آیا شیوه برگزاری آزمون دکتری تغییر میکند؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ مدتی است که بسیاری از دانشگاهیان نحوه برگزاری آزمون دوره دکتری را مناسب نمیدانند و معتقدند که نحوه پذیرش در این دوره باید تغییر کند. منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با تأیید نگرانی دانشگاهیان به خبرنگار آنا میگوید: «در مورد این آزمون قرار است سیاستهایی را طراحی کنیم و با همکاری مجلس این موضوع را جلو میبریم. تغییر در آزمون دکتری مسئله مهمی است چراکه اکثر دانشگاهها سیستم کنونی را بهینه نمیدانند و از نحوه پذیرش ناراضی هستند.»
در حال حاضر متقاضیان برای ورود به دوره دکتری غیرپزشکی دو راه بیشتر ندارند. اول اینکه در آزمون سراسری شرکت کنند یا اینکه از طریق ضوابط استعدادهای درخشان به صورت بدون آزمون جذب شوند.
در مدل اول آزمونی در سراسر کشور برگزار میشود البته آزمون دوره دکتری پیش از این بهصورت متمرکز از سوی دانشگاهها برگزار میشد اما پس از شکایات متعدد داوطلبان از نحوه برگزاری آزمون باعث شد که آزمون بهصورت نیمهمتمرکز تغییر شکل دهد.
دانشجویان برای ورود به دوره دکتری باید سه مؤلفه توجه داشته باشند که شامل آزمون متمرکز، سوابق آموزشی و پژوهشی و مصاحبه علمی میشود. برای هر یک از این شاخصها، امتیازی در نظر گرفته شده است. مهمترین مناقشه آزمون دوره دکتری سهم آزمون و سهم مصاحبه علمی و سوابق تحصیلی است.
کاهش سهم آزمون دکتری در مقابل افزایش سهم آن
انتقادات در این زمینه باعث شد که سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیهای اعلام میکند که پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۰ بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی» مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و همچنین آئیننامه اجرایی مربوطه و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی» صورت خواهد گرفت.
بر اساس قانون فوق و مصوبه جلسه ۱۳ تاریخ ۳۰ آذرماه سال ۹۸ شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی از آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ به بعد میزان تأثیر هر یک از مؤلفهها در سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوههای «آموزشی پژوهشی» و «پژوهش محور» بهصورت آزمون متمرکز ۴۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد و مصاحبه علمی و سنجش عملی ۴۰ درصد خواهد بود.
با انتشار این اطلاعیه مشخص شد که سهم آزمون به میزان ۱۰ درصد کاهش داشته است و به سهم دو بخش دیگر افزوده شده است. اما پس از ۲۴ ساعت سازمان سنجش آموزش کشور در اصلاحیهای اعلام کرد سهم آزمون متمرکز برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی-پژوهشی همچون گذشته ۵۰ درصد است.
در اصلاحیه آمده بود: «به اطلاع داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ میرساند که با توجه به عدم اطلاعرسانی قبلی بر اساس آئیننامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی، میزان تأثیر هریک از مؤلفهها در سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری همانند سال ۱۳۹۹ خواهد بود.» اینگونه سهم آزمون دوره دکتری ۵۰ درصد، سهم سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد و سهم مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد شد.
بیشتر بخوانید:
پرداخت حقوق دانشجویان دکتری به کجا رسید؟
آزمونهای ارشد و دکتری در سالهای آینده تغییر میکند/ تدوین مکانیسمهای اجرایی کنکور ۱۴۰۲
بلاتکلیفی نمره حدنصاب
در میانه این مناقشات موضوع تعیین نمره حدنصاب نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است و ستاد نقشه جامع علمی کشور بر اساس مصوبه این اختیار را به دانشگاهها واگذار کرد. به گفته فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور این تغییر بر اساس مصوبه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور که در ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و دانشگاهها میتوانستند برای مرحله دوم آزمون دکتری نمره حدنصاب تعیین کنند.
اما مدتی بعد دیوان عدالت اداری تعیین نمره حدنصاب از سوی دانشگاهها را ابطال کرد و این اختیار از دانشگاهها گرفته شد با این حال همچنان دانشگاهیان قانع نشدهاند که نمیتوانند نمره حدنصاب را تعیین کنند. ابوالفضل واحدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت به خبرنگار آنا میگوید: «دانشگاهها برای تضمین کیفیت دانشجویان دوره دکتری بر تعیین نمره حدنصاب اصرار دارند چراکه دانشجویان دوره دکتری بهنوعی همکار اساتید در پروژههای تحقیقاتی هستند به همین دلیل اساتید میخواهند بهترین افراد را انتخاب کنند.»
چرایی تغییر آزمون دوره دکتری از زبان دانشجویان و داوطلبان
با وجود همه این ماجراها همچنان چگونگی برگزاری آزمون دکتری مورد بحث است و داوطلبان و دانشگاهها مدام تغییر در این آزمون را مطالبه میکنند.
رضا احمدی که هماکنون در دوره دکتری مشغول به تحصیل است، شیوه کنونی پذیرش در دوره دکتری را ناکارآمد میداند و عنوان میکند: «بسیاری از همکلاسیهای بنده فقط وارد این دوره شدهاند که مدرکی بگیرند و همه چیز تمام شود. در حالی که حداقل در دوره دکتری نباید چنین رویکردی داشت و باید با هدفی خاصی وارد این دوره شد چراکه دوره دکتری مانند دوره کارشناسی نیست که دانشجویان هنوز ندانند میخواهند چه کنند و فقط برای دریافت مدرک و یافتن کار از این طریق، تحصیل کنند.»
نفیسه غلام پور داوطلب دوره دکتری که سال گذشته نتوانسته در این دوره پذیرفته شود به خبرنگار آنا میگوید: «سال گذشته در چند دانشگاه دعوت به مصاحبه شدم، اما هر یک از دانشگاهها روش خود را برای انجام مصاحبه داشت، برخی از دانشگاهها هم فقط به دانشگاه دورههای قبلی تحصیلی توجه میکنند یا از دانشگاه خود دانشجو میپذیرند. به همین دلیل به نظرم لازم است که شیوه فعلی اصلاح شود.»
اما این در حالی است که همچنان باید منتظر تغییرات در آزمون دکتری بود. به گفته منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکتری ساماندهی خواهد شد.
بر اساس اعلام کبگانیان؛ قرار شده که دانشگاهها طرحی را برای آزمون دوره دکتری آماده کند و به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارسال کند تا راهحل جامعی درباره این آزمون اندیشیده شود.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/