نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ تجربهای موفق که در سالهای غیر کرونایی هم قابلتکرار است
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا در سالی گه پشت سر گذاشتیم، شیوع ویروس کرونا همه فعالیتهای فرهنگی و هنری را با چالشهای جدی مواجه کرد. رویدادها و فعالیتهای جاری فرهنگی لغو شده و یا به تعویق افتاد.
یکی از این رویدادهای فرهنگی که به خاطر ویروس ناخوانده کرونا چارهای جز تعویق و تغییر شکل برگزاری نداشت، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بود.
تعویق چندباره یک رویداد مهم فرهنگی
سی و سومین دوره این روداد فرهنگی باید به روال هرساله در بهار سال ۹۹ برگزار میشد که اینگونه نشد. پس از آن اعلام شد که نمایشگاه در مردادماه به صورت فیزیکی برگزار خواهد شد که با توجه به تداوم شرایط کرونایی آن گزینه نیز منتفی شد. سرانجام متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اعلام کردند که این نمایشگاه امسال به صورت مجازی در هفته اول بهمن ماه برگزار خواهد شد.
این نمایشگاه با مشارکت هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی و ۱۸۰ ناشر خارجی با عرضه بیش از ۱۲۰ هزار عنوان کتاب از سوی ناشران، از اول بهمن ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد. ساعت بازدید و خرید در این نمایشگاه مجازی به صورت ۲۴ ساعته بود و کتابهای ناشران داخلی با تخفیف ۲۰درصدی و کتابهای ناشران خارجی با تخفیف ۵۰درصدی ارائه شد.
بیشتر بخوانید:
تمدید چندباره نمایشگاه مجازی کتاب؛ نشانهای خوب از استقبال مخاطبان و نگرانی از ضعف زیرساختها
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار بود تا ششم بهمن ادامه داشته باشد. با توجه به استقبال علاقهمندان کتاب و البته مشکلاتی که در روند خرید اینترنتی کتابها پیش آمد، اول برای دو روز و تاپایان چهارشنبه و در مرتبه دوم تا ساعت ۲۴ روز جمعه دهم بهمن ماه ادامه پیدا کرد.
ایوب دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در نشست خبری این جشنواره عنوان کرده بود که سایت نمایشگاه قابلیت بازدید همزمان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را خواهد داشت. بستری مجازی که میزبان ۸۰ نشست تخصصی با حضور ۴۰۰ کارشناس نیز خواهد بود.
با این حال از همان روزهای اول برگزاری نمایشگاه، بسیاری از کاربران با کندی سایت و روند انتقال به صفحات پرداخت مواجه شدند.این موضع بسیاری از خریداران را آشفته و سردرگم کرد چرا که برای خرید کتاب موردنظرشان باید زمان زیادی را صرف میکردند.
در این رویداد فرهنگی متقاضیان با مراجعه به سایتی که در آن ناشران غرفه های مجازی داشتند کتاب خود را انتخاب کرده و پس از ثبتنام، واریز مبلغ کتاب و درج نشانی، محصولات خریداریشده از سوی ناشران برای آنها به صورت رایگان ارسال میشد. این ارسال رایگان هم با توافق معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.
در پایان برگزاری این نمایشگاه و طبق آمار«خانه کتاب و ادبیات ایران» یک میلیون و ۲۵۴هزار و ۵۹۹ نسخه کتاب به ارزش ۶۴۰ میلیارد و ۲۵۸میلیون و ۷۷هزار و ۵۶۸ ریال در این نمایشگاه به فروش رفت.
مزیتهای برگزاری نمایشگاه کتاب در سال کرونایی
برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی تجربه جدیدی بود که شاید باید سالها پیش به موازات برگزاری نمایشگاه فیزیکی اتفاق میافتاد. برگزاری نمایشگاه به این شکل شاید شلوغی و شور و اشتیاق برگزاری فیزیکی را نداشت، اما فرصتهای جدیدی را پیش روی اهالی فرهنگ و فعالان صنعت نشر باز کرد.
علاوه بر صرفهجویی قابلتوجه در هزینههای برگزاری و حل مشکل رفت و آمد اهالی تهران و سایر نقاط کشور به محل برگزاری نمایشگاه، شفافیت در کیفیت و تعداد ناشران و کتابهای ارائه شده نیز میتواند یکی از امتیازات این نمایشگاه باشد.
بیشتر بخوانید:
تجربه موفق نمایشگاه مجازی پیش روی طرح زمستانه کتاب
برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در کنار همه ضعف و قوتهای احتمالی یکی از مشکلات همیشگی ادوار گذشته این رویداد را حل کرد و آن هم محدودیت فضای نمایشگاهی و حواشی مربوط به غرفهچینی است. به این ترتیب ناشری که در چهار سال اخیر دارای پروانه نشر فعال بوده و حتی یک اثر را منتشر کرده بود، امکان درخواست غرفه مجازی را داشت.
تجربهای جدید که در سایه جشنواره فیلم فجر دیده نشد
نمایشگاه مجازی کتاب تهران و جشنواره فیلم فجر دو رویداد فرهنگی و هنری بودند که امسال با توجه به شرایط کرونایی با شیوهای متفاوت و تقریباً به صورت همزمان برگزار شدند (پایان نمایشگاه کتاب تهران دهم بهمن و آغاز جشنواره فیلم فجر دوازدهم بهمنماه بود). با این تفاوت که نمایشگاه کتاب تهران به صورت کاملاً مجازی کار خود را آغاز کرد اما جشنواره فیلم فجر با اعمال برخی محدودیتها به صورت فیزیکی برگزار شد. از جمله این محدودیتها میتوان به کاهش تعداد آثار منتخب برای نمایش، کاهش ظرفیت تماشاگران، لغو مراسم افتتاحیه و برگزاری آیین اختتامیه با حداقل تعداد مدعوین و... اشاره کرد. با این حال این راهکارها هم نتوانست مانع از خبرسازی کرونایی جشنواره فیلم شود که در ابتدا به برخی از آنها اشاره شد.
حتی با درنظرگرفتن تفاوت ماهوی این دو رویداد، میتوان گفت نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک تجربه موفق در برگزاری رخدادهای فرهنگی بود که که زیر سایه حواشی جشنواره فیلم دیده نشد.
شیوه جدید و نسبتاً موفق برگزاری نمایشگاه کتاب (خرید مجازی و ارسال کتاب) امسال تحتالشعاع حواشی جشنواره فیلم فجر قرار گرفت و رسانهها و افکار عمومی کمتر به آن پرداختند؛ در حالی که انجام آن با این گستره و در شرایط کرونایی حتی با وجود برخی اشکالات، اقدامی بدیع وقابل تحسین بود.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/