دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1400 - 00:10
معاون دادستان کل کشور در گفت‌وگو با آنا:

بخش عمده‌ای از قاچاق کالا از طریق مبادی رسمی صورت می‌گیرد

معاون قضائی دادستان کل کشور می‌گوید، بخشی از قاچاق کالا از طریق مبادی رسمی صورت می‌گیرد که به دلیل بداظهاری‌‎ها، اغماض‌ها و چشم‌بستن‌های غیرقانونی است.
کد خبر : 591758
سعید عمرانی



به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی گزارش این کمیسیون در مورد ریشه‌های ناکارآمدی در مبارزه با قاچاق را قرائت کرد. مهدی طغیانی ضمن ارائه این گزارش گفت که بیش از ۹۵ درصد کالاهای قاچاق در قالب رویه‌های رسمی از مبادی رسمی وارد ایران می‌‎شود.


در واکنش به این خبر سعید عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا، با اشاره به اقدامات قوه قضائیه در مورد مبارزه با قاچاق کالا گفت: در حال حاضر همه دادستان‌ها در سراسر کشور پای کار نظارت بر مبادی ورود و خروج هستند. البته معتقدم که بخشی از قاچاق کالا که از طریق مبادی رسمی صورت می‌گیرد، به دلیل بداظهاری‌‎ها، اغماض‌ها و چشم‌بستن‌های غیرقانونی است. لذا به دنبال این هستیم که ورود و خروج کالا از طریق مبادی رسمی شفاف شود.


معاون قضائی دادستان کل کشور افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار کانتینر در یکی از شهرها به عنوان متروکه و قاچاق در اختیار دولت قرار گرفته است. یک نمونه از بد اظهاری‌ها این است که طرف اظهار می‎‌کند قاب موبایل وارد کرده اما در عمل متوجه می‌شویم جنس دیگری وارد کرده است، در جریان نمونه‌ای از این بداظهاری‌ها فقط تفاوت هزینه عوارض گزارشی که خود فرد در مورد نوع کالای وارداتی ارائه کرده بود با گزارش واقعی، ۱۷ میلیارد تومان بود. البته از این قبیل موارد بسیار زیاد است.


عمرانی با تاکید بر اینکه شفاف‌سازی، راه اصلی مبارزه با فساد است، تصریح کرد: در حال حاضر سعی بر این داریم که به سمت شفاف‌سازی حرکت ‌کنیم و در این امر تا جایی پیش برویم که مطلع شویم، در آینده قرار است، چه باری در کجا تخلیه شود و توسط کدام بنگاه و باربری با چه ماشینی حمل می‌شود و پیگیری کنیم که این بار کجا رفته و در کجا مصرف شده است. البته به منظور مبارزه با قاچاق کار گروه جهادی را تشکیل دادیم.


این مقام قضائی با اشاره به کافی نبودن نظارت‌ها برای مقابله با قاچاق کالا خاطرنشان کرد: در امر مبارزه با قاچاق کالا، نظارت صورت گرفته اما کافی نبوده است زیرا نظارت زمانی کافی است که متوجه شویم قاچاق وجود ندارد اما وقتی مشاهده می‌کنیم قاچاق وجود دارد باید نظارت‌ها را افزایش دهیم. البته نسبت به گذشته در این حوزه بسیار کار شده اما بسیاری از کارها بر روی زمین مانده است. بنابراین تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به نقطه مطلوب استفاده کنیم.


عمرانی در پایان یادآور شد: لازم به ذکر است حجم قاچاق کالا نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده اما هنوز کار زیاد است. در حال حاضر هر سه قوه مستعد همکاری در مسیر مبارزه با قاچاق کالا هستند البته حجم قاچاق کالا در کشور قابل قبول نیست لذا در این راه، سکون و رکود آفت است.


انتهای پیام/۴۱۵۸/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته