دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1400 - 00:20
آنا گزارش می‌دهد؛

چگونگی ادامه روند آموزش در پساکرونای دانشگاه آزاد اسلامی

با تسریع واکسیناسیون بارقه‌های امید برای بازگشت به شرایط عادی و رسیدن به زمان پساکرونا افزایش پیدا کرده است به همین دلیل بسیاری از دانشگاه‌ها در حال برنامه‌ریزی برای این دوران هستند.
کد خبر : 611684
انتخاب رشته

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ از حدود ۲ سال پیش که دانشجویان با آموزش‌های حضوری خداحافظی کرده‌اند، آموزش مجازی برای جا نماندن از تحصیل در دستور کار قرار گرفت، در آن زمان هیچ گاه تصور نمی‌شد که روزی آموزش مجازی تا حد کنونی توسعه پیدا کند که به جزئی جدانشدنی از آموزش تبدیل شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً همه دانشگاه‌ها قصد دارند با پایان کرونا بخشی از آموزش‌ها را به‌صورت مجازی حفظ کنند.


دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی کشور که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری را در خود جای داده، قصد دارد قسمتی از آموزش‌ها را به صورت مجازی و بخشی را به صورت حضوری پیش ببرد.


به گفته محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ «دانشجویان مقاطع کارشناسی و کاردانی مهر و آبان را مجازی آموزش خواهند دید و از آذرماه کلاس‌ها حضوری برگزار خواهد شد.»


عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی آموزش را محور پیشرفت، توسعه و شکل‌دهنده شاکله و قوام هر ملت می‌داند و تصریح می‌کند: «اگر یادگیری کاربردی نباشد، جوان در فضای مجازی متوقف می‌شود. باید بین فضای فیزیکی و فضای سایبری ارتباط برقرار کنیم و ارائه آموزش‌ها باید فایده‌محور و بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشد. امروز نمی‌توان آموزشی ارائه داد که افزاینده اقبال اجتماعی به دانشگاه نباشد.»


طهرانچی خاطرنشان می‌کند: «دانشگاه باید شاخص‌های کار آمادگی و مهارت‌های موردنیاز در جهان فیزیکی و سایبری را به دانشجو ارائه کند. مهارت در شاد بودن و شاد ماندن، مهارت زندگی اجتماعی، کارهای گروهی، تعاملات گسترده و... از آموزش نشئت می‌گیرد. آموزش امروز نیازمند تغییر ماهیت است و اگر آماده نباشیم و چرخش تحول‌آفرین انجام ندهیم، سال دیگر شاهد قهر تعداد بیشتری از جوانان برای ورود به دانشگاه‌های کشور خواهیم بود.»


در این راستا عزیز نجف‌پور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی با استقبال از تسریع واکسیناسیون در دولت جدید، به خبرنگار آنا می‌گوید: «امیدواریم تا دو یا سه ماه آینده واکسیناسیون تا حد زیادی انجام شود و کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود.»


وی وضعیت برگزاری کلاس دانشجویان در ابتدای ترم را به صورت مجازی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «در دو سامانه وادانا و دان کلاس‌های دانشجویان برگزار می‌شود و هیچ مشکلی برای برگزاری کلاس‌ها وجود ندارد.»


حفظ آموزش مجازی به میزان ۴۰ درصد دروس


به گفته نجف‌پور؛ «قرار است در صورت بازگشت دانشجویان آموزش‌ها به دو بخش مجازی و حضوری تقسیم شود و بر این اساس حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آموزش‌ها مجازی خواهد بود و بقیه حضوری برگزار می‌شوند. وی برگزاری کلاس‌ها به این شیوه را دارای مزیت می‌داند و گواه آن را نتایج نظرسنجی از دانشجویان و والدین عنوان می‌کند. بر مبنای اعلام نجف پور؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به ادامه آموزش‌های مجازی تمایل دارند و نزدیک به ۵۰ درصد والدین دانش آموزان در مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی مایلند که آموزش‌ها به صورت مجازی ادامه پیدا کند.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی عنوان می‌کند: این در حالی است که نتایج نظرسنجی مشخص می‌کند که دانشجویان کیفیت آموزش مجازی کمی ضعیف‌تر از آموزش حضوری می‌دانند. وی علت اقبال دانشجویان با وجود این پارادوکس را افزایش بهره‌وری می‌داند و معتقد است: «دانشجویان به دلیل بهره‌وری در وقت علاقه دارند که آموزش مجازی ادامه پیدا کند.»


وی وعده می‌دهد: «تلاش می‌کنیم کیفیت آموزش مجازی آنلاین و آفلاین را ارتقا دهیم و آموزش ترکیبی مجازی و حضوری را در دستور کار داریم.» وی امیدوار است که با تنوع روش‌های آموزشی ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری به دست آید.


همانطور که عنوان شد دانشگاه آزاد اسلامی در همه مقاطع تحصیلی اعم از کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد حال با تصمیم دانشگاه برای حفظ بخشی از آموزش مجازی در دوران پساکرونا، این سوال مطرح می‌شود که قرار است آموزش مجازی در کدام یک از مقاطع تحصیلی باقی بماند؟ نجف پور در این زمینه به خبرنگار آنا می‌گوید: «هنوز تصمیم جدی درباره میزان آموزش مجازی و چگونگی ادامه آن در مقاطع تحصیلی گرفته نشده است، در صورت تصمیم‌گیری در این موارد به اطلاع دانشجویان خواهیم رساند.»




بیشتر بخوانید:


لزوم مواجهه فعال با تحولات اجتماعی و فناورانه در حوزه آموزش/ باید نظام مربی‌محوری را در محیط آموزشی و تربیتی زنده کنیم


نیمسال اول تحصیلی در دانشگاه‌ها چگونه برگزار می‌شود؟




ادامه آموزش مجازی در سایر دانشگاه‌های کشور


در این اظهارات مسئولان وزارت علوم به عنوان متولی سایر دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد که قرار است آموزش مجازی در این دانشگاه‌ها نیز ادامه پیدا کند. علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم آموزش الکترونیکی را دستاورد بزرگی برای آموزش عالی کشور می‌داند و معتقد است: «آموزش الکترونیکی یکی از مصادیق تبدیل تهدید به فرصت است، یعنی تهدید کرونا به فرصت ارتقای فناوری در آموزش جامعه دانشگاهی تبدیل شده است.»


خاکی صدیق زیرساخت‌های ایجاد شده برای آموزش کشور را در کشور مناسب ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: «اساتید عمدتاً بر این فضا و نرم‌افزارهای مربوطه تسلط پیدا کرده‌اند، با توجه به گذشته ۱۹ ماه از شیوع کرونا، نباید شاهد آموزش آفلاین و ارسال فایل پی. دی. اف برای دانشجویان باشیم و لذا باید بتوانیم از مزایای آموزش الکترونیکی و محدود نبودن به زمان و مکان استفاده کنیم و آموزش آنلاین را داشته باشیم.»


اقبال دانشجویان و اساتید از آموزش مجازی باعث شده که نظرسنجی‌های متعددی در این زمینه صورت گیرد. طی سال گذشته سه دوره نظرسنجی انجام شده است، به گفته معاون آموزش وزارت علوم در این زمینه؛ «به‌زودی ارزیابی دقیق‌تری در دستور کار وزارت علوم قرار می‌گیرد تا بتوان در پساکرونا و بحران‌های آتی نیز فرمان آموزش الکترونیکی را در دست داشت و دانشگاه‌ها بتوانند بر اساس جایگاه خود در این ارزیابی دانشجوی الکترونیکی داخلی و بین‌المللی پذیرش کنند و دوره‌های جدید را داشته باشند.»


معاون آموزشی وزارت علوم می‌گوید: «حتی در شرایط طبیعی بعد از کرونا نباید دستاورد بزرگ آموزش الکترونیکی را از دست بدهیم، اکنون زیرساخت‌ها ایجاد شده و تجربیات فراوانی را کسب کردیم و لذا باید به سمت آموزش ترکیبی برویم، یعنی نه آموزش الکترونیکی جای آموزش حضوری را بگیرد و نه آموزش حضوری آموزش الکترونیکی را تعطیل کند و بناست از مزایای هر دو روش برای ارتقای فناوری آموزش استفاده کنیم و کیفیت دانشگاه‌ها را بالا ببریم.»


در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت نیز قرار است آموزش‌ها به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری ادامه پیدا کند. به گفته ابوالفضل میرباقری فرد، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ «آموزش دانشجویان امسال به‌صورت ترکیبی اعم از حضوری و مجازی با ارجحیت آموزش‌های حضوری است.»


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
شههروند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
۵
سلام وخسته نباشید این امار روزانه مبتلایان کرونا. بالای 13 و14 هزارنفر را جناب وزیر. بهداشت مشاهد ه ولمس نمی کنند متاسفانه از زمان انتصاب درخصوص لغو بدون کارشناسی و جلب نظر متخصصان علم بیو لوژی اعلام می کند دانشگا ها از 15 مهر ومدارس ازابان حضوری خواهد بود جناب وزیر محترم مردم والله خسته هستند از این کرونای منحوس و.....اجازه بدهید این ترم اول هم کلاسها وامتحانات مجازی باشد انشالله ازترم دوم. درصورت ارام شدن وضعیت بیماری هرکار وطرحی داشتید عملیاتی کنید باتوجه به اینکه اکثر دانشجویان شهرستانی در شهرهای دیگر خوابگاه نمی دهند و جا برای ماندن ندارند و گرانی منزل اجاره ی هم و...از توان خانواده نمی اید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶
۱
باید فکر دانشجویانی که مسافت شهرشون با دانشگاه کمه و هر روز رفت و آمد دارن و مجبورند سوار تاکسی یا اتوبوس بشن را هم بکنید
هلدینگ شایسته