کاهش مصرف سوخت و آلایندهها با خودروهای خورشیدی/ «غزال ۴» در بنبست تجاریسازی
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، خودروهای خورشیدی، خودروهای برقی هستند که در بدنه آنها از سلولهای فتوولتاییک استفاده شده است؛ این سلولها، انرژی خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل میکنند. سپس این انرژی در باتری ذخیره میشود و هنگام نیاز مورد استفاده خودرو قرار میگیرد. هماکنون تقریبا تمام پروژههای مربوط به خودروهای خورشیدی در مراحل اولیه به سر میبرند اما طراحی و ساخت آنها بهزودی میتوانند نقش زیادی در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت خودروها داشته باشند. از اینرو پژوهشگران دنیا درصدد طراحی و ساخت چنین خودروهایی برآمدهاند. کشور ایران نیز از این امر مستثنا نیست. پژوهشگران مراکز مختلف از جمله مرکز طراحی و ساخت دانشگاه تهران نیز طی چند سال اخیر دستاوردهای علمی خوبی در این زمینه کسب کردهاند. محققان این مرکز موفق به ساخت خودروی خورشیدی غزال شدهاند. خودرویی که اکنون چهار نسل از آن ساخته شده است.
مجموعه غزالها؛ خودرو خورشیدی ایرانی
غزال یک، سه چرخ و تک نفره بود که یک موتور برقی به روی چرخ عقبش داشت؛ این خودرو به منظور شرکت در مسابقات کشور استرالیا که هر دو سال یک بار برگزار میشود، طراحی و ساخته شده بود. غزال دو نیز مانند نسخه قبلی تک سرنشین و سه چرخ بود اما نسبت به غزال یک سبکسازی شده و از نظر فناوری پیشرفتهایی به همراه داشت. در این نسخه راندمان بخشهای مختلف خودرو نیز افزایش پیدا کرده بود.
بیشتر بخوانید:
کرونا و تغییر در سبک زندگی/ رشد بیسابقه وسایل نقلیه الکتریکی از سال ۲۰۱۹
غزال سه نیز یک مرحله از نظر فناوری نسبت به دو خودروی پیشین پیشرفتهتر شد. در نسخه سوم تعداد چرخها به چهار رسید، دو موتور برای دو سرنشین تعبیه شده بود با این تفاوت که این خودرو از نظر شکل ظاهری اصلا شبیه خودروهای معمولی نبود زیرا به روی سقف آن، سطح زیادی سلولهای خورشیدی تعبیه شده بود. در نهایت پژوهشگران این مرکز موفق به طراحی و ساخت غزال چهار شدند. خودرویی که تفاوت عمدهای نسبت به سه خودروی پیشین از نظر فناوری و شکل ظاهری پیدا کرده است؛ این خودرو برای چهار سرنشین طراحی شده و دو موتور به روی چرخهای عقبش و سلولهای خورشیدی به روی سقفش کار گذاشته شده است.
پیشرفته پله به پله غزال ۴
کارن ابرینیا، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و مجری خودروی خورشیدی غزال چهار درباره خودروهای خورشیدی میگوید «خودروی خورشیدی، یک خودروی الکتریکی است؛ این خودرو هیچ تفاوتی با خودروهای الکتریکی ندارد. تنها تفاوت آن نصب سلولهای خورشیدی روی بدنه خودرو است که باتری را شارژ میکند. در واقع سلولهای خورشیدی کمک میکنند تا انرژی خورشیدی در این خودرو ذخیره و در صورت نیاز از آن استفاده شود. حدود سه تا چهار دهه است که موضوع طراحی و ساخت خودروهای خورشیدی در دنیا مطرح شده است.»
به گفته وی «کشور استرالیا پیش از بحث شیوع کووید-۱۹، هر دو سال یک بار مسابقاتی برگزاری میکرد و خودروهای خورشیدی سراسر دنیا در این مسابقات شرکت میکردند و پژوهشگران آخرین فناوریها، خلاقیتها و نوآوریهایشان را ارائه میدادند. اهمیت این موضوع باعث شد تا مرکز طراحی و ساخت خودروهای برقی و خورشیدی دانشگاه تهران نیز از سال ۸۳ به مسئله طراحی و ساخت خودروهای خورشیدی ورود پیدا کند. تاکنون مرکز طراحی و ساخت خودروهای برقی و خورشیدی دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت چهار نسخه از غزال ایرانی شده است. در هر نسل از این خودرو پیشرفتهایی حاصل شده است و یک سری فناوریها نیز بومی شدهاند. در بحث طراحیها نیز پیشرفتهای خیلی خوبی کسب کردهایم.»
ویژگیهای غزال چهار چیست؟
رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران میگوید «غزال چهار یک خودروی برقی است. انرژی مصرفی این خودرو به هدف طراحی شده آن بستگی دارد. مثلا اگر این خودرو برای مسابقات طراحی شود، تعداد سرنشینهای آن کم و میزان باتری آن زیاد خواهد شد. سلولهای خورشیدی روی بدنه خودرو نیز باید به گونهای طراحی شود که بتواند سطح زیادی را تحت پوشش قرار دهد. در حال حاضر این خودروی خورشیدی- الکتریکی به صورت تجاری عرضه نشده است و تنها میتواند در یک روز حدود ۶۰۰ کیلومتر مسافت به منظور حضور در مسابقات طی کند؛ این خودرو میتواند از ساعت هشت صبح که آفتاب مناسب است تا پنج بعد از ظهر این مسافت را طی کند.»
بیشتر بخوانید:
به گفته وی «سلولهای خورشیدی بهتنهایی نمیتوانند از پس تامین انرژی این خودرو برآیند بنابراین باتریهای این خودرو باید پیش از حرکت شارژ شوند. هنگام حرکت نیز باتریهای خودرو میتواند با تابش نور خورشید شارژ شود. اگر قصد تجاریسازی این خودرو را داشته باشیم باید مطابق نیاز منطقه یا هدفمان، استفاده درونشهری یا برونشهری، طراحی شود. اکنون برخی از خودروهای دنیا به صورت تجاری طراحی شدهاند و تهویه مطبوع داخلی خودرویشان نیز با همین سلولهای خورشیدی تامین میشود.»
محققان دانشگاه تهران اکنون پروژهای را پیرامون این مسئله انجام دادهاند و به روی سقف خودروی پژو پارس سلولهای خورشیدی استفاده کردهاند تا دریابند این سلولها چقدر میتوانند در کاهش میزان آلایندگیها و مصرف سوخت تاثیر داشته باشند. تمام برق این خودرو با بهکارگیری این سلولها تامین شده و یک سری آزمایشها نیز انجام شده که نشان میدهد، با استفاده از این سلولهای خورشیدی میزان مصرف سوخت پنج تا ۱۰ درصد کاهش یافته و تا ۱۷ درصد نیز میتواند میزان آلایندههای هوا را کاهش دهد.
انتهای پیام/۴۰۲۱/ پ
انتهای پیام/