دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

منتجب‌نیا: کسانی که از عدالت سخن می‌گویند ابتدا یک آینه مقابل خود بگیرند/ وقتی حکومت از آنِ مردم است، تصمیم‌گیری به جای مردم، تجاوز به حقوق ملت است

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی تأکید کرد: وقتی حکومت از آنِ مردم است، مردم باید انتخاب کنند. کسان دیگری حق تصمیم‌گیری ندارند، اگر این‌گونه باشد به معنای تجاوز به حقوق مردم است. آزادی باید وجود داشته باشد.
کد خبر : 57843

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در همایش هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان که عصر امروز ـ پنج شنبه ـ در کانون توحید تهران برگزار شد، درباره شعار انتخابات اصلاح‌طلبان برای هفتم اسفند با عنوان اخلاق، عدالت، آزادی، گفت: شعار ما در انتخابات آتی در سه محور اخلاق، عدالت و آزادی می‌گنجد یا به تعبیر من آزادی، عدالت و اخلاق. جامعه ما نیاز به هر سه مفهوم دارد.


قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، تعبیر خود را از واژه آزادی این‌گونه بیان کرد: من معتقدم آزادی همزاد طبیعت انسان است و یا آفرینش انسان آفرینش آزادی است. انسان از آزادی آفریده شده است. اگر آزادی نباشد انسان هم نیست و اگر هم انسان آزاد وجود نداشته باشد به معنای نبودن تعلقات و هوای نفس‌های شیطانی است.


منتجب‌نیا گفت: آزادی در جامعه، یک زمانی به مفهوم رد بردگی بود اما الان آزادی به معنای آزادی بیان، فکر و قلم انتخاب در گزینش برای مردم تعریف شده است.


وی گفت: اگر آزادی نباشد، هر چیزی ممکن است کشنده انسان باشد. انسان با هر نوع جبری مخالف است، جبر تاریخ باشد که مارکسیست‌ها اعتقاد دارند یا جبر کلامی؛ هر جبری مخالف انسانیت است. جبر، سلب اختیار و وادار کردن انسان به یک کار است.


منتجب‌نیا گفت: در انتخاب دین هم اکراه نیست و نمی‌توان کسی را با تهدید و زور مجبور کرد کاری را انجام بدهد. پس جبر و اکراه به طور کلی منتفی است. در جامعه باید مردم آزادانه فکر و سخن را انتخاب کنند تا این جامعه، جامعه‌ای در حال رشد و توسعه باشد. این اندیشه غلط است که هر‌چه جامعه بسته‌تر باشد جامعه سالم‌تری خواهیم داشت. این افراد که به این نوع تفکر اعتقاد دارند به کرامت و فکر مردم اعتقاد ندارند.


منتجب‌نیا در ادامه این همایش درباره مفهوم عدالت گفت: هر چیز در جای خودش معنا دارد، هر کس در جای خودش مناسب است و هر کس هم به اندازه استعداد خودش باید در منصبی قرار گیرد. اگر این وضعیت در جامعه باشد دیگر ظلم و ستم وجود نخواهد داشت.


این فعال سیاسی تصریح کرد: آنهایی که از عدالت می‌گویند اول آینه را بردارند و خودشان را در آن ببینند و بگویند آیا این عدالت است؟ عدالت از شخص آزاد، معنا می‌گیرد. کسی که خود عادل نباشد چگونه می‌تواند مجری عدل باشد؟ عدالت از درون و رفتار افراد آغاز می‌شود به خصوص در حکومت و این عدالت گسترش پیدا می‌کند. اگر کسی را در پستی بنشانیم باید شایستگی آن را داشته باشد.


وی تأکید کرد: بزرگترین امانت، سرپرستی جامعه است. واگذاری مسئولیت به افراد نااهل، ظلم فاحش است و سیستم جامعه به هم می‌خورد. عدالت اگر از فرد به جامعه سرایت کند، هیچ کس به کرسی دیگری تکیه نمی‌کند که در خور نباشد. آنچه که درباره عدالت فوق العاده تأکید شده عدالت اربابان قدرت است.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: عدالت در همه زندگی فردی و اجتماعی جاری است ولی نسبت به عدالت حاکمان تأکید بسیاری است. قرآن به حضرت داوود می‌گوید تو حاکم شدی بنابراین حکومتت باید بر اساس حق و عدل باشد.


وی گفت: در انتخابات آتی این معیار عدالت است که باید رعایت شود. عدالت در انتخاب نامزدهای مجلس و خبرگان باید رعایت شود و بعد از آن هم مجلس بر پایه عدالت حرکت کند.


منتجب‌نیا همچنین درباره اصول اخلاقی گفت: مسئله اخلاق و مفاهیم اخلاقی باید فراتر از حقوق فردی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد. در ایام انتخابات و پس از آن به شدت نیازمند مفهوم اخلاق، عدالت و آزادی هستیم. اصلاح‌طلبی یعنی طرفداری از عدالت، آزادی و مبارزه با ظلم و ستم، رعایت مفاهیم اخلاقی و مقابله با بی‌اخلاقی‌ها.


انتهای پیام/

برچسب ها: کانون توحید
ارسال نظر
هلدینگ شایسته