دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1394 - 09:49

یادداشت ظریف در نیویورک‌تایمز: عربستان در بیشتر عملیات‌های تروریستی نقش دارد/ تحمل یک‌طرفه ایران دوام ندارد

وزیر امورخارجه کشورمان در یادداشتی برای روزنامه نیویورک‌تایمز به تشریح ابعاد مختلف نقش غیرسازنده عربستان سعودی در تعاملات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.
کد خبر : 60823

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرآنلاین، ترجمه متن انگلیسی یادداشت وزیر امورخارجه کشورمان محمدجواد ظریف به این شرح است:


جهان به‌زودی اجرای توافق تاریخی برای حل بحرانی غیر ضروری (گرچه خطرناک) درباره برنامه هسته‌ای ایران را گرامی خواهد داشت. همگی امیدوار بودیم (و کماکان باور داریم) که حل موضوع هسته‌ای، امکان تمرکز مجدد بر چالش جدی افراط‌گرایی که کل منطقه و جهان را به ورطه نابودی کشانده است، فراهم کند.


رئیس‌جمهوری روحانی، به دفعات اعلام کرده‌اند که اولویت اصلی سیاست خارجی ایران عبارت است از دوستی با همسایگان، صلح و ثبات در منطقه و همکاری جهانی، به‌ویژه در مبارزه با افراطی گری. در مهر 1392، فقط یک ماه بعد از روی کار آمدن دولت جدید، وی ابتکاری را باعنوان جهان علیه خشونت و افراطی‌گری (WAVE) اعلام کرد. این ابتکار در مجمع عمومی ملل متحد با اجماع تصویب شد و امیدی را برای ایجاد تلاشی جهانی دور اندیشانه برای مبارزه با تروریسم ایجاد کرد.


عربستان سعودی نگران است که با کنار رفتن پرده بهانه‌جویی‌های هسته‌ای، تهدید جهانی واقعی، یعنی نقش فعال این کشور در پشتیبانی از افراط‌گرایی خشن نمایان شود

متاسفانه برخی کشورها می‌کوشند از تعامل سازنده جلوگیری کنند. بلافاصله بعد از امضای توافق موقت هسته‌ای در آذر 1392، عربستان سعودی که از فروریختن دیوار ایران‌هراسی به وحشت افتاده بود، همه امکانات خود را برای به شکست کشاندن این توافق بسیج کرد. امروز، شواهدی در دست است که برخی افراد در ریاض، نه تنها به تلاش‌هایشان برای جلوگیری از عادی‌شدن اوضاع ادامه می‌دهند، بلکه مصمم هستند که کل منطقه را به سوی تقابل بکشانند.


عربستان سعودی نگران است که با کنار رفتن پرده بهانه‌جویی‌های هسته‌ای، تهدید جهانی واقعی، یعنی نقش فعال این کشور در پشتیبانی از افراط‌گرایی خشن نمایان شود. جلوه‌های توحش و بربریت آشکار است. در خانه، جلادان دولتی با شمشیر گردن می‌زنند (مشابه اعدام اخیر 47 زندانی در یک روز شامل یک عالم محبوب مذهبی که عمر خود را وقف ترویج دفاع مسالمت‌آمیز از حقوق مدنی کرده بود)، در خارج هم، مردان نقاب‌دار سرها را با چاقو از بدن جدا می‌کنند.
فراموش نکنیم که عاملان بسیاری از اقدامات تروریستی، از واقعه دهشتناک 11 سپتامبر گرفته تا تیراندازی در سن برناردینو و دیگر صحنه‌های توحش افراطی در این فاصله و تقریبا همه اعضای گروه‌های افراطی همچون القاعده و جبهه‌النصره، یا از اتباع سعودی هستند و یا به‌وسیله عوام‌فریبانی که به پشتوانه دلارهای نفتی دهه هاست پیام‌های ضد اسلامی نفرت و فرقه‌گرایی را ترویج می‌کنند، شست‌وشوی مغزی شده‌اند.


راهبرد فعلی سعودی‌ها خارج کردن توافق هسته‌ای از مسیر خود (و همین‌طور تداوم) و حتی وخیم‌تر کردن تنش‌ها در منطقه با استفاده از سه مولفه است: فشار به غرب، دامن زدن به بی‌ثباتی منطقه‌ای با ادامه جنگ در یمن و حمایت از افراط‌گرایی و تحریک مستقیم ایران. تجاوز نظامی ریاض در یمن و حمایت آن از افراطی‌گری اموری واضح و آشکار هستند. ولی اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران، هیچ‌گاه به سرخط رسانه‌های بین‌المللی تبدیل نشده است، زیرا خویشتن‌داری صبورانه ما مانع از آن تبدیل آن به بحران شده است.


دولت ایران در بالاترین سطوح قاطعانه تعرض 12 دی به سفارت و کنسولگری سعودی را محکوم و امنیت دیپلمات‌های عربستان را تضمین کرد. ما اقدامات فوری برای کمک به بازگشت نظم به مجموعه دیپلماتیک عربستان را فراهم کرد و بر عزم جدی خود برای مجازات همه مهاجمان تاکید کرده‌ایم. ما همچنین اقدامات انضباطی درباره کسانی که در انجام وظایف خود در حفاظت از این مکان‌ها قصور کرده‌اند، اعمال کردیم و همچنین تحقیق و تفحصی داخلی برای جلوگیری از تکرار جنین حوادثی در آینده را آغاز کرده‌ایم.


ایران با اطمینان از قدرت خود، اقدام تلافی‌جویانه‌ای علیه عربستان سعودی انجام نداده است و از قطع (و یا حتی کاهش سطح) روابط دیپلماتیک خود با این کشور خودداری کرده بود. پاسخ ما تاکنون همراه با خویشتن‌داری بوده است، ولی صبر و تحمل یک‌طرفه دوام ندارد

در مقابل، دولت سعودی و عمال آن، در سه سال گذشته تاسیسات دیپلماتیک ایران در یمن، لبنان و پاکستان را به‌طور مستقیم هدف قرار داده‌اند (که منجر به کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی و افراد محلی شده است). موارد دیگری از اقدامات تحریک‌آمیز نیز وجود دارند. زائران ایرانی هدف آزارهای سازمان یافته بوده‌اند در موردی، دو مامور پلیس عربستان به دو پسر جوان ایرانی در جده تعرض کردند که باعث برانگیخته شدن خشم عمومی شد. همچنین، اهمال سعودی‌ها در فاجعه منا به کشته شدن 464 نفر زائر ایرانی در مراسم حج اخیر انجامید. علاوه بر این، مقام‌های سعودی، چندین روز از پاسخ به درخواست‌های مکرر خانواده‌های قربانیان و دولت ایران برای دسترسی و بازگرداندن پیکرهای قربانیان خودداری کردند.


علاوه بر این، خطیبان دولتی در عربستان سعودی به‌عنوان یک رویه به نفرت‌پراکنی نه فقط علیه ایران، بلکه علیه همه شیعیان مشغول هستند. اقدام منفور گردن زدن اخیر شیخ نمر نمر، با فاصله کوتاهی بعد از نطق نفرت‌پراکنانه خطیبی در مسجدالحرام علیه شیعیان انجام شد که در اوایل سال 94 در خطبه دیگری گفته بود: «مخالفت ما با شیعه و عملیات انتحاری ما علیه آن‌ها تا زمانی که روی زمین هستند، از بین نخواهد رفت.»


با وجود این موضوعات، ایران با اطمینان از قدرت خود، اقدام تلافی‌جویانه‌ای علیه عربستان سعودی انجام نداده است و از قطع (و یا حتی کاهش سطح) روابط دیپلماتیک خود با این کشور خودداری کرده بود. پاسخ ما تاکنون همراه با خویشتن‌داری بوده است، ولی صبر و تحمل یک‌طرفه دوام ندارد.


ایران تمایلی به افزایش تنش در منطقه ندارد. ما باید برای مقابله با تهدید افراطیون متحد باشیم. رئیس‌جمهوری و اینجانب، از نخستین روزهای پس از انتخاب وی، چه به صورت عمومی و چه خصوصی، آمادگی خود را برای گفت‌وگو، گسترش آرامش و مبارزه با افراطی‌گری بی ثبات کننده اعلام کرده‌ایم، ولی این سخن در عربستان به گوش‌هایی ناشنوا برخورده است.


سران سعودی می‌بایست یک انتخاب انجام دهند: آن‌ها می‌توانند به حمایت از افراط‌گرایان و اشاعه نفرت فرقه‌ای ادامه دهند، یا می‌توانند گزینه ایفای نقشی سازنده برای ثبات در منطقه را انتخاب کنند. ما امیدواریم عقلانیت حاکم شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته