بودند.
مدیر یک خانه خلاق در اصفهان مطرح کرد: یکی از ماموریتهای ما ایجاد فروشگاههای تخصصی برای فروش صنایع دستی در سراسر کشور است. تاکنون مجوز ۱۴ فروشگاه تخصصی که «شهر هنر» نام دارند، گرفته شده است. محصولات حوزه صنایع دستی پس از تولید و بستهبندی وارد این فروشگاهها میشوند تا به فروش بروند. در واقع در این خانه خلاق صفر تا ۱۰۰ جریان اقتصادی را برای شرکتهای خلاق در نظر گرفتهایم. این امر میتواند مانند پیشرانی در اقتصاد عمل کند.
کیانپور با اشاره به این که سال گذشته گردش مالی حوزه صنایع دستی در جهان بالغ بر ۵۳۰ میلیارد دلار بوده است، گفت: سهم ایران از این گردش تنها ۴۰۰ میلیون دلار است، در حالی که یک سوم از صنایع دستی جهان را در اختیار داریم. تغییر این روند به تحولات انقلابی در حوزه طراحی، بستهبندی و بازاریابی نیاز دارد. نخستین گام برای تحقق این امر راهاندازی کارخانه تخصصی بستهبندی صنایع دستی ایران است که میتواند نیازهای بستهبندی را رفع کند.
انتهای پیام/۴۰۲۱/
انتهای پیام/