دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1400 - 23:24
آنا گزارش می‌دهد؛

جنگنده‌های ایرانی که در دهه ۹۰ دچار سانحه شدند

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس تعداد ۲۱۰ خلبان شهید، ۸۹ خلبان جانباز و ۵۲ خلبان آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از افسران ارشد و فرماندهان این یگان بودند.
کد خبر : 577098
هواپیما

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، «قرار بود تحت هر شرایطی سکوت رادیویی در طول عملیات حفظ شود اما بالاخره دوران و کاظمیان به‌ناچار سکوت رادیویی را شکستند. عباس روی رادیو گفت: «ما را زدند!» محمود اسکندری خلبان هواپیمای دوم همراه عباس دوران جواب داد: «عیبی ندارد، ما را هم زدند! پشت سر من ادامه مسیر بدهید.»


دوران جواب داد: «موتور شماره دو من آتش‌گرفته و دیگر نمی‌توانم ادامه بدهم!» اسکندری جواب داد: «نهایت تلاشتان را بکنید و اگر نتوانستید ادامه بدهید بپرید بیرون» اما بعد از این مکالمه دیگر هیچ پاسخی از جانب فانتوم دوران و کاظمیان دریافت نشد.


متن فوق، آخرین مکالمه شهید خلبان عباس دوران پیش از شهادت است و همواره نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره حامی و پشتیبان نظام و انقلاب بودند و شهدای زیادی را در این راه تقدیم کرده‌اند؛ از جمله شهدای خلبان می‌توان به شهیدان سرلشکر عباس بابایی، سرلشکر حسین لشکری، سرلشکر عباس دوران، سرلشکر سید علیرضا یاسینی، سرلشکر مصطفی اردستانی، سرلشکر حسین خلعتبری و سرتیپ جواد فکوری اشاره کرد.


همواره خلبانان ایرانی در طول هشت سال دفاع مقدس از افرادی بودند که نقش بسیاری در پیروزی ایران در این هشت سال داشتند و به گواه اسناد تاریخی، رشادت‌های بسیاری از خود نشان دادند.


نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس تعداد ۲۱۰ خلبان شهید، ۸۹ خلبان جانباز و ۵۲ خلبان آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از افسران ارشد و فرماندهان این یگان بودند.


در دهه ۹۰ شمسی نیز، تاکنون چندین سانحه هوایی برای جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی ارتش رخ‌داده است و جمعی از خلبان و کمک‌خلبان به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند؛ در این گزارش به بخشی از آن حوادث ناگوار اشاره می‌شود.


برپایه پیوست ۱۳ معاهده هواپیمایی کشوری بین‌المللی هر حادثه‌ای که در هنگام استفاده از هواگرد در بین بازه زمانی سوارشدن سرنشینان در مبدأ تا پیاده شدنشان در مقصد بیفتد حادثه هوایی نام دارد و جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی نیز از این حادثه مستثنا نیستند.


در سال ۱۳۹۰، یک جنگنده سوخو-۲۴ در استان فارس و یک هواپیمای نظامی اف-۵ در حین رزمایش فداییان حریم ولایت در تبریز و یک فروند هواپیمای اف-۱۴ نیروی هوایی ارتش در پایگاه ششم شکاری بوشهر دچار سانحه هوایی شدند.




جنگنده سوخو-۲۴



در سال ۱۳۹۱، یک فروند میگ-۲۹ ارتش در نزدیکی ورامین سقوط کرد و خلبان آن به شهادت رسید.


در سال ۱۳۹۲، یک فروند هواپیمای شکاری اف-۴ فانتوم متعلق به پایگاه هفتم شکاری شیراز، یک فروند هواپیمای جنگنده اف-۵ نیروی هوایی ارتش که از پایگاه چهارم شکاری دزفول و یک هواپیمای آموزشی اف-۵ تایگر در شهرستان آبدانان دچار سانحه هوایی شدند.


در سال ۱۳۹۳، یک فروند هواپیمای اف-۴ نیروی هوایی ارتش دچار نقص فنی شد و دو خلبان شهید شدند.




جنگنده اف-۷ 



در سال ۱۳۹۴، یک فروند هواپیمای آموزشی اف-۴ به علت نقص فنی در حوالی یکی از روستاهای منطقه کهیری شهرستان کنارک سقوط کرد و منجر به شهادت خلبان و کمک‌خلبان آن شد.


در سال ۱۳۹۵، یک فروند هواپیمای اف-۷ و یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ دچار سانحه هوایی شدند.


در سال ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز، یک فروند بوئینگ ۷۰۷ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، یک فروند هواپیمای جنگنده شکاری اف-۷، یک فروند جنگنده بمب‌افکن چندمنظوره اف-۴ ئی نیروی هوایی ارتش و فروند میگ ۲۹ ارتش دچار سانحه هوایی شدند.


در جریان حوادث فوق، ده‌ها تن از خلبانان و کمک‌خلبانان نیروی هوایی ارتش به شهادت رسیدند؛ البته تعدادی از جنگنده‌های سانحه دیده، به‌دلیل تلاش خلبانان برای سالم نشاندن این جنگنده‌ها، قابلیت تعمیرات اساسی یا اورهال را دارا هستند.


انتهای پیام/۴۱۶۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته