دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1400 - 12:00
به‌توان نانو(۱۰)/ نجیمی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

رشد ۱۰۰ درصدی بازار محصولات نانو/ ارزآوری شرکت‌های دانش‌بنیان را دست کم نگیریم

مدیر گروه صنعت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: باوجود مشکلات اقتصادی کشور بازار محصولات نانو همواره مثبت بوده و هر سال حدود ۹۰ تا ۱۰۰ رشد دارد.
کد خبر : 622529
مصاحبه ستاد نانو

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، کارگروه صنعت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو یکی از زیرمجموعه‌های مهم این ستاد است که به توسعه محصولات و بازارهای جدید کمک می‌کند. این معاونت چالش‌های کلان کشور و مشکلات صنایع را شناسایی کرده تا با استفاده از پتانسیل‌ گروه‌های فناور آنها را حل کند. یکی دیگر از کارهای این گروه توسعه زیرساخت‌های لازم برای صنعتی‌سازی فناوری‌هایی نانویی است که از دل استارت‌آپ‌ها متولد می‌شوند. این حمایت‌ها شامل انواع مشاوره‌های حقوقی، مالیاتی، ثبت شرکت، ثبت علائم تجاری، ثبت پتنت، اخذ مجوزها و گواهینامه‌های داخلی و بین‌المللی مانند CE و ایزوها، مشاوره و انجام طراحی صنعتی برای محصول، طراحی وب‌سایت، مشاوره‌های بازاریابی و بازارسازی و مشاوره‌های صادراتی می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی آنا با علی نجیمی، مدیر گروه صنعت ستاد نانو، را می‌خوانید:


آنا: کارگروه صنعت ستاد توسعه فناوری نانو با وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری دارد؟


نجیمی: همکاری ما با وزارت صمت چند بخش دارد، قسمتی از آن با واحد ساخت داخل وزارت صمت است. این وزارت، قلب اطلاعات حوزه صنعتی کشور به شمار می‌رود و مجوزهای واردات برای برخی محصولات را صادر می‌کند. یکی از همکاری‌هایی که با وزارت صمت داریم این است که هر سال لیست محصولات مورد نیاز کشور و واردات حجیم آنها را به ما اعلام می‌کند تا روی بومی‌سازی آنها کار کنیم. برای مثال، تعداد زیادی افزودنی برای صنعت تایرسازی وارد کشور می‌شود، این صنعت داخلی است اما مواد مصرفی آن وارداتی است و بخش عظیمی از مواد اولیه آن به شکل واردات تامین می‌شود. این مواد اولیه در حوزه فناوری پیشرفته جای می‌گیرد بنابراین می‌توان آن را با نانومواد جایگزین کرد که باعث افزایش کیفیت لاستیک نیز می‌شود. ستاد نانو روی ساخت این نانومواد کار می‌کند.


وزارت صمت تصمیم می‌گیرد که محصولات مورد نیاز کشور چیست چراکه این وزارتخانه حجم محصولات وارداتی به کشور را می‌داند. از حمایت‌های وزارت صمت برای شرکت‌های دانش‌بنیان اطلاع زیادی ندارم، معمولا شرکت‌ها را برای دریافت حمایت به صندوق نوآوری و شکوفایی ارجاع می‌دهند. یکی از محصولات صنعتی‌شده رزین ریخته‌گری است. صنعت ریخته‌گری ما به رزینی برای ماهیچه‌سازی نیاز دارد که معمولاً از کشورهای دیگر وارد می‌شد حال یک شرکت فعال در حوزه نانو این رزین را تأمین می‌کند. شرکت‌ داخلی همچنین موفق شده‌اند تعداد زیادی را در حوزه نفت با استفاده از فناوری نانو بومی‌سازی کنند.




بیشتر بخوانید:


مشارکت دانش‌بنیان‌ها و صنعتی‌ها بازارهای جدید ایجاد می‌کند/ مداوای درد کشور با تبدیل ایده به محصول




یکی دیگر از همکاری‌هایی که ستاد با سازمان توسعه تجارت دارد در حوزه صادرات محصولات است که در دو سطح انجام می‌شود. یکی از این همکاری‌ها در سمت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود، دفاتری در خارج کشور وجود دارد که هدف آنها توسعه صادرات محصولات نانو است. این دفاتر در کشورهایی چون چین، اندونزی، ترکیه، هند، عراق، سوریه، کنیا، روسیه و چند کشور دیگر مستقر هستند و با سازمان توسعه تجارت همکاری می‌کنند، تمرکز این دفاتر روی حوزه‌های دانش‌بنیان است و مجموعه خدماتی را به سازمان توسعه تجارت ارائه می‌دهند. سطح دوم همکاری با سازمان توسعه تجارت استفاده از فناوری‌های نانو در محصولات روتین برای افزایش رقابت‌پذیری آنها در بازارهای جهانی است که این امر صادرات این محصولات را بهبود می‌بخشد.


آنا: محصولات نانو چه مقدار ارزآوری برای کشور داشته‌اند؟


نجیمی: پاسخ به این سوال دشوار است چراکه در حال حاضر آمار دقیقی نداریم. البته در حال بررسی هستیم تا آمار و ارقام را استخراج کنیم. در حال حاضر حدود ۳۰۰ شرکت فعال نانو در کشور وجود دارد که حدود ۸۰۰ محصول نانویی در بازار دارند. البته این آمار تنها متعلق به شرکت‌هایی است که از ستاد توسعه فناوری نانو تأییدیه گرفته‌اند، درواقع ممکن است تعداد شرکت‌ها و محصولات بسیار بیشتر از این آمار باشد. ۳۰۰ شرکت مذکور از ستاد نانو و سازمان‌های ذی‌ربط تاییدیه گرفته‌اند و اغلب آنها شرکت‌های کوچک هستند اما در بین آنها شرکت‌های صنعتی بزرگ نیز پیدا می‌شود.


آمار دقیق حجم بازار برای سال گذشته هنوز مشخص نشده اما هر سال نظرسنجی‌هایی در این خصوص انجام می‌شود، البته تنها درصدی از شرکت‌ها به سوالات ما پاسخ می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود بازار محصولات نانو سال قبل به حدود ۹ هزار میلیارد تومان رسیده باشد، تقریباً هر سال نزدیک به ۹۰ تا ۱۰۰ درصد رشد در حوزه نانو تجربه می‌شود. با توجه به این که اوضاع اقتصادی کشور در این چند سال اخیر منفی بوده اما رشد بازار محصولات نانو همواره مثبت بوده است. آمار و ارقام کلی در خصوص ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز در حوزه محصولات نانو وجود ندارد.


آنا: این آمار حتی برای یک محصول نیز استخراج نشده است؟


نجیمی: آمار و ارقام ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز برای برخی محصولات استخراج شده است. برای مثال سال گذشته آمار دو محصول در حوزه دارو را درآوردیم تا دریابیم تولید آنها در کشور چقدر ارزش اقتصادی داشته است. فروش یک وجه و اثر اقتصادی وجه دیگری است. برای مثال هزینه واردات نانودارویی که در درمان سرطان سینه استفاده می‌شود حدود ۸۰۰ دلار است، یک بیمار در طول دوره درمان خود تقریباً باید حدود ۱۵ بار از این دارو در طول شیمی‌درمانی دریافت کند، بنابراین یک بیمار باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان دارو برای یک دوره درمان تهیه می‌کرد. حال این دارو به همت شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تولید می‌شود و قیمت آن حدود یک میلیون تومان است. این دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفته و با هزینه زیر ۱۰۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. هزینه مصرف این دارو در یک دوره حدود ۲ میلیون تومان می‌شود.


ارزش افزوده ایجاد شده برای مردم با تولید یک دارو در داخل کشور یک بحث است، مردمی که خواستار استفاده از یک داروی پیشرفته بودند اما به دلیل قیمت بالای آن قادر به تهیه نبودند، حال این دارو در داخل کشور تولید می‌شود و قیمت آن حدود یک‌بیستم نمونه خارجی است. نکته مهم در این میان قیمت بالای این دارو بود، بیمه‌ها نیز به همین دلیل آن را تحت پوشش قرار نمی‌دادند بنابراین این دارو در دسترس قشر معمولی جامعه قرار نمی‌گرفت و تنها افراد متمول و ثروتمند قادر به استفاده از آن بودند. حال این دارو در دسترس تمام بیماران قرار دارد و زندگی بیماران سرطانی را بهبود بخشیده است. استفاده از این نانودارو عمر بیمار را افزایش می‌دهد و عوارض جانبی را به طور قابل‌توجهی کم کرده است. این دارو ریزش مو و ضعیف شدن ناشی از مصرف داروهای شیمی‌درمانی را نیز کاهش داده و به کشورهای اطراف نیز صادر می‌شود.




بیشتر بخوانید:


تأمین پایدار مواد غذایی با نانو/ از فناوری برای تجهیز صنعت کشاورزی استفاده کنیم




اگر تمام پارامترهای گفته‌شده را در نظر بگیریم، اثر اقتصادی این دارو حدود ۴۰ میلیون دلار است در حالی که فروش سالانه آن یک تا یک و نیم میلیون دلار است. اثرگذاری اقتصادی این دارو بسیار بیشتر از فروش آن است. این دارو مانع از خروج ارز شده، به بیمه‌ها کمک کرده، کیفیت زندگی بیماران را افزایش داده است، تمام این موارد از لحاظ اقتصادی قابل‌ حساب و کتاب هستند. در بسیاری از کشورها این پارامترها نیز در اثر اقتصادی محاسبه می‌شود. برای مثال در انگلستان وقتی می‌خواهند از تحقیقات حوزه دارو حمایت کنند، تمام این موارد را در نظر می‌گیرند. داروی تولیدی از نظر اینکه چقدر به عمر بیماران اضافه می‌کند، چه میزان کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌بخشد، چقدر برای واردات این دارو هزینه می‌شود و اگر تولید داخل شود چقدر صرفه‌جویی می‌شود، بررسی می‌کنند. در انتها حمایت مالی به دارویی تعلق می‌گیرد که اثر اقتصادی بیشتری داشته باشد.


انتهای پیام/۴۰۲۱/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب