دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 فروردين 1400 - 12:18
بررسی جوانب هواداری فوتبال 4؛

کانون‌های هواداری حلقه معیوب و مفقود نباشند/ نقشی پویا با نظارت مستقیم باشگاه‌ها

کانون‌های هواداری باشگاه‌ها نباید حلقه معیوب و مفقود باشند و می‌توانند نقشی مثبت و پویا در رشد و توسعه فوتبال داشته باشند.
کد خبر : 572095
هواداران استقلال و پرسپولیس سرخابی

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، بحث هواداری در فوتبال ایران با تمام دنیا متفاوت است و تصمیم داریم تا در 6 گزارش تا حدودی به جوانب مختلف هواداری اشاره کنیم که موارد اول(اینجا)، دوم(اینجا) و سوم (اینجا) منتشر شدند و در ادامه گزارش چهارم را خواهید خواند.


هواداران برای آنکه بتوانند نظم و انضباط مشخصی در راستای حمایت از تیم مورد علاقه‌شان داشته باشند، نیازمند نهادی هستند که به آنها سامان دهد و کمک کند تا هواداران در طرفداری از تیمشان دچار هرج و مرج نشوند و شعارهای نامربوط و خارج از قاعده نیز ندهند. کانون هواداران باشگاه‌ها در همین راستا ایجاد شده ولی شاهد هستیم که در بسیاری از باشگاه‌های ایران کانون‌های هواداری با وجود تلاش‌هایی که می‌کنند اما موفقیت‌های بزرگی در اختیار ندارند. بدون شک کانون هواداری موظف است تا در ورزشگاه‌ها و تمرینات، هواداران تیمشان را به گونه‌ای هدایت کند که دچار درگیری با هواداران تیم رقیب نشوند و البته که اقدام به تخریب اموال عمومی و پیش از همه اینها، توهین به تیم رقیب نکنند.


بزرگ‌ترین باشگاه‌های ایران استقلال و پرسپولیس هستند که سال‌هاست از کانون هواداری بهره می‌برند اما در بسیاری از مسابقات شاهد این بوده‌ایم که شعارهای نامفهوم و برگرفته از فرهنگ‌های غلط که آنها هم شامل فیلترهای خاص خود هستند، در مسابقات داخلی دیده شده است. بدون شک مسئولان کانون‌های هواداری نیازمند حمایت‌های مناسبی هستند تا بتوانند به خوبی هواداران تیمشان را هدایت کنند ولی در بسیاری از مسابقات تعداد نمایندگان هواداران به اندازه کافی نیست و البته که بودجه کانون‌های هواداری نیز دچار محدودیت است.


در این بین کانون‌های هواداری برای رسیدن به موفقیت نیازمند مشارکت کامل با نیروی انتظامی هستند اما با وجود حمایت‌های مأموران باز هم درگیری‌هایی را شاهد هستیم که البته نظیر چنین اتفاقاتی در دنیا هم وجود دارد و نباید ایران را مستثنی بدانیم. آنچه مسلم است، کانون‌های هواداری برای اجرای برنامه‌های مورد نظر خود نیازمند نظارتی جدی هستند چرا که بسیاری از اقداماتی که انجام می‌دهند باعث ایجاد فرهنگی بین تماشاگران می‌شود که البته در برخی مواقع به تنش و سخره گرفتن هویت باشگاه‌ها منجر شده است. در صنعت فوتبال باید تمامی اجزا با یکدیگر متحد و هماهنگ باشند و همانند حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته باشند تا باشگاه‌ها بتوانند فعالیت مناسبی را در تمامی عرصه‌ها به خصوص جذب هواداران ارائه کنند. کانون‌های هواداری هم به‌عنوان یکی از اجزای صنعت فوتبال نیازمند فعالیتی مثبت است و نباید تبدیل به حلقه مفقوده یا معیوب باشد، وقتی که می‌تواند نقشی مثبت و پویا را در توسعه فوتبال ایفا کند.


در مجموع به این نتیجه می‌رسیم که کانون‌های هواداری برای آنکه بتوانند موفق باشند، نیازمند حمایت مالی مناسب، برنامه‌ریزی دقیق، مطالعه تمامی جوانب بر مبنای فرهنگ ایرانی و مشارکت کامل با نیروی انتظامی هستند تا بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند. باشگاه‌ها نیز موظف هستند تا نظارت بسیار دقیقی بر روی عملکرد کانون‌های هواداری خود داشته باشند تا مانع ایجاد هرگونه تنش و درگیری در مسابقات شوند.


انتهای پیام/4048/

انتهای پیام/

برچسب ها: استقلال پرسپولیس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته