دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یک کارشناس معدن: شرایط بازگشت متخصصان معدنی به کشور فراهم شود

یک کارشناس معدن درباره عملکرد کشورهای افغانستان و پاکستان در رابطه با اجاره معادنشان به شرط تحویل با تمام تجهیزات عنوان کرد: ایران نیز می‌تواند این کار را انجام دهد، اما ما نسبت به این کشورها پول نقد بیش‌تری داریم.
کد خبر : 58435

شهرام شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا به دارایی‌های نفتی کشور اشاره کرد و گفت: از آنجا که سرمایه‌های نفت و گاز در ایران وجود دارد، کمی از بالا به سرمایه‌گذاران نگاه می‌کنیم و اولویت خود را فروش این محصولات دانسته و معادن را در مراحل بعد در نظر می‌گیریم.


وی با بیان اینکه وضعیت مالی ایران آنقدرها هم که می‌گویند خوب نیست، افزود: ما معادن بسیار خوب و عالی به همراه نیروی انسانی متخصص این حوزه را در اختیار داریم.


شریعتی ایران را دارای توان تکنولوژیکی در زمینه معدن دانست و اظهار کرد: ایران می‌تواند کارهای معدنی خود را به درستی انجام دهد اما با توجه به شرایط ممکن است چاره‌ای جز ارائه معادن خود به خارجی‌ها برای دریافت تکنولوژی این صنعت نداشته باشد.


وی ادامه داد: ما هزاران نیروی تحصیل کرده و متخصص در کشورهای خارجی داریم که می‌توانند تکنولوژی را با خود به کشور بیاورند و باید شرایط بازگشت آنها فراهم شود.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: این افراد در کشورهای خارجی از کارمندان و مدیران شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ معدنی هستند و با فراهم کردن شرایط بازگشت آنها می‌توانیم تکنولوژی‌های روز دنیا را در اختیار داشته باشیم.


وی به آمایش ملی و منطقه‌ای برای توسعه زیرساخت‌ها در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: باید دید منابع معدنی کشور کجاست و بر اساس آن زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری را فراهم کرد نه اینکه با یک اتفاق کوچک و سلایق شخصی نیروگاه برق تاسیس کرد.


این کارشناس معدن با بیان اینکه باید اولویت مکان‌یابی سرمایه‌گذاری برای بخش‌های مختلف وجود داشته باشد، اظهار کرد: بر اساس این مکان‌یابی‌ها باید زیرساخت‌ها آماده شود اما به نظر نمی‌رسد با شرایط موجود راه به جایی ببریم.


وی تاکید کرد: ما هیچ برنامه‌ای برای معادن خود نداریم و تنها هر چند وقت یک بار طی طرحی پژوهشی از دانشگاه‌ها خواسته می‌شود نقشه راه معادن را معرفی کنند.


شریعتی تصریح کرد: بر همین اساس دانشگاه‌ها هم نقشه راهی را ارائه می‌دهند، اما در نهایت باز هم نقشه راهی که اجرایی باشد برای بخش معادن وجود ندارد.


وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار باید بداند اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت در آن سال چه نوع مواد معدنی است، تاکید کرد: سرمایه‌گذاران بر اساس این اولویت‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشند و سرمایه‌های خود را در قسمت‌های مختلف تقسیم‌بندی کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته