دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1400 - 17:28

چند راهکار برای شناسایی گارانتی‌های تقلبی

گارانتی‌های جعلی با استفاده از چند راهکار قابل تشخیص بوده و می‌توان ضمن به‌کارگیری این راهکارها از خرید کالای تقلبی پرهیز کرد.
کد خبر : 577766
گارانتی

به گزارش خبرنگار گروه فناوری خبرگزاری آنا، مشتریان انواع لوازم الکترونیکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و پوشاک ضمن با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر همواره می‌کوشند کالاهای اصل و دارای گارانتی یا همان خدمات پس‌ از فروش را خریداری کنند اما در این میان همواره سودجویان به دنبال فریب خریداران هستند و با فروش کالای تقلبی به آن‌ها سود کلانی را به‌دست می‌آورند.


شرکت‌های بزرگ و شناخته شده همواره برای محصولات خود خدمات پس از فروش مناسبی در نظر می‌گیرند تا ضمن راضی نگه داشتن مشتریان کنونی افراد بیشتری را متوجه کالاهای تولید خود کنند. معمولاً خریداران کالاهای اصل در هنگام خرید محصول کارت گارانتی را از فروشنده دریافت می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی با نمایندگان مجاز شرکت سازنده تماس گرفته و سرویس مورد نظر خود را درخواست کنند. اگر کارت گارانتی ارائه شده از سوی فروشنده تقلبی باشد دیگر نمی‌توان از خدمات پس از فروش استفاده کرد. در ادامه چند راهکار برای تشخیص گارانتی‌های تقلبی بیان می‌کنیم.


راهکارهایی برای تشخیص گارانتی‌های تقلبی


در هنگام خرید هر کالایی باید به یاد داشته باشیم گارانتی تنها شامل محصولات مورد تأیید شرکت سازنده آن محصول شده و اصولاً کالاهای تقلبی فاقد گارانتی هستند و اگر فروشنده کارت یا رسیدی بابت خدمات پس از فروش ارائه دهد مطمئناً جعلی است. راه‌های شناسایی محصول اصل از تقلبی در اجناس مختلف متفاوت است. سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برای تشخیص کالاهای جعلی به مردم توصیه کرده است هنگام خرید لوازم خانگی و دستگاه‌های الکترونیکی نظیر گوشی‌های هوشمند اصالت وسیله مورد نظر خود را از طریق سامانه irangs.ir و کد دستوری #۷۷۷۷*۴* استعلام بگیرند.


در این سامانه اطلاعاتی نظیر مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتی کننده، نحوه فعال‌سازی گارانتی، شرح کالا، تاریخ شروع گارانتی، تاریخ اعتبار گارانتی، مدت گارانتی و شناسه کالا به خریداران نمایش داده می‌شود. در حال حاضر گروه‌های مختلفی از کالاهای الکترونیکی و محصولات وارداتی در این سامانه ثبت شده و قابل استعلام هستند و قرار است در آینده محصولات بیشتری در فهرست اجناس مورد تأیید سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان قرار گیرد.


برای اطمینان از اصل بودن گوشی‌های هوشمند روش دیگری نیز وجود دارد. در این روش کد IMEI(شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) که روی جعبه و بدنه دستگاه نوشته شده و برای هر گوشی هوشمندی منحصر به فرد است را با ارقامی که پس از شماره‌گیری کد دستوری # ۰۶ #* روی نمایشگر نشان داده می‌شود مقایسه کنید. اگر گوشی مورد استفاده شما اصل باشد کد به نمایش درآمده روی صفحه دستگاه و ارقام نوشته شده روی جعبه نباید تفاوتی باهم داشته باشد.


انتهای پیام/۴۱۴۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته