دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1400 - 06:22
نخعی:

فرماندهی واحد برای مرزها نداریم

رئیس فراکسیون استان‌های مرزی و مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرماندهی واحد برای برنامه ریزی اقتصادی برای مرزها نداریم، گفت: ببخش‌های مختلفی در مرزها فعال هستند، اما فرماندهی واحد ندارند.
کد خبر : 574238
مصطفی نخعی

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از صداوسیما،   مصطفی نخعی،  رئیس فراکسیون استان‌های مرزی و مرزنشینان در مجلس با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری  شبکه دو سیما با اشاره به اینکه بسیاری از بازارچه‌های مرزی با افغانستان، چندین دهه فعال بودند، افزود: زیرساخت‌های بسیار زیادی فراهم شده است و مردم دو سوی مرز ایران و افغانستان از منافع این بازارچه‌ها استفاده می‌کردند اما حدود ۵ تا ۶ سال است که این بازارچه‌ها به‌صورت یک طرفه از سمت کشور افغانستان، غیرفعال شده است.


وی با اشاره به اینکه منافع کشور افغانستان در این موضوع به‌درستی دیده نشده است، ادامه داد: بازارچه مشترکی با این کشور نداریم و در سفر اخیرمان از طرف مجلس به این کشور، در این باره گفت‌وگو شد.


نخعی افزود: صرفاً در پی صادرات به افغانستان هستیم و منافع آن‌ها را به‌اندازه کافی در بخش‌های مختلف درگیر نکردیم و زیرساخت‌های لازم را برای آن‌ها فراهم نکردیم.


رئیس فراکسیون استان‌های مرزی و مرزنشینان در مجلس اضافه کرد: اگر این کار را انجام داده بودیم و منافع آن‌ها را به شکل منصفانه و دقیق‌تر تعریف می‌کردیم وضعیت فعلی، متفاوت می‌شد.


رئیس فراکسیون استان‌های مرزی و مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرماندهی واحد برای برنامه‌ریزی اقتصادی برای مرزها نداریم، گفت: بخش‌های مختلفی در مرزها فعال هستند، اما فرماندهی واحد ندارند.


جوانمرد قصاب، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان نیز گفت: درخواست همه مردم مرزنشین در شرق کشور این است که بتوانند با کشور افغانستان ارتباط داشته باشند.


وی با بیان اینکه متأسفانه بازارچه مرزی از کارکرد اصلی خود فاصله گرفت، افزود: این بازارچه‌ها در داخل کشورمان وجود دارند و زیر نظر استانداری‌ها فعالیت می‌کنند.


جوانمرد قصاب  با اشاره به اینکه ایران نخستین شریک تجاری افغانستان است، اضافه کرد: این کشور پنجمین کشور مقصد صادرات ماست.


رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با بیان اینکه هدف از فعالیت در بازارچه‌های مرزی، ساماندهی مرزنشینان و حمایت‌های مالی از آن‌هاست، گفت: این هدف، گم شد و عده‌ای از این بازارچه‌ها برای صادرات استفاده می‌کنند.


وی با بیان اینکه در شش ماه گذشته با ورود رئیس‌جمهور و معاون اول، فرماندهی واحد در مرزهایمان اتفاق افتاد، افزود: پیش از آن، هر نهادی اقدامات خود را در مرزها به‌طور مستقل انجام می‌داد.


جوانمرد گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار صادرات کشور افغانستان در دست ایران است.


وی افزود: درآمد بازارچه‌ها خرج مردم آن منطقه نمی‌شود و هنوز محوطه‌های بازارچه‌ها آسفالت نیست.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته