دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1400 - 11:08
در شِشُمین جلسه از سلسله نشست‌های تدوین برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛

پیمودن مسیر توسعه با چه شاخص‌هایی ممکن می‌شود؟

در شِشُمین جلسه از سلسله نشست‌های تدوین برنامه هفتم توسعه؛ چرایی عدم موفقیت برنامه‌های قبلی توسعه و نیز مؤلفه و شاخص‌های پیمودن مسیر توسعه بررسی شد.
کد خبر : 619999
توسعه



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، شِشُمین نشست از سلسله نشست‌های برنامه هفتم توسعه با موضوع «شناسایی رویکرد مناسب در تدوین برنامه هفتم توسعه» در تالار کنفرانس مجازی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری برگزار شد و بایزید مردوخی، صاحب‌نظر در حوزه اقتصاد و برنامه‌ریزی، سیّد جعفر حسینی، پژوهشگر گروه اقتصاد دانش‌بنیان پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری و علیرضا صالح، مشاور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در امور نظارت راهبردی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.


صالح در ابتدای این نشست، ۲ دلیل محقق نشدن کامل برنامه‌های قبلی توسعه در کشور را عدم‌کفایت مجریان و دستگاه‌های اجرایی و نیز فزونی حجم برنامه‌ها نسبت به امکانات دانست و خاطرنشان کرد: راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی را استفاده از هسته‌های پیش برنده است.


مردوخی نیز در ادامه ضمن بررسی معنای اصلاح نظام تدبیر و برنامه‌ریزی بر اصل «مدیریت تغییر» تأکید کرد و گفت: شاخص‌های نظام تدبیر شامل قانون‌مداری، کیفیت مقررات، اثربخشی دولت (حکمرانی)، ثبات سیاستی، مشارکت و حسابرسی و مبارزه با فساد (فساد زدایی) است و در راستای تحقق این نظام باید نظرات دستگاه‌ها و بخش‌های اجرایی برای رفع موانع اخذ شود و درروند تدوین برنامه هفتم توسعه مورداستفاده قرار گیرد.


حسینی نیز در ادامه این نشست، ضمن بررسی تطبیقی مسئله برنامه‌ریزی در کشورهای نوظهور منتخب (ویتنام، ترکیه و روسیه) به مقایسه برنامه توسعه اقتصادی-اجتماعی ایران با کشورهای مذکور، اظهار کرد: ویژگی‌های بارز برنامه‌های کشورهای موردمطالعه شامل تجمع ترجیحات سیاست‌گذاران، عدم وجود دستگاه‌های موازی و تحولات سیاسی به‌ویژه تنظیم روابط داخل و خارج است.


گفتنی است، مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، به‌عنوان بازوی فکری سازمان برنامه‌وبودجه کشور، باهدف اصلاح روندها و پیگیری تحقق پژوهش‌های روند ساز، بررسی ابعاد تدوین برنامهٔ هفتم توسعه را یکی از رسالت‌های خود می‌داند، بر این مبنا این مرکز به‌قصد تبیین بایسته‌های تدوین برنامه هفتم توسعه، سلسله نشست‌هایی را تحت عنوان «شناسایی رویکرد مناسب در تدوین برنامه هفتم توسعه» برگزار می‌کند.


پیمودن مسیر توسعه با چه شاخص‌هایی ممکن می‌شود؟


انتهای پیام/۴۱۶۷/




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته