دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1394 - 11:27

ساخت ربات سرعت‌دهنده اسپرم برای درمان ناباروری + ویدئو

محققان آلمانی موفق به ساخت ربات‌های سرعت‌دهنده اسپرم شدند. این ربات‌های موتوردار میکروسکوپی شانس باروری شناگرهای ضعیف‌تر را افزایش می‌دهند.
کد خبر : 61860

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، در حال حاضر چند راه حل مناسب مانند لقاح مصنوعی و تلقیح مصنوعی برای افرادی که در باروری مشکل دارند، فراهم شده است این روش‌ها درمان قطعی ناباروری نیستند. دانشمندان در موسسه IFW درسدن واقع در آلمان در حال تحقیق و بررسی روش دیگری هستند که امیدوارند این بار با هدف قرار دادن یکی از عوامل اساسی در ناباروری، اسپرم‌هایی که به خوبی شنا نمی‌کنند یا حرکتشان به قدری ضعیف است که امکان رسیدن به تخمک را ندارند، نتایج بهتری کسب کنند.


این تیم پژوهشی مجموعه‌ای از نانوربات‌های مجهز به موتور به نام «اسپرم‌بات» یا «spermbots» را به نمایش گذاشته‌اند که وظیفه‌اش کمک‌رسانی به اسپرم‌های شناگر ضعیف است تا به تخمک برسند. گمان می‌رود استفاده از این تکنولوژی در آینده درصد ناباروری در مردان را به صفر برساند.


این تیم تحقیقاتی در موسسه منسجم علوم نانو درسدن اولین بار در سال 2014 وقتی که از نمونه اولیه اسپرم بات خود رونمایی کردند، مورد توجه همگان قرار گرفتند. در این روش سلول زنده اسپرم در تیوب‌های در مقیاس میکروسکوپی از جنس تیتانیوم و آهن قرار می‌گیرد که به واسطه میدان‌های مغناطیسی به مقصد خود می‌رسند و تخمک را بارور می‌کنند.


حالا این تیم پژوهشی با نسخه به‌روز شده اسپرم‌بات بازگشته‌اند. این ربات جدید هنوز برای مسیریابی متکی به میدان‌های مغناطیسی است اما شکل آن تغییر کرده است. در آپدیت اخیر این ربات‌ها، به جای اینکه اسپرم‌ها درون تیوب محصور شوند، درون پلیمرهای مارپیچی با روکش فلزی قرار می‌گیرند. این پلیمر اسپرم را از پشت دربرمی‌گیرد. همچنین اسپرم‌بات جدید تنها دم اسپرم را در یک مارپیچ چرخان مغناطیسی احاطه می‌کنند و سلول را به سمت جلو و به مقصد می‌رساند.



دانشمندان این پروژه درباره ربات خود اینگونه توضیح می‌دهند: « مارپیچ‌های مغناطیسی را به این دلیل به عنوان میکروموتور انتخاب کردیم که مکانیسم نسبتا ساده آنها در حرکت به طور گسترده‌ای توسط بشر درک شده و همچنین از طریق راه‌اندازی معمول یک جفت محور سیم پیچ هلمهولتز (دستگاهی برای ساخت میدان مغناطیسی) به راحتی قابل کنترل سه‌بعدی است».


تیم تحقیقاتی تکنیک جدید را در ظروف پتری (ظرف کشت میکروب) و با استفاده از میدان‌های مغناطیسی دوار برای به کار انداختن موتورهای مارپیچی آزمایش کردند و موفق شدند یک سلول زنده اسپرم را درون یکی از مارپیچ‌ها قرار دهند، اسپرم مذکور را به یک تخمک آماده برای لقاح برسانند و سپس اسپرم را رها کنند.


با وجود اینکه دانشمندان از موفقیت اولیه خود بسیار خوشنود هستند اما به گفته خود آنها این روش قبل از رسیدن به مرحله آزمایش‌های بالینی نیازمند به کار، مطالعه و تحقیق بیشتر است.


در ویدئوی زیر می‌توانید نحوه کار اسپرم بات را تماشا کنید:






مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
۰
آيا اين کار درايران انجام می‌شود
هلدینگ شایسته