کاهش هزینههای حملونقل کالا با ایدههای نوآورانه/ طراحی اپلیکیشن پستی با اتکا بر بسترهای بومی
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان؛ ورود استارتآپها و دانشبنیانها به حوزههای مختلفی صنعتی و خدماتی تحولات بزرگی را در مشاغل گوناگون رقم زده و کیفیت محصولات و سرویسهای نهایی را تا حد چشمگیری افزایش داده است. حوزه پست نیز از این قاعده مستثنی نبوده و استارتآپهای پستی توانستهاند توجههای زیادی را به خدمات خود جلب کنند.
پست قدیمیترین راه ارتباطی بین اعضای هر جامعه محسوب میشود و از هزاران سال پیش ساکنان سرزمینهای گوناگون برای ارسال پیامهای خود از خدمات پستی استفاده میکردند. از همین رو سرویسهای پستی از جمله خدمات مورد نیاز عموم مردم در فعالیتهای روزانه است و هم اکنون دفاتر پستی در تمامی ایام هفته کالاهای مختلفی را دریافت و به مقاصد تعیین شده از سوی مشترکان ارسال میکنند. در سالهای اخیر ورود استارتآپهای خلاق و شرکتهای دانشبنیان به حوزه خدمات پستی کیفیت این سرویسها را تا حد زیادی افزایش داده و با استفاده از فناوریهای پیشرفته تغییرات بزرگی را در شبکه پستی کشور به وجود آوردهاند. در حال حاضر خدمات پستی به صورت آنلاین و با امکان پیگیری ۲۴ ساعته به مشترکان ارائه میشود. کاربران درست از لحظه تحویل مرسوله خود به یکی از دفاتر پستی میتوانند بر فرایند ارسال آن نظارت و از زمان دقیق تحویل کالا اطلاع پیدا کنند.
بیشتر بخوانید:
۱۰ میلیون یورو صرفهجویی ارزی با نانوکاتالیست ایرانی/ فناوری به داد صنعت پتروشیمی رسید
از چاپارها تا دانشبنیانهای پستی/ نوآوری خدمات پستی را متحول میکند
برای اطلاع از نوع و کیفیت خدمات استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان پستی با محمدجواد اتابکی مدیرعامل یکی از شرکتهای فعال در این حوزه گفتوگو کردیم. در ادامه مشروح این گفتوگو را مشاهده میکنید:
برنامهریزی دقیق برای پایین آوردن هزینه لجستیک کالا
آنا: این شرکت در چه زمینهای فعالیت میکند و خدمات شما به مشترکان چیست؟
اتابکی: محور فعالیت این شرکت بر برنامهریزی و مسیریابی ارسال و حملونقل کالا است. شرکتهایی نظیر پست، فروشگاههای آنلاین و در واقع هر شرکتی که خدمات ارسال چند مقصده دارد در حال حاضر برنامهریزی خود برای مسیریابی را به صورت دستی انجام میدهد. بررسیها نشان داده است بهرهوری در روش دستی بسیار کم است. اپلیکیشن طراحی شده توسط مهندسان این شرکت خدمات مربوط به برنامهریزی برای حملونقل کالا را به صورت خودکار انجام میدهد. به عنوان مثال اپراتور یک شرکت به برنامه اعلام میکند امروز باید چند صد کالا ارسال شود و در این زمان اپلیکیشن کمهزینهترین و سریعترین روش برای تقسیم کالاها بین رانندگان و خودروها معرفی میکند.
این برنامه حداکثر ظرفیت حمل خودروها و پراکندگی مقاصد و کمینه کردن زمان سفر را در نظر میگیرد و از همین رو استفاده از آن نقش ویژهای در کاهش هزینه لجستیک شرکتهای حملونقل کالا دارد. طبق آمارهای منتشر شده بیش از ۶۳ درصد هزینه شرکتهای پستی به حملونقل اختصاص دارد و کاهش هزینه این بخش موجب پایین آمدن تمامی هزینهها برای این مجموعههای خدماتی میشود. این اپلیکیشن تمامی برنامهریزی خود را باتوجه به شرایط روز انجام و با تبدیل آدرسهای مشخص شده به موقعیت جغرافیایی(لوکیشن) بهترین برنامه سفر را پیشنهاد میدهد. سرویسهای مسیریابی از لحظه شروع حرکت آغاز شده و نیازی نیست که راننده وقت خود را صرف پیدا کردن آدرسها کند.
ارائه سرویس بر اساس ویژگیهایی مرسوله
آنا: آیا نمونه مشابهی با اپلیکیشن طراحی شده در این شرکت برای ارائه خدمات حملونقل کالا در کشور وجود دارد؟
اتابکی: این سرویس به صورت کاملاً اختصاصی طراحی شده است و خدمات آن با سایر اپلیکیشنهای مسیریاب خارجی و ایرانی متفاوت است. آن اپلیکیشنها به صورت تک مقصده خدمات خود را ارائه میدهند در صورتی که این برنامه به تمامی جزئیات مانند حجم و تعداد کالاها توجه کرده و بر اساس ویژگیهای شهر مورد تردد سرویس مسیریابی در چند مقصد متفاوت را ارائه میدهد. وقتی راننده اطلاعات مرسوله را به برنامه میدهد اپلیکشین باتوجه به ویژگیهای خودرو امکان حمل آن را بررسی میکند. به این ترتیب کارمندان یک شرکت پستی به راحتی میتوانند کالاها برای جابهجایی در وسایل نقلیه مناسب قرار دهند.
مسئولان دغدغههای استارتآپها را بشناسند
آنا: اپراتورهای بزرگ پستی کشور تا چه میزان با شما همکاری کرده و از خدمات این شرکت استفاده میکنند؟
اتابکی: مدتی است که این شرکت همکاری خود با اپراتورهای بزرگ پستی را آغاز کرده و برنامههایی برای توسعه این همکاریها در آینده داریم. خدمات این شرکت تنها محدود به تهران نیست و در شهرستانهای دیگر نیز سرویسهای مختلفی به کاربران ارائه میگردد. همیشه مسیر سرویسدهی به سازمانهای بزرگ دولتی به دلیل فرایندهای پیچیده اداری سخت است ولی با رویکردهای جدیدی که برخی از دستگاهها به خصوص شرکت ملی پست داشته فعالیت استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان خیلی راحتتر کرده است. یکی از بزرگترین مزیتهای اتخاذ رویکرد نوآورانه در دستگاههای دولتی این است که مسئولان پیش از تصمیمگیری برای اجرای برنامهای خاص به واسطه حضور در جلسات هماندیشی با استارتآپها با دغدغههای این مجموعههای نوپا آشنا شدهاند. این موضوع کمک زیادی به توسعه فعالیت استارتآپها میکند و تا حد زیادی زیرساختهایی لازم را فراهم میسازد.
افزایش درآمدزایی با ارتقای کیفیت خدمات
آنا: به غیر از شرکت ملی پست ارتباط با چه نهاد و سازمان دیگری به گسترش کسبوکار شما کمک میکند؟ از لحاظ درآمدزایی در چه وضعیتی قرار دارید؟
اتابکی: پارکهای علم و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد مستضعفان و تعدادی دیگر از صنایع، مجموعههایی هستند که این شرکت به واسطه فعالیت نوآورانه خود امکان همکاری با آنها را دارد. اگرچه از لحاظ درآمدزایی هنوز به هدف اصلی خود نرسیدهایم ولی شرکت سودده است. بدون شک با ارتقای ویژگیهای اپلیکیشن خود و جلب توجه بیشتر کاربران درآمدزایی این شرکت افزایش خواهد یافت.
نخبگان بزرگترین سرمایه زیستبوم فناوری
آنا: هم اکنون به طور مستقیم برای چند نفر اشتغالزایی کردهاید و چه برنامهای برای آینده دارید؟
اتابکی: زمانی که فعالیت خود را آغاز کردیم گروههمان شامل چهار نفر بود ولی اکنون به طور مستقیم برای ۲۰ نفر در زمینههای هوش مصنوعی، نرمافزار، بازاریابی و فروش اشتغالزایی کردهایم. هرچه کسبوکار بزرگتر شود اشتغالزایی بیشتری نیز صورت میگیرد. پیشبینی میکنیم در آیندهای نزدیک تعداد کارمندان این شرکت ۵ برابر شود. اگر به این شرکتها بیشتر توجه شود علاوه بر اشتغالزایی سهم بزرگی در حفظ استعدادهای درخشان کشور خواهند داشت و از طرف دیگر فعالیتهای این چنینی ارزآوری زیادی دارد. شرکتهای دانشبنیان و استارتآپهای ایرانی در سطح بینالمللی توان رقابت دارند و اگر با دقت بسیاری از گروههای نوآور فعال در خارج از کشور را بررسی کنیم متوجه میشویم جوانان نخبه ایرانی در آنها فعالیت دارند. متأسفانه مشاهده میکنیم فردی که اکنون در خارج از کشور موفق است همان ایده را در داخل به مسئولان و سرمایهگذاران ارائه داده ولی حمایت مطلوبی از آن صورت نگرفته است.
توسعه برنامهها با اتکا بر دانش بومی
آنا: قطع سرویسهای بینالمللی همانند سیستم ناوبری گوگل چه تأثیری بر کسبوکار شما خواهد گذاشت؟
اتابکی: چون تجربه ثابت کرده است در هنگام استفاده از سرویسهای خارجی و به خصوص آمریکایی در هرلحظه امکان قطع ارتباط وجود دارد مهندسان این شرکت از ابتدای فعالیت خود، برای توسعه برنامه از سرویسهای کاملاً بومی استفاده کردند. یعنی اگر زمانی سرویس گوگل برای ایران قطع شود که برنامه همچنان قادر به خدماتدهی به مشترکان داخل کشور است. این اپلیکیشن با بهرهگیری از نقشههای ایرانی به کاربران سرویس میدهد و برای موقعیتیابی هم از سختافزارهای بومی استفاده میکنیم. احتمالاً قطع سرویسهای بینالمللی ادامه کار را برای این شرکت سخت میکند ولی امکان جایگزینی وجود دارد.
انتهای پیام/۴۱۴۴/
انتهای پیام/