موقعیت جغرافیایی جذاب ایران برای اتصال شبکه اینترنت شرق به غرب
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، علیرضا یاری رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این حوزه تقریباً تمام کشورهای دنیا فعالیت دارند و اگر برای عبور داده متقاضی داشته باشند، سعی میکنند ظرفیتهای اضافی خود را در اختیار سایر اپراتورها قرار دهند.
وی توضیح داد ایران به جهت داشتن منابع بسیار مناسب و شبکه با کیفیت سراسری در سطح کشور به راحتی می تواند سرویس ترانزیت ترافیک داده از کشور را هدایت کند که شامل زیرساختهای وزارت ICT و در حد محدودی شبکه فیبری کنار شبکه انتقال برق و خطوط راه آهن است.
یاری با اشاره به اینکه در این پروژه پتانسیل بازار و نحوه حضور در آن با هدف توسعه سهم بازار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و مدل مناسبی برای ایجاد یک شرکت مستقل برای این کسبوکار ارائه شده است، در خصوص مزیت موقعیت جغرافیای کشور در تأمین ظرفیت ارتباطی میان کشورها گفت: امروزه اتصال به اینترنت و تأمین ظرفیت ارتباطی میان کشورها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از رشد تقاضای زیادی در تمام نقاط دنیا برخوردار است که تاکنون سرمایه گذاری زیادی هم به شکل منطقهای و هم بینالمللی در مسیرهای خشکی و دریایی صورت گرفته است.
وی افزود: ایران به جهت شرایط جغرافیایی که دارد می تواند مسیر جذابی برای اتصال شرق به غرب و همچنین شمال به جنوب کشور باشد که تاکنون هم مورد توجه کشورهای همسایه بوده است.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: این پژوهش ضمن بررسی روند بینالمللی و منطقهای در حوزه تأمین ظرفیت ارتباطی، نسبت به بررسی پتانسیل رقبا و مشتریان منطقه پرداخته شده است.
وی همچنین افزود: این بررسی نشان از تسلط دارندگان پهنای باند در منطقه بوده و حضور محتوا در داخل کشورها باعث شده است تا میزان رشد حجم ترافیکهای مصرفی اینترنت به تدریج رو به کاهش رود. روند رشد بازار ترانزیت در تمامی مسیرها رو به کاهش بوده و علاوه بر آن قیمتهای خدمات ترانزیت در دنیا و تقریباً در همه مسیرها رو به کاهش است که روند رشد میزان درآمد شرکتها از فروش ظرفیت رو به کاهش رفته و سرمایه گذاری و یا ایجاد مزیتهای رقابتی در این کسبوکار را بسیار دشوار نموده است.
یاری گفت: این پروژه با توجه به موضوع بازار و نیازهای مشاهده شده در بخشهای متفاوت مشتریان، به مدلهای نوآورانه در کسبوکار بخش ترانزیت داده پرداخته و ایدههای جدیدی در این حوزه ارائه داده است.
یاری توضیح داد: در این پروژه سعی شده است برای بهرهبرداری از فرصتهای فراوان موجود در کشور، ایجاد مزیت رقابتی مناسب و امکان جذب مشتریان و همچنین کسب سهم بازار مناسب برای کشور جهت راهبردی مناسبی تعیین شود که با امکانسنجی اقتصادی مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است.
انتهای پیام/۴۱۴۴/
انتهای پیام/