دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جریمه سنگین در انتظار باشگاه پرسپولیس

ضعف مدیریت سابق پرسپولیس محکومیتی میلیاردی را پیش روی این باشگاه گذاشته است.
کد خبر : 590919
آرم پرسپولیس

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری آنا، شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان تهران با اعلام اینکه پرسپولیس در سال ۱۳۹۳ و در شرایطی که قرارداد اسپانسری ۵ ساله با شرکت صدرا سیستم داشته مبادرت به انعقاد قرارداد مشابه با شرکت بهنام پیشرو کیش نموده، حکم به بطلان قرارداد این باشگاه و شرکت بهنام پیشرو داد.


ماجرا از آنجایی شروع شد که در سال ۹۳ امیر خادم معاون وقت وزارت ورزش، اسپانسری ۳۰ میلیاردی را به‌عنوان کارگزار پرسپولیس معرفی نمود. شرکت بهنام پیشرو کیش متعلق به نادر گلرخسار و پدر وی تقی گلرخسار بود که کارگزار پرسپولیس شد. ۵ روز پس از انعقاد قرارداد، بهنام پیشرو متوجه شد نمی‌تواند با هیچ اسپانسری قرارداد ببندد زیرا از قبل مشابه همین قرارداد به صورت ۵ ساله با شرکت صدرا سیستم منعقد شده و این شرکت سراغ همه اسپانسرها می‌رفت و خود را کارگزار رسمی باشگاه معرفی می‌کرد. بهنام پیشرو جلسات متعددی با پرسپولیس برگزار کرد تا این معضل رفع شود. در سه ماهی که فعالیت داشت حدود ۱۲ میلیارد تومان هم پرداخت کرد به این امید که بتواند فعالیت کند ولی نه تنها معضل آنها رفع نشد که کار بدتر هم شد. آنها از پرداخت یکی از چک‌ها خودداری نمودند و حمیدرضا سیاسی مدیرعامل وقت پرسپولیس هم قرارداد آنها را فسخ کرد و کار بالا گرفت. کارگزار عوض شد و طرفین راهی دادگاه شدند.


دادگاه بدوی حمیدرضا سیاسی را تبرئه نمود اما در دادگاه تجدید نظر، سیاسی به اتهام انتقال مال غیر محکوم شد. بهنام پیشرو با همان حکم کیفری، در دادگاه حقوقی طرح دعوی مبنی اعلان بطلان قرارداد کرد. پرونده با وکالت مجید غلام‌زاده وکیل پایه یک دادگستری به شعبه ۱۴۵ دادگاه حقوقی مجتمع قضایی عدالت تهران ارجاع شد و در ماه بهمن، آن شعبه دعوی بهنام پیشرو را رد کرد. کار به دادگاه تجدید نظر کشید. شعبه ۲۵ در چهارم خرداد وقت رسیدگی تعیین کرد و وکلای دو طرف و نادر گلرخسار در جلسه حضور یافتند. حالا رأی صادر شده و دادگاه حکم بر بطلان قرارداد پرسپولیس و بهنام پیشرو داده است. شاید از خود بپرسید بعد از هفت سال، باطل شدن قراردادی که دیگر وجود ندارد چه سودی خواهد داشت؟


وقتی قراردادی به دلیل مستحق للغیر درآمدن (یعنی مالی را که متعلق به دیگری بوده، انتقال داده‌اند) باطل شود اثر آن به قبل از انعقاد برمی‌گردد. بیع فاسد اثری در تملک ندارد و قرارداد کاملاً مردود دانسته می‌شود. ماده ۳۹۱ قانون مدنی می‌گوید: «درصورت مستحق للغیربرآمدن کل یا بعض از مبیع بایع باید ثمن مبیع را مسترد دارد و در صورت جهل مشتری بوجود فساد بایع باید از عهده غرامات وارده بر مشتری نیزبرآید.» یعنی هم پولی که مشتری پرداخت کرده باید مسترد شود و هم غرامت آن پرداخت گردد. غرامت در اینگونه موارد بعضا همان تأخیر تأدیه است که بر مبنای شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی محاسبه می شود یا با نظر کارشناس محاسبه می شود. در این باره اخیرا هیات عمومی دیوان عالی کشور رای صادر کرده است.


بهنام پیشرو با دریافت حکم بطلان قرارداد، حالا اگر دعوی مطالبه و استرداد ثمن را مطرح کند، باشگاه هم ۱۲ میلیارد پرداختی و هم اگر مبنا تأخیر تأدیه باشد جمعا حدود ۶۰ میلیارد تومان را می‌شود، باید پرداخت کند. این شوکی سنگین برای پرسپولیس است که هنوز تاوان عملکرد خادم و سیاسی را باید بدهد.


مجید غلام‌زاده، وکیل شرکت بهنام پیشرو کیش در خصوص حکم صادرشده علیه پرسپولیس توضیحاتی داده که در ادامه می‌خوانید:


به عنوان اولین سئوال بفرمایید که حکم چه زمانی صادر شده است؟


چهارم خرداد در شعبه ۲۵ با حضور مدیرعامل بهنام پیشرو و وکیل پرسپولیس جلسه داشتیم. جلسه طولانی شد و طرفین حرف‌ها و دفاعیات خود را مطرح کردند و حکم روز ۸ خرداد صادر و اکنون ابلاغ شد.


چه اتفاقی بعد از این حکم می‌افتد؟


قاعدتاً ما باید دعوی استرداد ثمن و غرامت را مطرح کنیم ولی هدف اولیه ما توافق و تعامل با پرسپولیس است تا کار به دادگاه و اجراییه نکشد.


چقدر امکان توافق وجود دارد؟


اجازه بدهید من یک نکته را اول عرض کنم. خانواده آقای گلرخسار به‌خصوص حاج تقی گلرخسار به‌شدت پرسپولیسی هستند. مثلاً یک بار در آستانه فینال لیگ قهرمانان آسیا، قرار بود پرونده حقوقی مطرح شود هزینه‌ها هم واریز شده بود که ایشان متوجه شد و اجازه نداد کار شروع شود. می‌گفت در آستانه فینال آسیا حاشیه برای تیم ایجاد نشود. همین حالا در زمان بازی‌های پرسپولیس، وی هر جای دنیا باشد باید کار را تعطیل کند و بازی را ببیند. نادر گلرخسار هم همین شرایط و تعصب را دارد.


به سؤال ما جواب ندادید؟


می‌خواستم بگویم در این شرایط، موکل تمایل به توافق دارد و اگر به دادگاه برود محکومیت پرسپولیس با توجه به حکم صادره فعلی قطعی است. اگر باشگاه مایل به توافق باشد راه برای مذاکره و تعامل باز است. تعاملی که منافع موکل را هم تضییع نکند. به هر حال با وصف علاقه آنها به پرسپولیس، آنها بیزنس‌من هستند و در این سال‌ها هم مادی و هم معنوی ضرر کرده‌اند. مدیرعامل وقت باشگاه به آنها بی احترامی و قرارداد را فسخ کرد و نماینده‌هایشان را به باشگاه راه نداد. اینها را هم باید مدنظر قرار داد.


تا چه زمانی امکان توافق و مذاکره وجود دارد؟


ما اظهارنامه رسمی به باشگاه ارسال می‌کنیم و مدتی مثلاً یک هفته‌ای تعیین خواهیم کرد. اگر در این مدت توافقی حاصل نشد لاجرم به دادگاه خواهیم رفت.


انتهای پیام/۴۰۴۸/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: پرسپولیس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته