دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هوش مصنوعی پاشنه آشیل آمریکا در برابر چین است

با انتشار گزارش کمیسیون امنیت ملی ایالات متحده در مورد هوش مصنوعی این حقیقت آشکار شده است که آمریکا جایگاهی سست در این زمینه دارد.
کد خبر : 582892
هوش مصنوعی 2

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، با انتشار گزارش کمیسیون امنیت ملی ایالات متحده در مورد هوش مصنوعی این حقیقت آشکار شده است که آمریکا جایگاهی سست در این زمینه دارد. به گفته اریک اشمیت(Eric Schmidt) مدیر اجرایی سابق گوگل، ایالات متحده آمادگیِ دفاع یا رقابت با هوش مصنوعی کشور چین را نخواهد داشت و در عصر هوش مصنوعی از این کشور شکست خواهد خورد. همچنین باب ورک(Bob Work)، معاون سابق وزیر دفاع نیز معتقد است هر چند هوش مصنوعی موضوعی نیست که سیاستمداران و دولت به اندازه بخش خصوصی در این موضوع تبحر داشته باشد،   اما آمریکایی‌ها باید با این مسئله به عنوان یک تهدید جدی مواجه شوند. ورک می‌گوید: «ایالات متحده باید بررسی کند وضعیت بازی چگونه است و به کجا پیش می‌رود؟»


ولادیمیر پوتین مدتی پیش در یک جلسه عمومی اظهار نظر کرده بود کشوری که بر حوزه هوش مصنوعی زودتر از بقیه پیشرفت کند در آینده بر جهان حکمفرما خواهد شد. در حال حاضر جدی‌ترین رقیب در زمینه هوش مصنوعی برای آمریکا، کشور چین است. چینی‌ها به مدت یک دهه بی‌وقفه روی هوش مصنوعی متمرکز شده‌اند و کل رویکرد دولت را بر این اساس تدوین کرده‌اند تا به قدرت برتر جهانی هوش مصنوعی تبدیل شوند. رویکرد تازه چین مبتنی بر تمرکز گسترده بر علوم، فناوری، مهندسی و آموزش ریاضی در تمام سطوح بوده است. اهالی فناوری می‌دانند که یکی از عناصر اصلی تحقق هوش مصنوعی، کلان‌داده است. چین به لطف سیستم اعتبار اجتماعی وضعیت استثنایی را از منظر گردآوری داده برای خود فراهم کرده است.


برخلاف چین که سیاست دولتی را اتخاذ کرده است، گزارش جدید کمیسیون امنیت ملی نشان می‌دهد واشینگتن اساساً رویکرد بازار را اتخاذ کرده است، به این امید که دره سیلیکون و سایر مراکز فناوری فعالیت‌های اساسی را انجام دهند و جایگاه آمریکا را در این بازی حفظ کنند. یکی از بزرگ‌ترین موانع کلان‌داده در این کشور، قوانین حریم خصوصی است که مانع از جمع‌آوری مجموعه‌های عظیم داده برای آزمایش می‌شود و برای مثال سال گذشته فیسبوک مبلغ هنگفتی را سال گذشته به همین علت جریمه شد.


هر چند برخی از آزمایشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های ایالات متحده در تحقیقات هوش مصنوعی مشغول به کار هستند و ارتش در تلاش است هوش مصنوعی را در امور نظامی وارد کند، اما سیستم اقتصادی مبتنی بر سرمایه و بازار آزاد باعث شده است لزوم ورود بخش خصوصی در این حوزه حس شود. تا زمانی که شرکت‌های بزرگ فناوری، دانشگاه‌ها و پنتاگون نتوانند با هم کار کنند رویکرد دولت چین از تلاش‌های ایالات متحده پیشی خواهد گرفت.  


نمونه ای از عدم تناسب در این بحث این واقعیت ژئوپلتیکی آشکار است که بسیاری از ریزتراشه‌های مورد نیاز آمریکا در تایوان تولید می‌شوند که تحت فشار دائمی چین است.


انتهای پیام/۴۱۶۰

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته