پارادوکس گرانی خودرو داخلی و زیان چند میلیاردی جاده مخصوص چیست؟
به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت و تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، صورتهای مالی غولهای جاده مخصوص در بورس از رشد 145 درصدی زیان آنها در سال 99 حکایت دارد این درحالیست که رشد 3 باره قیمت محصولات خودروسازان در 3 فصل ابتدایی سال گذشته با دلیل جلوگیری از انباشت ضرر ناشی از تولید صادر شد ولی آمار ثبت شده در سایت کدال از شکست سیاست اتخاذی سیاست گذار حکایت دارد.
ایران خودرو بزرگترین خودروساز زیانده
شرکت ایران خودرو در سال 99 با فروش 464 هزار و 180 دستگاه از محصولات تولیدی خود 60 هزار و 900 میلیارد تومان درآمد داشته است، این درحالیست که آبی های جاده مخصوص برای تولید محصولات بفروش رفته شان 70 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه کرده اند بنابراین ایران خودرویی ها از محل فروش 9 هزار و 600 میلیارد تومان زیان(اختلاف مبلغ فروش با مبلغ بهای تمامشده تولید) دیده اند.
زیان ایران خودرو قبل از سال گذشته حدود 21 هزار و 200 میلیارد بوده که با ضرر سال 99 (9 هزار و 600 میلیارد تومان) به 30 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است.
جزئیات زیان تولید نارنجیهای جاده مخصوص
شرکت خودروسازی سایپا سال گذشته از محل فروش 296 هزار و 187 دستگاه، 32 هزار میلیارد و 300 میلیون تومان درآمد کسب کرده است در حالیکه هزینه تولید محصولات بفروش رفته سایپا 34 هزار و 322 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.
بنابراین سال گذشته زیان (اختلاف مبلغ فروش با مبلغ بهای تمامشده تولید) تولید نارنجی های جاده مخصوص حدود هزار و 980 میلیارد تومان بوده است.
جزئیات زیان سومین خودروساز بزرگ کشور
شرکت پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته از محل فروش 93 هزار و 545 دستگاه محصول تولیدی بیش از 530 هزار میلیارد تومان ضرر(اختلاف مبلغ فروش با مبلغ بهای تمامشده تولید) کرده است که با زیان سال های گذشته تولید، مجموع زیان پارس خودرویی ها را به بیش از 2 هزار و 700 میلیارد تومان رسانده است.
راهکارهای پیش روی دولت سیزدهم برای خودروسازان زیانده
بطور کلی و در مجموع هزینه تمام شده تولیدات 3 خودروساز بزرگ کشور در سال 99 حدود 110 هزار میلیارد بوده در حالیکه درآمد آنها از ناحیه فروش تولیداتشان تنها 97 هزار و 500 میلیارد تومان به ثبت رسیده است بعبارتی به طور متوسط هر خودرویی که عرضه شده، زیان 8 میلیون تومانی برای خودروساز داشته است.
زیاندهی روزافزون و مستمر خودروسازان به عنوان تولیدکننده از یک سو و نارضایتی مردم به عنوان مصرف کننده از کیفیت و قیمت از سوی دیگر چالشی است که از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم به ارث رسیده است و می دوطلبد تا دولت جدید در زمینه افزایش عرضه، ارتقاء کیفیت و خروج دلالان و تقاضای سرمایه ای از بازار خودرو تدبیری بیندیشد.
بیشتر بخوانید:
سعید مدنی مدیرعامل پیشین خودروسازیسایپا دلیل زیان دهی خودروسازان را در اُفت تیراژ تولید آنها می داند و می گوید: به رغم ظرفیت تولید حدود یک میلیون و 800 هزار دستگاه در خطوط تولید سه شرکت ایرانخودرو، سایپا و پارس خودرو، طی سال 99 در مجموع حدود 900 هزار دستگاه خودرو در 3 شرکت خودروساز بزرگ کشور تولید شد.
وی ادامه داد: تمام هزینه های ظرفیت غیرفعال خودروسازان همانند نیروی کار مازاد، استهلاک ماشین آلات و ... به عنوان هزینه اضافی بر بهای تمام شده تولید هر دستگاه خودرو افزوده می شود در حالیکه با فعال کردن تمام ظرفیت تولید هزینه های اضافی حذف شده و بهای تمام شده تولید به نوعی می شکند.
مدیرعامل پیشین سایپا یکی دیگر از دلایل زیان دهی خودروسازان را در افزایش هزینه های ناشی از دور زدن تحریم ها جهت واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودروسازی اعلام کرد و گفت: قطعه سازان به هنگام تحویل قطعات بنا به تغییرات نرخ روز ارز با خودروسازان معامله می کنند و همین موضوع به نوعی منجر به افزایش هزینه تمام شده تولید می شود.
سیاوش غیبی پور کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نوسانات نرخ ارز و اثر آن بر واردات و انحصار تولید در صنعت خودروسازی عوامل موثر بر نابسامانی های موجود در بازار خودرو هستند.
وی ادامه داد: دولت جدید باید با تغییر سیاست ها همانند تغییرات تعرفه ای، آزادسازی واردات خودرو یا بکارگیری روش های جدید خرید و فروش خودرو صنعت خودروسازی را از ورطه سقوط نجات دهد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پیش بینی می شود طی 3 ماه آینده شرایط فعلی در بازار خودرو حاکم شود، تصریح کرد: باید منتظر ماند و سیاست های جدید دولت سیزدهم را در زمینه رفع اَبرچالش های بخش خودرو دید و سپس قضاوت کرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/