دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1393 - 14:56
دکتر طه هاشمی در جشنواره ملی شعر دانشجویی ایران من:

فضای امنیتی و بسته گذشته دانشگاه آزاد اسلامی، به فضای آزاد اندیشی تبدیل شده است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه باید آزاد‌ترین مکان در قلمرو ادب، علم و تولید هنر باشد گفت: کسانی که در این زمینه ابراز نگرانی می‌کنند نگران نباشند، زیرا دانشگاه دارای شخصیت وارسته‌ای است که می‌داند در چه عرصه‌ای وارد شود و به ارزش‌های دینی و ملی پایبند است.
کد خبر : 6140

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا صبح امروز جشنواره ملی شعر دانشجویی ایران من و طراحی پوستر دانشگاه آزاد اسلامی در سالن اجتماعات دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب برگزار شد.


در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر طه هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تشکر از دانشجویانی که در دو بخش شعر دانشجویی و طراحی پوستر شرکت کردند، اظهار داشت: اولین دوره کوتاه آموزشی با رویکرد فرهنگ عمومی تحت عنوان «فلسفه اخلاق» به صورت مجازی و حضوری در واحد تهران جنوب ارائه شد و پس از آن بحث‌های متعددی با عنوان دوره‌های آموزش‌ کوتاه مدت از طریق مجازی در سطوح مختلف ارائه شد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در ادامه ضمن تشکر از آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و تاکید ایشان بر مقوله فرهنگ و توسعه آن در دانشگاه‌ها ادامه داد: رئیس هیات موسس با پیامی که برای این جشنواره ارسال کردند، همانند گذشته راه جدیدی را مقابل شعر و ادب فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی باز کردند.



وی افزود: با اساس قرار دادن ادبیات فارسی برای تولید شعر و ادب در این سرزمین اهورایی و ایزدی، معاونت فرهنگی و اجتماعی کار وسیعی را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده است.








توجه به توسعه فرهنگ آزاد اندیشی همواره در دستور کار ما بوده است و جهت دهی اصل توسعه فرهنگ، آزاد اندیشی است

هاشمی با بیان برنامه راهبردی برای حفظ و توسعه زبان فارسی تصریح کرد: با همکاری و همگامی معاونت‌های آموزشی، پژوهشی، سماء و بین الملل این برنامه راهبردی را با محوریت حوزه فرهنگی و اجتماعی آغاز کردیم که در این زمینه اخیرا ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه‌ای را به سراسر کشور ابلاغ کردند.


تشکیل کمیسیون راهبردی ویژه برای توسعه زبان فارسی


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه بیش از هزار استاد در حوزه ادب و زبان فارسی در دانشگاه آزاد حضور دارند خاطر نشان کرد: سرمایه‌های عظیم اساتید در اختیار دانشجویان فعال قرار خواهد گرفت و همچنین یک کمیسیون راهبردی ویژه برای توسعه زبان فارسی و تقویت آن در نظر گرفته شده است و به عنوان یک برنامه جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت.


وی با بازخوانی سخنان آیت الله هاشمی درباره هنر افزود: ضرورت عرضه محصولات و تولیدات هنری دانشجویان در بازارهای هنر باید سریعاً فراهم شود که این هدف با اتصال فرهنگ و هنر به وجود می‌آید.


هاشمی با تاکید بر طراحی بازار هنر به منظور ایجاد پشتوانه‌ای جدی و اختصاص یارانه به تولیدات هنری افزود: با با حمایت‌های لازم باید تولیدات هنری در معرض فروش قرار گیرد.



حمایت معاونت فرهنگی از کارآفرینی در عرصه هنر


وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حال انتقال از حوزه آموزش و پژوهش به حوزه کارآفرینی است ادامه داد: مقوله هنر و ادبیات عرصه گسترده‌ای است که می‌تواند در بازار سهم عمده‌ای داشته باشد که معاونت فرهنگی و اجتماعی از این بخش نیز حمایت می‌کند.


طه هاشمی در ادامه با اشاره به افق‌های روشن مد نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: رئیس هیات موسس از مفسران بنام قرآن مجید و شناسنامه انقلاب تا به امروز است. در زمان امام (ره) و زمان حال از یاران بی‌بدیل مقام معظم رهبری بوده و در کنار ایشان به عنوان مرجعی برای حل مشکلات و بن بست‌های نظام محسوب می‌شود.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با ذکر مباحث طرح شده از سوی رئیس هیات موسس در اجلاس ۶۹ با موضوع آزاد اندیشی افزود: رواج این فرهنگ در میان دانشجویان، اساتید و تمامی کارکنان الزامی است.


دانشگاه باید آزاد‌ترین مکان در قلمرو ادب، علم و تولید هنر باشد


وی در ادامه با تاکید بر برنامه استراتژیک حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد ادامه داد: توجه به توسعه فرهنگ آزاد اندیشی همواره در دستور کار ما بوده است و جهت دهی اصل توسعه فرهنگ، آزاد اندیشی است. جامعه‌ای که در آن فرهنگ آزاد اندیشی وجود نداشته باشد، دچار رکود شده و به رشد و توسعه دست پیدا نخواهد کرد.


وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید آزاد‌ترین مکان در قلمرو ادب، علم و تولید هنر باشد گفت: کسانی که در این زمینه ابراز نگرانی می‌کنند نگران نباشند، زیرا دانشگاه دارای شخصیت وارسته‌ای است که می‌داند در چه عرصه‌ای وارد شود و هنگامی که در شعر ورود پیدا می‌کند غنای ادبی را در نظر دارد و در هنر نیز هنری را مناسب می‌داند که مطابق آیین و ارزش‌های دینی و ملی باشد زیرا هنرمندان دانشگاهی هیچ‌گاه به دنبال هجو نخواهند رفت و اگر هم انتقادی رخ دهد سازنده است، زیرا مانند کسانی نیستند که از پشت تریبون ناجوانمردانه، نه انتقاد بلکه تخریب می‌کنند.








در کنار توسعه علمی و تخصصی در دانشگاه امکاناتی فراهم خواهد شد تا در عرصه هنری اجتماعی و فرهنگی دانشجویان فعال باشند

بدخواهان دانشگاه بدانند دانشگاه آزاد در هر صورت سرآمد خواهد شد


دکتر طه هاشمی با اشاره بر اینکه امروز به مدد وجود آیت الله هاشمی رفسنجانی و راه ایشان در تمامی بخش‌ها به ویژه بخش‌های فرهنگی و در عرصه آموزش، پژوهش و بین الملل به سرعت راه تکامل را در پیش داریم تاکید کرد: بدخواهان دانشگاه بدانند دانشگاه آزاد در هر صورت سرآمد خواهد شد و همچنان که در گستره کمی بی‌بدیل است می‌تواند در عرصه کیفی با عزم جدی در تمامی زمینه‌ها سرآمد باشد.


وی در ادامه با تاکید بر اینکه دکتر میرزاده در تمامی جلسات شورای راهبردی معاونت فرهنگی و اجتماعی حضور دارند ادامه داد: این شورا متشکل از شخصیت‌های تراز اول فرهنگی و اجتماعی حوزه و دانشگاه است؛ کسانی که افق‌های آینده را می‌بینند و به توانمندی جوانان اعتماد دارند همچنان که در راس همه ما آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز این توجه را دارند.


هاشمی با یادآوری تاکیدات آیت الله هاشمی در شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی بر ضرورت آینده پژوهی و تربیت مدیران به منظور پاسخگویی به نیازهای کشور افزود: با ورود در عرصه‌های جدید فرهنگی مورد تاکید آیت الله هاشمی به ویژه در بحث‌های یاد شده، ایشان تاکید دارند با شیوه‌های قدیمی نمی‌توان مخاطبان خود را حفظ کرد و ما براساس نظرات ایشان کار خود را در حوزه فرهنگی و اجتماعی آغاز کرده‌ایم و همواره به دنبال تغییر در محتوا، نگاه و روش‌ها بوده‌ایم به طوری که در آینده شاهد برگزاری جشنواره‌هایی همانند این جشنواره در سایر بخش‌ها همچون موسیقی متعالی و حیات بخش خواهیم بود که در این زمینه عزم جدی وجود دارد تا توزیع مناسبی در برگزاری جشنواره در استان‌های مختلف صورت گیرد تا روز به روز زمینه بروز خلاقیت دانشجویان فراهم شود.



فضای امنیتی و بسته گذشته به فضای آزاد اندیشی تبدیل شده است


وی افزود: ۲۰۰ هزار نفر دانشجو در سال ۹۳ نسبت به گذشته بیشتر شده است. این امر با وجود رقبا صورت گرفته و علت مهم آن هم این است که فضای بازی در این دانشگاه وجود دارد و فضای امنیتی و بسته گذشته به فضای آزاد اندیشی تبدیل شده است و هر انسان آزاد اندیشی ترجیح می‌دهد در این محیط قرار گیرد.


وی در ادامه با تاکید بر تغییرات رخ داده با حضور دکتر میرزاده و هیات رئیسه جدید خاطر نشان کرد: این امکان به وجود می‌آید که خانواده دانشگاه آزاد زنده و شاداب باشند در حوزه فرهنگ با حفظ ارزش‌های اعتقادی به همه انسان‌ها به دلیل انسان بودنشان احترام خواهیم گذاشت.


هاشمی در پایان با تاکید بر سخنان آیت الله هاشمی مبنی بر اینکه دانشجو باید محور دانشگاه باشد گفت: در کنار توسعه علمی و تخصصی در دانشگاه امکاناتی فراهم خواهد شد تا در عرصه هنری اجتماعی و فرهنگی دانشجویان فعال باشند. در آینده از این قبیل گردهمایی‌ها در حوزه هنر نیز خواهیم داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب