دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1394 - 13:12
در همایش ملی HSE شهروندی در حوزه سالمندان و معلولان در واحد علوم و تحقیقات مطرح شد:

واحد علوم و تحقیقات تنها دانشگاهی که HSE در حوزه شهروندی را اجرا می‌کند

نخستین همایش ملی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در حوزه شهروندی (HSE سالمندان و معلولان) با حضور جمعی از مسئولان سازمان محیط زیست و شهرداری تهران، دبیر شورای ملی سالمندان، دکتر معصومه آباد عضو شورای شهر تهران و استادان و دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
کد خبر : 57538

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی این واحد در نخستین همایش ملی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در حوزه شهروندی، گفت: در حوزه HSE شهروندی با توجه به گستردگی این حوزه فعالیت‌های گوناگونی را در زمینه‌هایی نظیر ساختمان‌ها، محیط‌های عمومی، حمل و نقل، مراکز تجاری و صنعتی، مراکز معلولین و سالمندان، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و... می‌توان انجام داد.


دکتر مجید عباسپور با بیان اینکه اجرا و استقرار HSE در حوزه‌های معلولین و سالمندان و مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از سوی شهرداری به مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست واحد علوم و تحقیقات واگذار شده است، تصریح کرد: در این ارتباط تیم‌های تحقیقاتی واحد علوم و تحقیقات در مرحله اول به بررسی فعالیت‌های صورت گرفته درکلان شهرهای دنیا و ارزیابی تجارب آن‌ها در این زمنیه پرداختند. همچنین در مرحله دوم به بررسی وضعیت و شرایط موجود سالمندان و معلولین در کلان شهر تهران در چهار منطقه اقدام کردند.


مدیر پروژه HSE سالمندان و معلولین در سطح کلان شهر تهران با توجه به اینکه بررسی‌های صورت گرفته در مرحله دوم به صورت چرخشی در دیگر مناطق تهران اجرا خواهد شد، افزود: تیم اجرایی و تحقیقاتی واحد علوم و تحقیقات پس از شناسایی تمامی مراکز معلولین و سالمندان کلان شهر تهران، اقدام به تهیه چک لیست‌هایی در زمینه HSE این مراکز کردند.


به گفته عباسپور، بحث شناسایی ریسک‌های موجود برای شهروندانی که در این مراکز زندگی می‌کنند، ارزیابی ریسک‌ها و مدیریت ریسک از جمله مواردی است که در این چک لیست‌ها مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته‌اند.


عباسپور: تیم اجرایی و تحقیقاتی واحد علوم و تحقیقات پس از شناسایی تمامی مراکز معلولین و سالمندان کلان شهر تهران، اقدام به تهیه چک لیست‌هایی در زمینه HSE این مراکز کردند

وی افزود: چک لیست‌ها و نتایج و توصیه‌های حاصل از این بررسی‌ها را به شرکت شهر سالم که متولی این مبحث در شهرداری تهران است ارائه کرده تا برای اجرای آنها اقدامات اجرایی لازم صورت گیرد.


وی خاطرنشان کرد: پس از اجرای توصیه‌ها و پیشنهادات مرحله آخر که به آن پایش می‌گویند، به کنترل و بررسی نحوه اجرای توصیه‌ها و نتایج آنها پرداخته می‌شود تا نقایص احتمالی نیز برطرف شود. همزمان با اتمام کار در مراکز سالمندان و معلولین بررسی HSE در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آغاز شده است.


مشاور عالی HSE شرکت شهر سالم و مدیر کل آلودگی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست نیز در این همایش با بیان اینکه در توسعه پایدار برای داشتن حرکتی پایدار در حوزه شهری سه شاخصه اصلی وجود دارد، گفت: شاخص‌های اقتصاد، زیست محیطی و اجتماعی شاخصه‌هایی هستند که پایداری در آن‌ها منجر به حرکتی پایدار در حوزه شهری می‌شود.


مهندس علی اصغر رجبی با ابراز تأسف از تلفات ۱۸۵۰ نفری حوزه ترافیک شهری تصریح کرد: متأسفانه این امر به دلیل عدم وجود ساختار، سازمان و متولی خاصی برای HSE شهری بوده که اساس فعالیت ما برای برطرف کردن این گونه معضلات قرار گرفته است.


رجبی اضافه کرد: بر این اساس HSE ساختمان‌ها و حوزه فرهنگی، ورزش و تفریحی به دانشگاه امیرکبیر، حمل و نقل و مشاغل با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، مدارس و آسیبهای اجتماعی به دانشگاه تهران واگذار شد. همچنین با توجه به وجود دانشکده محیط زیست وانرژی و دانشکده پزشکی در واحد علوم و تحقیقات بخش سالمندان و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به این واحد دانشگاهی واگذار شده است.


دبیر شورای ملی سالمندان نیز در این همایش گفت: از نظر روان‌شناسی محیط شایسته زیستن برای همه، محیطی است که مولفه‌های ذهنی و احساسی و مولفه‌های عملکردی در آن به مناسبت‌ترین شکل فراهم شود.


دکتر وحید براتی افزود: احساس رضایت از زندگی، کم بودن هیجانهای منفی، بیشتر بودن هیجانهای مثبت و مانند آن در حیطه مولفه‌های ذهنی و احساسی قرار دارند، اجازه مشارکت، تحقق اهداف، جامعه‌ای که بتوان در آن برنامه ریزی کرد و... نیز از جمله مولفه‌های عملکردی هستند که در صورت تحقق این دو مولفه، محیطی شایسته زیستن برای همه ایجاد خواهد شد.


وی با طرح این سوال که آیا شرایط برای سالمندان و معلولین نیز مناسب است یا خیر؟ گفت: با نگاهی به بیشتر اماکن تفریحی و ورزشی به راحتی می‌توان فهمید که سالمندان و معلولین از امکانات به مراتب کمتری نسبت به دیگر اقشار جامعه برخودار هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته