کرونا و تغییر در سبک زندگی/ رشد بیسابقه وسایل نقلیه الکتریکی از سال ۲۰۱۹
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، درحالیکه سال گذشته فروش جهانی خودرو به دلیل شیوع کرونا بهشدت تحت تأثیر قرار گرفت، اما وسایل نقلیه الکتریکی (EV) روند رو به رشدی را پشت سر گذاشتند. طبق گزارش آژانس بینالمللی انرژی (IEA)، تعداد وسایل نقلیه ثبتشده در سراسر جهان بهطور گستردهای در سال ۲۰۲۰ گسترش یافته و این روند قرار است در دهه آینده نیز ادامه یابد. بهطورکلی امروزه صنعت خودروسازی تحت تأثیر تولید خودروهای الکتریکی قرار گرفته و بسیاری از کشورها در راستای سیاستهای محیطزیستی و هوای پاک تولید و فروش خودروهای الکتریکی را در دستور کار خود قرار دادهاند. همچنین برخی کشورهای اروپایی در راستای سیاست انرژیهای سبز و مقابله با تغییرات اقلیمی درصدد هستند تا تولید و فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی را تا سال ۲۰۳۰ ممنوع کنند.
در ادامه به پنج نکته در مورد بازار خودروهای الکتریکی که در گزارش «چشمانداز جهانی وسایل نقلیه الکتریکی» آژانس بینالمللی انرژی آورده شده، میپردازیم.
بیشتر بخوانید:
کدام کشورها بیشترین فروش خودروهای برقی را دارند؟
در پایان سال گذشته ۱۱ میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در جادهها وجود داشت
طبق آمار، در پایان سال ۲۰۲۰، ۱۱ میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در جادهها وجود داشت که از این تعداد ۱۰ میلیون آن خودرو بود. پیشبینی میشود که درمجموع سیاستهای انرژی و اقلیمی دولتها، تا پایان دهه جاری تعداد کل خودروها، اتوبوس، وانت و کامیونهای الکتریکی به ۱۴۵ میلیون یا ۷ درصد حملونقل جادهای برسد.
حتی با برنامههای جسورانهتر اقلیمی و اهداف کاهش انتشار Co۲، ممکن است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۳۰ میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در خیابانهای ما وجود داشته باشد (۱۲ درصد از کل حملونقل جادهای). البته موتورسیکلتها و اسکوترها در این آمار ذکر نشدهاند.
بیشتر شدن خرید خودروهای الکتریکی در ایام شیوع کرونا
ثبتنام و خرید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۰ علیرغم کاهش ۱۶ درصدی فروش کلی خودرو در سراسر جهان، ۴۱ درصد افزایش داشته است. همچنین سال گذشته برای این حوزه سالی استثنایی بود، چراکه اروپا برای اولین بار از چین بهعنوان مرکز بازار جهانی خودروهای الکتریکی پیشی گرفت. از ۳ میلیون خودروی الکتریکی فروش رفته در جهان، ثبتنام و خرید در اروپا بیش از دو برابر شد و به ۱.۴ میلیون نفر رسید، درحالیکه در چین به ۱.۲ میلیون نفر بود.
افزایش هزینههای مصرفکنندگان و دولتها برای خرید ماشینهای الکتریکی در سال ۲۰۲۰
افزایش تنوع و تعداد مدلهای اتومبیلهای الکتریکی در بازار به ۳۷۰ مدل و پایین آمدن هزینه باتری باعث شد که در سال ۲۰۲۰ خریداران ۵۰ درصد بیشتر برای اتومبیلهای الکتریکی هزینه کنند، بهطوریکه بازار این خودروها به ۱۲۰ میلیارد دلار رسید.
دولتها نیز با هزینه ۱۴ میلیارد دلاری برای خرید مستقیم و همچنین تخفیف مالیات، مردم را به خرید خودروهای الکتریکی تشویق کردند. قبل از همهگیری، بسیاری از کشورها سیاستهای کلیدیای مانند استانداردهای انتشار CO۲ و بخشنامههای «وسایل نقلیه با انتشار صفر» (ZEV) را تقویت کردند. تا پایان سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۰ کشور یا ممنوعیت فروش اتومبیلهای بنزینی و گازوئیلی را اعلام کردهاند و یا اینکه حکم کردهاند تمام خودروهای جدیدی که بهفروش میرسند باید «انتشار صفر» باشند. (بدون هیچگونه آلودگی)
همچنین برخی از کشورهای اروپایی مشوقهای خرید را افزایش داده و ارتقاء خودروهای الکتریکی را در برنامههای بهبود اقتصادی خود پس از کرونا لحاظ کردهاند.
ثبتنام و خرید اتوبوس و کامیون الکتریکی در بزرگترین بازارهای جهان نیز افزایش یافته است
در سرتاسر چین، اروپا و آمریکای شمالی خرید اتوبوس و کامیون الکتریکی عمدتاً به دلیل اعمال فشارهای ناشی از افزایش انتشار گازهای گلخانهای بر وسایل نقلیه گازوئیلی موجود در شهرها و شهرهایشان بوده است. بهعنوانمثال چین ۲۷ درصد از کل فروش اتوبوسهای برقی را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۰ ثبت و خرید این خودروها در چین ۹ درصد افزایش یافت.
کامیونهای سنگین الکتریکی گرچه در چین راهاندازی شدهاند، اما در حال حاضر تنها حدود ۱ درصد از کل فروش کامیونها در اروپا و ایالاتمتحده را تشکیل میدهند.
پذیرش و استفاده گسترده از خودروهای الکتریکی میتواند میزان انتشار گازهای گلخانهای را به میزان قابلتوجهی کاهش دهد
آژانس بینالمللی انرژی میگوید اتخاذ انبوه خودروهای الکتریکی میتواند تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار گازهای گلخانهای را تحت سیاستهای سبز اعلامشده، بیش از یکسوم کاهش دهد. در صورت تأیید اهداف بلندپروازانه «توسعه پایدار» توسط کشورها، در آن زمان میتوان تا دوسوم انتشار آلودگی را کاهش داد.
راهی دراز برای توسعه و پایداری
درحالیکه پیشرفتهای بزرگی در حوزه تولید و توسعه خودروهای الکتریکی صورت گرفته، اما در حال حاضر خودروهای الکتریکی تنها ۱ درصد از ناوگان جهانی را تشکیل میدهند و موانع قابلتوجهی در مورد استفاده عمده از خودروهای برقی همچنان وجود دارد. زیرساخت شارژ ناکافی یکی از این موانع است. همچنین عدم توسعه وسایل نقلیه الکتریکی در بسیاری از بخشها مانند صنایع سنگین از دیگر موانع محسوب میشود.
علیرغم کاهش هزینههای باتری، افزایش تولید خودرو برای تأمین تقاضا و وعده صرفهجویی در هزینههای سوخت و نگهداری، قیمتهای اولیه برای خرید این نوع خودروها همچنان بالا است و هرکسی توان خرید آنها را ندارد.
ازلحاظ عرضه باتری نیز مشکلاتی وجود دارد. برای مثال تأمین مواد اولیه اغلب در چند کشور درحالتوسعه متمرکز است که اغلب ازنظر سیاسی بیثبات و ازنظر اقتصادی شکننده هستند. همچنین بازیافت این باتریها نیز دشوار است و آنها حاوی مواد خطرناکی هستند.
درمجموع میتوان گفت خودروسازان با سرعت بیشتری به سمت تولید خودروهای الکتریکی میروند و این امر ازلحاظ کاهش گازهای گلخانهای امری مهم و مفید بهحساب میآید. اما زیرساختهای این حوزه باید بیشازپیش توسعه یابد و بستر لازم برای تردد و استفاده از خودروهای الکتریکی مهیا شود.
انتهای پیام/۴۱۱۲/
انتهای پیام/