دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 فروردين 1400 - 12:07
نوروز و معما/ 8؛

راز تقویم مکعبی را کشف کنید

در این سری معماهایی که به صورت منظم ارائه می‌شود، چیستان‌هایی را از زبان دکتر واتسن طرح خواهیم نمود.دکتر واتسن، دوست و همکار شرلوک هولمز است که همیشه او را در مسیر حل معماها یاری می‌کند. پاسخ به معماها در انتهای مطالب، قرار گرفته است.
کد خبر : 571680
شرلوک

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- نوید فرخی: یکی از اموری که افراد در اوقات فراغت خود به سراغش می‌روند، سرگرمی‌های ذهنی و از جمله حل معما و چیستان است. چنانچه می‌دانید شرلوک هولمز یک کاراگاه-مشاور خیالی است که در اواخر عهد ویکتوریا تا اوایل قرن بیستم در منزل مشهور خود واقع در خیابان بیکر شماره 221بی به حل معماهای پیچیدهِ جنایی می‌پرداخت. دانش هولمز در ارتباط با مشاهده دقیق، تغییر چهره، پزشکی، علوم جنایی و استدلال منطقی و... او را در طول تاریخ به عنوان یک کارآگاه-دانشمند برجسته، متمایز ساخته است. اگرچه شرلوک هولمز اولین کارآگاه خیالی ادبیات نیست اما بهترین کارآگاه داستانی تاریخ شناخته می‌شود و از او در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان «مشهورترین شخصیت خیالی» جهان نام برده شده است.


ما در این سری معماهایی که به صورت منظم ارائه می‌شود، چیستان‌هایی را از زبان دکتر واتسن طرح خواهیم نمود. توجه داشته باشید که راوی این معماها دکتر واتسن، دوست و همکار شرلوک هولمز است که همیشه او را در مسیر حل معماها یاری می‌کند. پاسخ به معماها در انتهای مطالب، قرار گرفته است. پیش از دیدن پاسخ، به خوبی روی حل معما فکر کنید!


راز تقویم  مکعبی


در یک صبح سرد اواخر سال 1899 بود که خمیازه‌ای کشیدم و پاهایم را روی مبل بلند منزل استیجاری خیابان بیکر دراز کردم. چهارمین روز بود که مه غلیظی تمام لندن را فرا گرفته بود. هولمز مقابل میزش نشسته و با موضوعی که چندسالی بود به آن علاقه‌مند شده بود یعنی موسیقی قرون وسطی خود را سرگرم می‌کرد. او سال 1895 رساله سرود چند آوایی لاسوس را منتشر کرده بود و در این زمینه یک کارشناس به حساب می‌آمد.


 روزنامه را باز کردم. صفحات آن از بحث داغ میان فیزیکدانان و تاریخ‌نگاران پر شده بود. گروهی معتقد بودند این ایام آخرین روزهای قرن است و گروهی دیگر می‌گفتند هنوز یک سال مانده است. مؤسسه ژئوفیزیک سلطنتی استدلال می‌کرد هر تقویم دارای یک مبدأ است و اولین سال هر تقویم سال یک محسوب می‌شود. براین اساس قرن دوم سال 101 میلادی آغاز می‌شد و قرن نوزدهم در یک ژانویه 1901.


در مقابل گروهی از مورخان با این استدلال مخالف بودند و می‌گفتند تقویم میلادی براساس زادروز حضرت مسیح است و نمی‌توان همان روزی که فردی چشم به جهان گشوده است را سال یکم قلمداد کرد(یعنی تاریخ 1/1/1). حضرت مسیح نیز درست مثل هر کودک دیگری، پس از به دنیا آمدن بعد از دوازده ماه یک ساله خواهد شد. بنابرین شروع تقویم، هر چند برخلاف عُرف، باید 0/1/1 باشد. در حال مطالعه این منازعه بودم که متوجه شدم هولمز هنوز تقویم سال جدید را تهیه نکرده است. این برای من اصلاً قابل قبول نبود، زیرا تقویم وقایع برایم بسیار اهمیت داشت و در شرح خاطراتم با هولمز باید همه چیز را دقیقاً براساس تاریخ وقوع آن ذکر می‌کردم. خطاب به هولمز گفتم: «پس کِی تقویم جدید را می‌خری؟»


هولمز چیزی نگفت و به سمت سبد کنار شومینه رفت و چهار مکعب بزرگ چوبی را برداشت.


او گفت: «فعلاً توی این مه که نمی‌توان جایی رفت. پس روی این مکعب‌ها اعداد را بِکش تا تقویم همیشه در مشتت باشد!»


از او پرسیدم: «منظورت چیست؟»


او مکعبی را برداشت و گفت: «روی مکعب اول می‌توانی نام شش ماه اولِ سال را بنویسی، روی هر وجه آن رقمِ یک ماه را درج کن. به همین سادگی روی مکعب دوم می‌توانی شش ماه دوم را بنویسی. سپس از دو مکعب دیگر برای تعیین روزهای هر ماه استفاده کن. هر روز می‌توانی مکعب‌ها را بچرخانی تا تاریخ دقیق مشخص شود و از این طریق روزها را پیگیری کنی!»


تا حدودی صحبت‌هایش به نظرم منطقی رسید. بنابراین تصمیم گرفتم نام ماه‌ها را روی دو مکعب اول درج کنم. با این حال، وقتی به دو مکعب بعدی رسیدم، متوجه شدم صرفاً دو مکعب برای نوشتن اعداد از بین 1 تا 31 کافی نیست. با این وجود هولمز اشتباه نمی‌کرد. اما چطور چنین چیزی امکان‌پذیر بود؟


 می‌توانید پاسخ صحیح را در زیر این عکس مشاهده کنید:


راز تقویم مکعبی را کشف کنید


پاسخ معمای راز تقویم مکعبی


دو مکعب 12 وجه دارد و برای درج تمام عدد بین 1 تا 31، فقط به دوازده رقم زیر احتیاج داریم:


0 ، 1 ، 1 ، 2 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، 6 ، 7 ، 8 ، 9


این اعداد تمام دوازده وجه را پر می‌کند. با این وجود ذکر این نکته ضروری است که عدد 1 و 2 باید روی هر دو مکعب باشد(چنانچه در بالا دوبار آمده‌اند) و 0 و 3 نباید روی یک مکعب کنار هم قرار گیرند.  


انتهای پیام/4160


انتهای پیام/

برچسب ها: شرلوک هولمز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته