دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 فروردين 1400 - 00:07
براتی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

تأمین امنیت خانه‌ها با اختراع ایرانی/ لزوم تقویت سیاست‌های تبلیغاتی شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری سیتان و بلوچستان با مشکل زیادی در حوزه تبلیغات و بازاریابی مواجه هستند.
کد خبر : 572395
دانش بنیان

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان؛ شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه‌های گوناگون نیازهای متنوع عموم مردم را برطرف می‌سازد و دستاورهای این نهادهای علمی و صنعتی نوپا زمینه رشد اقتصادی کشور را فراهم می‌کند. بررسی‌های متعدد بین‌المللی نشان داده است اقتصادهای بزرگ جهان با اعتماد به ایده‌های خلاق در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های کوچک به برتری علمی و صنعتی دست پیدا می‌کنند.





بیشتر بخوانید:


نقش مؤثر پارک علم و فناوری در توسعه کسب‌وکارهای نوپا/ مهندسان جوان پیش از شروع کسب‌وکار باید نیازهای بازار را بررسی کنند





در جهان کنونی یکی از مهم‌ترین مسائل تأمین امنیت منازل مسکونی و اماکن اداری و صنعتی است. یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با اتکا به توان مهندسان جوان استان سیستان و بلوچستان دستگاهی را اختراع کرده که ایمنی بالایی را برای منازل مسکونی فراهم می‌سازد. از همین رو با ایمان براتی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:


آنا: پارک فناوری سیستان و بلوچستان به منظور بازاریابی مناسب از شرکت‌های فعال در این مجموعه چگونه حمایت می‌کند؟


براتی: بزرگ‌ترین مشکلی که شرکت‌های سیستان و بلوچستان دارند تبلیغات است. یعنی این شرکت‌ها از بُعد تبلیغاتی بسیار ضعیفند. به شدت نیاز داریم استارت‌آپی در  حوزه تبلیغات در این منطقه ایجاد شود و به شرکت‌های بومی خدمات و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد. در حال حاضر تقریباً همه شرکت‌های پارک فناوری سیستان و بلوچستان از لحاظ تبلیغاتی با مشکلات زیادی مواجه هستند.


وقتی فعالیت خودمان را با دوستان‌مان که در شهرهای بزرگ مانند تهران حضور دارند مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم در آن مناطق مهندسان جوان پیش از اینکه کسب‌وکار خود را به لحاظ فنی توسعه دهند برای به‌دست آوردن سهم مناسبی از بازار برنامه‌ریزی می‌کنند. در واقع تفاوت شرکت‌های فعال در پارک فناوری سیستان و بلوچستان با سایر پارک‌ها ضعف در بازاریابی است.


https://media.ana.press/d/2021/04/04/4/922388.jpg


آنا: لطفاً کمی بیشتر در این مورد توضیح دهید؟ شما در کسب‌وکار خود به چه مواردی دقت می‌کنید؟


براتی: در این منطقه مدیران شرکت‌های نوپا پیش از اینکه به نشان تجاری و پرچم شرکت خود فکر کنند به دنبال تهیه بهترین تجهیزات برای آزمایشگاه هستند. در واقع ظاهر مجموعه برای شرکت‌های فعال در پارک فناوری سیستان و بلوچستان در اولویت قرار ندارد.


لزوم توجه و برنامه‌ریزی برای کسب سهم مناسبی از بازار هدف


به نظر بنده کار درست را دوستانمان در تهران انجام می‌دهند و باید مسئله بازاریابی توجه ویژه‌ای کرد. البته چنین صحبتی به معنای این نیست که فقط به ظواهر توجه کنیم و طبل توخالی باشیم. باید به مسائل فنی و تبلیغاتی به یک اندازه توجه کرد. بسیاری از شرکت‌هایی که اکنون در این منطقه فعالیت می‌کنند پتانسیل بالایی دارند ولی به دلیل ضعف تبلیغاتی و بازاریابی شکست می‌خورند.


اکنون شرکتی که بنده در آن مشغول فعالیت هستم پروژه‌های بزرگی را برای مشتریان در شهرهای بزرگ مانند مشهد انجام می‌دهد. بدون شک چنین همکاری نشانه آن است که مشتریان در اقصی نقاط کشور به توان فنی مهندسان سیستان و بلوچستان اعتماد دارند و حتی اگر ساخت محصولاتشان در جنوب شرق کشور توجیه اقتصادی نداشته باشد ولی نیازهای فنی آن‌ها به‌دست مهندسان سیستان برطرف می‌شود.


باید دیدگاه خود را در زمینه تبلیغات تغییر دهیم و بیش از گذشته به این حوزه با اهمیت توجه کنیم.


آنا: اکنون محصولات شرکت شما به مرحله درآمدزایی رسیده است؟


براتی: بله تعدادی از محصولات اکنون در مرحله در آمدزایی قرار دارند ولی این میزان راضی کننده نیست. برای سال 1400 تا سال 1401 بازار هدف این شرکت 700 دستگاه امنیت منزل است. اکنون میزان فروش خود را به روزی یک دستگاه یا هر 2 روز یک دستگاه رسانده‌ایم. بنابرایم در تلاش هستیم تا ضمن افزایش تولید حجم فروش را نیز بالا ببریم.  


اگرچه این شرکت در حوزه فعالیت خود تازه وارد است ولی پیش از ورود به بازار هوش مصنوعی بررسی‌های زیادی در این حوزه انجام دادیم و متوجه شدیم اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی نیاز مردم در جامعه است و مشتریان خوبی برای دستگاه‌های هوشمند وجود دارد.


برنامه‌ریزی برای کسب موفقیت


از زمانی که کار خودمان را شروع کردیم حتی بدون تبلیغات روزی یک دستگاه می‌فروشیم و این یعنی بازار به محصولات هوشمند نیاز دارد. برنامه‌ریزی کردیم که در سال جاری و سال 1401 میزان فروش خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهیم و از شرکتی گمنام به نامی شناخته شده در بازار هوش مصنوعی تبدیل شویم. ​


آنا: محصول شما دقیقاً  چیست و چه خدماتی را ارایه می‌دهد؟


براتی: این شرکت دستگاهایی برای ارتقای امنیت منازل مسکونی تولید می‌کند. یکی از چالش‌های همیشگی کاربران این است که نمی‌توانند داخل منزل دوربین امنیتی نصب کنند و از همین رو نمی‌دانند چگونی ایمنی لازم را برای فضای خانه خود فراهم کنند. هم اکنون تجهیزات پیشرفته‌ای در سراسر دنیا تولید می‌شود که از طریق گجت‌ها و گوشی‌های هوشمند به راحتی می‌تواند محیط داخلی خانه را مشاهده و کنترل کرد.


بدون شک توسعه فناوری در آینده در گرو پیشرفت  هوش مصنوعی، بلاکچین و رمزارزهاست. اگر شرکت‌های ایرانی می‌خواهند در 10 تا 15 سال آینده حرفی برای گفتن در سطح دنیا داشته باشند باید فعالیت خود در این حوزه‌ها را از همین امروز شروع کنند. هم اکنون تغییرات خوبی در حوزه دیجیتال مارکتینگ در کشور رخ داده و دامنه این دگرگونی‌ها باید به صنعت نیز کشیده شود.


تحول در روش‌های تأمین ایمنی


در جهان مدرن دیگری داشتن سگ نگهبان و کشیدن سیم خاردار به دور حیات خانه ضروری نیست و تنها کافی است از دستگاه‌های هوشمند برای تأمین ایمنی منزل استفاده کنیم. مهندسان این شرکت چنین دستگاه‌هایی را برای هموطنان ایرانی خود تولید می‌کنند. مسئولان پارک فناوری سیستان و بلوچستان هرچند وقت یکبار کلاس‌های مشاوره‌ای را در محل پارک برگزار کرده و راهنمایی‌های مفیدی را در زمینه شناخت بازار ارائه می‌دهند.


آنا: دستگاه شما دیگر چه خدماتی را به کاربران ارایه می‌دهد؟


براتی: این دستگاه به حس‌گرهای تشخیص حرکت بدن مجهز است و اگر کسی بدون اجازه صاحب خانه وارد منزل شود به سرعت آژیر داخلی و بیرونی فعال شده و همسایه‌ها متوجه حضور فرد سارق می‌شوند. برای اینکه محصول این شرکت قابل رقابت با محصولات خارجی باشد قابلیت‌های زیادی به آن اضافه شده است. به عنوان مثال دستگاه مرکزی به حسگر تشخیص گاز منواکسیدکربن مجهز است که اگر گاز نشتی کرد و خطر مواجه ساکنان خانه شد هشدارهای لازم را اعلام کرده و از حوادث مرگبار جلوگیری کند. در واقع حسگرهای این دستگاه در طول شبانه‌روز غلظت گاز منواکسیدکربن محیط اطراف خود را اندازه‌گیری کرده تا خطری ساکنان خانه را تهدید نکند.


بسیاری از فناوری‌هایی که در دستگاه تولیدی این شرکت استفاده می‌شود از سال‌ها پیش وجود داشته ولی مهندسان جوان استان سیستان و بلوچستان ضمن به‌کارگیری اینترنت اشیاء خدمات آن‌ها را توسعه داده و دستگاه خود را به نحوی طراحی کردند که کنترل امنیت خانه با گوشی هوشمند و از راه دور به راحتی امکان پذیر باشد.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب