دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1400 - 11:48
آذری جهرمی مطرح کرد؛

حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی برای مقابله با تبلیغات فریبنده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات شیوه آگاه‌سازی مردم را دنبال کرده است.
کد خبر : 592217
آذری جهرمی



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، محمد جواد آذری جهرمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری پویش ملی ارتقای آگاهی حقوقی جامعه بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه که پیش از ظهر امروز به صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: از سال گذشته وزارت ارتباطات تلاش برای همکاری گسترده با قوه قضائیه را آغاز و در پی آسیب‌شناسی جرایم رایانه‌ای و کلاهبرداری‌های اینترنتی برآمد. در واقع وزارت ارتباطات به دنبال این است که منبع چنین کلاهبرداری‌هایی را شناسایی و چگونگی روش‌های سرقت از مردم را به قوه قضائیه اعلام کند.


وی افزود: از همان زمان کارگروهی خاص برای پیگیری این موضوع در وزارت ارتباطات تشکیل و پژوهشگاه فناوری اطلاعات در این زمینه نزدیک به ۶ ماه مطالعه انجام داد. طبق بررسی‌های انجام شده بخشی از این مشکلات به سیستم فنی و تعاملات بین‌المللی مرتبط است که از جمله آن می‌توان به تبلیغات فریبنده و خبرهای جعلی اشاره کرد. باتوجه به تحریم‌های ظالمانه رژیم آمریکا که همکاری شرکت‌های فناوری اطلاعات با دولت ایران را محدود کرده است مقابله با چنین تبلیغاتی دشوار بود ولی روش‌هایی مؤثر در این حوزه معرفی شد. یکی از زیرساخت‌های مهم در این حوزه آماده‌سازی بستری تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های ایرانی به جای نرم‌افزارهای غیرایرانی است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: ترویج تبلیغات هوشمند و ایجاد امکانات برای آژانس‌های تبلیغاتی داخلی که بتوانند از بستر فضای مجازی استفاده کنند و ذائقه کاربر ایرانی را به سمت کسب‌وکار خود ببرند از موضوعاتی بود که توسط وزارت ارتباطات پیگیری کرده و خوشبختانه به نتیجه رسیده است و امروز دولت خدمات مطلوبی را به آژانس‌های تبلیغاتی دارای مجوز از وزارت ارشاد ارائه می‌دهد. این شرکت‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های فناوری هوش مصنوعی برای پیدا کردن دقیق مخاطبان خود استفاده کنند. چنین تلاش‌هایی باعث کم اثر شدن فضای تبلیغاتی مبتلا به فساد و دروغ هم می‌شود.


آذری جهرمی عنوان کرد: مسئولیت مهم دیگر در همین زمینه افزایش آگاهی‌های عمومی است. فضای مجازی فضایی است که مخاطبان در برابر انبوهی از اطلاعات قرار دارند و یکی از وظایف وزارت ارتباطات اطلاع‌رسانی در خصوص صحیح یا جعلی بودن اطلاعات موجود در فضای مجازی است. به عنوان مثال در خصوص بیماری کرونا هر روز اطلاعاتی در مورد دارویی خاص منتشر می‌شد و برخی اعلام می‌کردند فلال دارو برای درمان این بیماری مفید است و در این زمینه استفاده گسترده‌ای از فضای مجازی می‌شد. حال این که باید از انتشار گسترده چنین اطلاعاتی در فضای مجازی جلوگیری شود و مردم نسبت به مراجع خبری قابل اعتماد شناخت داشته باشند. یعنی به جای مسدودسازی و ایجاد محدودیت در فضای مجازی راهکار آگاه‌سازی دنبال شد.


وی خاطرنشان کرد: گزارش‌ چالش‌های موجود در فضای مجازی و اقدامات انجام شده از سوی وزارت ارتباطات به قوه قضائیه داده شد. مسئولان این قوه نیز به سرعت همکاری با وزارت ارتباطات همکاری در این زمینه را آغاز کرده و جلسات متعددی برگزار شد و نتیجه آن تبدیل به تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه شده است. در حال حاضر مجری اصلی این تفاهم‌نامه اپراتورها هستند و در صورت لزوم سازمان تنظیم مقررات سایر شرکت‌های فناوری اطلاعات را نیز ملزم به همکاری می‌کند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بر اثر امضای این تفاهم‌نامه و با همکاری و همدلی که بین دولت و دستگاه‌ قضایی و توسعه دهندگان عرصه فناوری اطلاعات به وجود آمده است با بسترهایی که باعث ترویج جرم و کلاهبرداری از مردم می‌شود مقابله شده و چنین جرایمی کاهش پیدا می‌کند. در این تفاهم‌نامه به موضوع آموزش قضات نیز اشاره شده تا این افراد دانش کافی برای بررسی پرونده‌های مرتبط با شرکت‌های فناوری اطلاعات را داشته باشند. انتظار می‌رود همانطور که در سند توسعه شبکه ملی اطلاعات اشاره شده که سالانه ۳۰ درصد از جرائم رایانه‌ای کاهش پیدا کند با این تفاهم‌نامه به چنین هدفی برسیم. در نهایت مردم در فضای مجازی امن فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.


انتهای پیام/۴۱۴۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب