هوش مصنوعی و بلاکچین مسیر شغلی را دگرگون میکنند/ پیشرفت فناوریهای نوین ارتباطی در کسبوکار
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، فناوری ارتباطات در عرصه تجارت و کسبوکار، صرف نظر از اندازه و مختصات مشاغل، بخشی جداییناپذیر در هر شغلی به حساب میآید. این حوزه در عصر امروز یک عنصر اساسی در هر تجارت است زیرا برقراری ارتباط مداوم با شرکا، شرکتها، کارمندان دورکار و مشتریان بسیار مهم است. گهگاه در کشور شاهد رشد و توسعه سرویسهای جدیدی در عرصه فناوری هستیم که مانند قارچ و بدون تأثیرگذاری چندانی عرضه میشوند اما هدفمند نیستند.
در مقابل، ارائه جدیدترین، بهترین و مطمئنترین فناوریهای ارتباطات تجاری میتواند چالش برانگیز و هزینهبر باشد اما توسعه ارتباطات از راه دور و ارتقای کسبوکار آنلاین و رونق اقتصادی را در پی دارد. در این گزارش به چند روند فناوری ارتباطات تجاری خواهیم پرداخت که باید در کشور بیش از پیش توسعه یابند.
بیشتر بخوانید:
فناوریروباتیک و خدمت به بشر
آیندهنگری با هوش مصنوعی/ هوش مصنوعی با بشر چه میکند؟
ایران و «هوش مصنوعی» + اینفوگرافی
هوش مصنوعی کمک میکند از راه دور در دسترس باشید
هوش مصنوعی مفهوم شناخته شدهای است که نحوه ارتباط مشاغل را تغییر داده است. نوعی از هوش مصنوعی که امروز شاهد رشد و پیشرفت آن هستیم به شدت به تکنیک یادگیری ماشین متکی است. در یادگیری ماشین سیستم باید بتواند اطلاعات جدید را از محیط دریافت کند، آنها را طبقهبندی و پردازش نماید.
ارتباطات هوش مصنوعی در سالهای آینده حداقل ۵۰ درصد از مشاغل ارتباطی انسانی را در سراسر جهان اتوماسیون خواهد کرد. ارتباطات تجاری مبتنی بر هوش مصنوعی سریع، قابل اعتماد است و میتواند رفتار انسان را تقلید کند. نیاز به استفاده از این فناوری به دلیل استفاده از الگوهای ذخیرهشده و ایجاد رابط کاربری خوب و تسهیل امور مشاغل محسوس است.
دستیار دیجیتال شخصی کارتان را آسان میکند
انتشار سرویس گوگل دوپلکس(Google’s Duplex) در کشورمان توجه چندانی را به خود معطوف نکرد و در صدر اخبار قرار نگرفت اما گامی جدید در روند فناوری محسوب میشود. این برنامه میتواند نوبت آرایش مو در یک سالن را برایتان تنظیم کند آن هم بدون اینکه منشی سالن بداند در پای تلفن تنها یک نرمافزار مبتنی بر هوش مصنوعی حضور دارد. استفاده از دستیارهای دیجیتال شخصی خودکار ممکن است اشکالاتی داشته باشد زیرا یک فناوری در حال توسعه است اما از طرف دیگر مطمئناً مزایای خود را دارد. با این وجود شما میتوانید خطای انسانی را از عوامل معمول خارج کنید زیرا نرمافزار، چالشبرانگیزترین کارها را انجام میدهد و هرگز چیزی را فراموش نمیکند یا تأخیر ندارد.
قابل پیشبینی است که به زودی بلاکچین از نظر اهمیت و ارزش به پای هوش مصنوعی برسد.
به کارگیری فرکانسهای با THz بالا برای تسریع ارتباطات
بالاترین پهنای باند مورد استفاده برای ارتباطات در حال حاضر پهنای باند نسل ششم(۶GHz) است. تقریباً بدون استثناء استفاده از نسلهای جدید اینترنت همراه در سراسر جهان با مقاومت نظریهپردازان توطئه روبهرو شده است. خوشبختانه، این دسته از افراد در کشور ما هنوز پایگاه مستحکمی برای جلوگیری از شتاب فناوری ندارند اما ضمناً همچنان زیرساختهای ارتباطی که به ایجاد دستگاههایی با آنتن کوچکتر، مقاومت سیگنالهای بهتر، پایگاههای بیشتر، واکنش بهتر در برابر موانع جوی، هزینههای کمتر و عملکرد بهتر باتری و... میانجامد وجود ندارد. این شبکهها بیش از هر چیزی به شبکههای هوشمند برای مشاغل کمک میکند.
بلاکچین از کتب درسی به کوچهوبازار
این اصطلاح هم مانند هوش مصنوعی از کتابهای درسی و محیطهای پژوهشی خارج شده و نقل هر مجلسی میان مردم عادی شده است. در عین حال با وجود تسلط هوش مصنوعی بر بازار، بلاکچین هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. اما حتی به عنوان یک ایده اولیه، بسیار جذاب است و اکنون در بسیاری از شرکتها برای برقراری ارتباط تجاری ضروری به نظر میرسد. ایده این است که همه دادهها فقط یک مالک دارند. بلاکچین تمام دادههای ارتباطات و معاملات(B۲C، B۲B و...) را در یک پایگاه داده ذخیره میکند. به این ترتیب، اطلاعات کسبوکار دیجیتال به جای کپی شدن، فقط توزیع میشوند. قابل پیشبینی است که به زودی بلاکچین از نظر اهمیت و ارزش به پای هوش مصنوعی برسد.
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده باید رایجتر شود
در حال حاضر واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) صرفاً محدود به بازی یا سرگرمی نیستند. این دو فناوری هر چند در کشورمان چندان جا نیفتادهاند اما راه طولانی را طی کردهاند و میتوانند برای ارتباطات تجاری با مشتریان بالقوه از طریق تورهای بصری چند بعدی مورد استفاده قرار گیرند. البته این مسئله تنها محدود به کشور ما نیست مشاغل مختلف در اقصینقاط جهان با چتباتها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کار میکنند و تنها ۳ درصد از آنها از AR و VR بهره میبرند. به همین دلیل است که باید خلاق بود و چیزی را به مشتریان ارائه کرد که قبلاً هرگز ندیدهاند؛ یک نرمافزار ارتباطی تجاری مبتنی بر VR / AR.
اینترنت اشیاء؛ بیم و امید
اینترنت اشیاء به آرامی در سالهای اخیر به پیشبرد ارتباطات تجاری کمک کرده است. مفهوم اینترنت اشیاء این است که همه دستگاههای دیجیتال (ابزارهای فناوری، دستگاههای همراه و...) را میتوان با کمک اینترنت با استفاده از رسانههایی مانند بلوتوث، وایفای، وایمکس و... به هم متصل کرد. این ادغام کامل به مشاغل کمک کرده است تا در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنند، چه با کارمندان یا شرکای خود و چه با شرکتها و مشتریان. مفهوم جدید M۲M اخیراً به دلیل جمعآوری دادههای مهم برای مشاغل، بر ارتباطات تجاری تأثیر گذاشته است. اینترنت اشیاء مستلزم هزینههای زیرساختی کمابیش قابل توجهی است به همین علت کمتر شرکت خصوصی در کشورمان به سراغ آن رفته است اما انتظار با گذشت زمان این وضعیت تغییر کند.
انتهای پیام/۴۱۶۰
انتهای پیام/